Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Södra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-10-02, 21:43
JanneK JanneK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Inlägg: 1
Standard Vandra sougia - agia roumeli

Hej

Vi är några killar som tänker vandra E 4 leden på Kreta i okt. Jag har läst att sträckan Sougia - Agia Roumeli kan vara dåligt utmärkt och eventuellt farlig. Finns det någon som har gått den nyligen eller har tips på om den är framkomlig.

Tacksam för svar

Janne

JanneKjannekarl@telia.com
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-10-03, 15:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Vandra sougia - agia roumeli

Jag har inte gjort den vandringen så jag har tyvärr inga tips. Däremot är jag väldigt nyfiken på er kommande vandring, har du möjlighet att skriva om den när ni kommer hem skulle jag bli jätteglad!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-10-03, 19:01
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Vandra sