Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-10-06, 17:06
Argyris Argyris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 624
Standard Sterling

Hej,

lite nyheter ang Sterling. Pga av den rådande ekonomien måste Sterling parkera 5 flygplan på marken. Sterlings ägare verkar har svårt med ekonomien och detta betyder en viss osäkerhet.



Det finns rykten (men det är vekligen bara rykten!!) som säger att Sterling kan gå samma väg som XL från Storbritannien (KK)



Mitt tips är att inte boka flygbiljetter som ligger mer än 3-4 veckor fram i tiden.

/Nico
  #2  
Gammal 2008-10-06, 17:28
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Sterling

Vad synd att det ska bli så här! Hoppas verkligen att klimatforskningen tar ett rejält kliv framåt de närmaste 10 åren. Men jag tror nog att vi har avsevärt mer miljövänligt bränsle inom 10-15 år.

Håller tummarna för er som redan bokat biljetter!
  #3  
Gammal 2008-10-06, 17:38
björnen björnen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 6
Standard Sv: Sterling

Var precis inne på Sterlings hemsida och såg att de tagit bort fredags avgångarna Köpenhamn-Aten i Juli månad så någonting är nog på gång
/Elisabeth
  #4  
Gammal 2008-10-06, 17:44
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Sterling

När jag kollade Sterling fanns inget till Kreta fören i slutet av Juni och de brukar ha resor från April, nu har jag nog fått förklaringen...
  #5  
Gammal 2008-10-06, 18:29
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Sterling

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
När jag kollade Sterling fanns inget till Kreta fören i slutet av Juni och de brukar ha resor från April, nu har jag nog fått förklaringen...
Detta är ju inget konstigt det är efterfrågan som styr och jag kan lova att bokningar under April och möjligtvis Maj är inte tillräckligt många för att man ska ha råd att ha plan i luften, det är ju även därför man tex inte flyger från Stockholm till Aten vintertid... Som man skriver går rykten och jag lovar det är fullt utav dem i flygbranchen, De flesta flygbolag har problem och som jag skrivit förut har man ju förutspått att minst 35 flygbolag kommer att gå i KK!? VIlka? tja det får vi se!

Camilla
  #6  
Gammal 2008-10-06, 18:29
Argyris Argyris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 624
Standard Sv: Sterling

Siri ... det är inte (enbart) bränsle priser som utlöser denna flygkris utom konjunkturen. Dessutom är många "billig" flygbolag ägda av olika investment bolag, oftast Isländska och även dom har "brist" på pengar.


Sedan kan man ju även berätta om en glad (kanske inte för oss) nyhet. Det kommer finnas direktflyg med Ryanair från England till grekland (Volos). Så detta kanske även betyder att Ryanair flyger från Skandinavien till Volos. Men det vet jag INGET om.

/Nico
  #7  
Gammal 2008-10-06, 19:20
Ingegerd_Lasses avatar
Ingegerd_Lasse Ingegerd_Lasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: LVästra Ämtervik
Inlägg: 203
Standard Sv: Sterling

Det är bra med information, men jag vill inte höra obekräftade rykten, det finns tillräckligt att oroa sig för utan dem. Visst kan flygbolag gå i konkurs, men med lågprisbiljetter går det ju förhoppningsvis att få fram nya pengar, för många av oss är det ju långsiktigt sparande som gäller. Jag vägrar tro att det går åt pipan innan det är bekräftat. Och jag längtar till nästa resa.....
Ingegerd
  #8  
Gammal 2008-10-06, 20:54
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Sterling

Sterling slutar flyga från Oslo 1 dec.
  #9  
Gammal 2008-10-06, 21:45
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Sterling

Jag tycker det är lite dumt att rekommendera att inte boka ett bolag på bara rykten. Däremot kanske man kan rekommendera att inte betala biljetterna med något osäkert betalningsmedel. De som betalar med kreditkort kan ju sedan göra en reklamation på bokningen om det bokade bolaget går i kk, då förlorar man inga pengar men har med lite tur lyckats få en billig biljett. Om många lyssnar på rådet att inte boka mera än 3-4 veckor framåt med ett bolag så går det ganska säkert i kk inom några månader.

Mvh Janérik
  #10  
Gammal 2008-10-06, 22:13
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Sterling

Är det det som gäller, att man inte ska vänta till alldeles innan, så är det ju tur att det finns såna som vi , som bokar JÄTTELÅNGT innan , både 3 och 4 resor!

Lissi - som skämtar lite
  #11  
Gammal 2008-10-06, 22:39
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Sterling

Nåt konstigt är det juKollade igår kväll flyg till aten april 2009,och det fanns för 799;-Skulle boka idag
Nu finns inte en flyg från april till september
  #12  
Gammal 2008-10-07, 10:22
Argyris Argyris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 624
Standard Sv: Sterling

Jan Erik,

jag kan hålla med dig att man kan boka om man betalar på ett sådant sätt att man få pengarna tillbaka.

Till alla:
Att Sterling slutar på fler och fler destinationer, att dom ställer 5 plan i malpåse är 100% sant.

Att man inte kan boka vissa flyg som enligt email etc skall finnas öppen för bokning finns hos flera bolag, men var vaksam.

Sterling fick av ägarna (ett tillskott under September 2008), utan detta tillskott hade Sterling inte kunnat köpa bränsle under hösten.

Jag själv hoppas att jag har fel och att Sterling finns kvar många år till, för jag flyger oftast med dom när jag skall ner till huset på Kreta.

/Nico
  #13  
Gammal 2008-10-07, 10:31
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Sterling

Håller tummarna att de skall hålla sig kvar, och att de fortsätter flyga från Göteborg, det har varit vårt enda direkt alternativ till Aten, bortsett "Apollos endast flyg".
// Helén- som kommer ihåg hur det kändes när jag hade biljetter med
Fly Me, och de gick i KK.
  #14  
Gammal 2008-10-07, 13:41
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Sterling

Citat:
Ursprungligen postat av Argyris Visa inlägg
Sedan kan man ju även berätta om en glad (kanske inte för oss) nyhet. Det kommer finnas direktflyg med Ryanair från England till grekland (Volos). /Nico
Detta låter intressant, och det är isåfall inte otroligt att man startar fler rutter till Grekland från nordliga flygplatser. Men var har du hittat infon ? Jag kan inte hitta på Ryanairs hemsida att man flyger till Grekland.

Lars
  #15  
Gammal 2008-10-07, 14:12
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Sterling

Vi har också hört rykten om Sterlings eventuella "nedgång och fall".

Om det skulle vara så att Sterling försvinner från marknaden blir ju Apollo ännu större....

Det är märkligt, vi har i flera år, bokat tidigt via Apollo oneway till Chania och sedan tillbaka till Arlanda billigt. Nu när vi jämför är priset för 2009 mycket högre än tidigare. Naturligtvis är ju läget ett annat vad gäller bränslekostnader m.m, men ändå.... Skillnaden mellan att köpa paketresa och flygstolar/oneway har krympt ihop betänkligt. Kanske man bytt strategi och försöker sälja dyrt och sedan sänka priserna om det inte fungerar?

Nektaria
  #16  
Gammal 2008-10-07, 14:38
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Sterling

Citat:
Ursprungligen postat av Nektaria Visa inlägg
Skillnaden mellan att köpa paketresa och flygstolar/oneway har krympt ihop betänkligt. Kanske man bytt strategi och försöker sälja dyrt och sedan sänka priserna om det inte fungerar?

Nektaria
Jag tror dessvärre att det är så att Apollo håller på att tappa intresset för Endast flyg/Oneway-biljetter. Om jag inte minns fel så kom dessa till i spåren av 11/9 -2001, när resandet dalade drastiskt. Flygplanen var då dåligt fyllda och man reade ut one-way flygstolar till rena vrakpriser. 2004 flög jag till Dalaman/Marmaris för 98:- fvb till Rhodos.
Så tyvärr tror jag inte vi får se några riktigt bra priser på detta så länge intresset för charter-resor är så stort som det har varit de senaste (regn)somrarna
  #17  
Gammal 2008-10-07, 14:59
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Sterling

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
.
Så tyvärr tror jag inte vi får se några riktigt bra priser på detta så länge intresset för charter-resor är så stort som det har varit de senaste (regn)somrarna
Du har säkert rätt! Men samtidigt finns det nu möjlighet att resandet kan minska drastiskt även om vi får uselt väder nästa sommar. Det kan ju bero på bland annat större arbetslöshet och övriga kriser hit och dit som skapar sämre förutsättning för charterindustrin.

Självklart hoppas jag på en ljusare utveckling än vad som spås,färre arbetslösa, en bättre sommar nästa år och en härlig semester i Grekland igen! Det gör inget heller - om den inte blir alltför dyr!

Nektaria
  #18  
Gammal 2008-10-07, 15:52
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Sterling

Billigaste flygstolarna ner till Grekland hade Ving i år. Lägsta pris 250 kr fanns till flera resmål.

Eva
  #19  
Gammal 2008-10-07, 18:31
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Sterling

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Billigaste flygstolarna ner till Grekland hade Ving i år. Lägsta pris 250 kr fanns till flera resmål.

Eva
Vilka datum eller månad var det, och vet du om det fanns Aten Stockholm och tvärtom.

Monica, som alltid gillar låga priser
  #20  
Gammal 2008-10-07, 20:41
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Sterling

Citat:
Ursprungligen postat av monica Visa inlägg
Vilka datum eller månad var det, och vet du om det fanns Aten Stockholm och tvärtom.

Monica, som alltid gillar låga priser
Det pris som EvaL har fått tag på avser med största sannolikhet "tomt plan ner pris". Alltså - sista veckan det finns gäster på en destination måste ett tomt plan flyga ner och hämta hem dessa gäster. Då kan bolagen sälja ut platser på nervägen till lågt pris till resenärer som tar sig hem på annat sätt.
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT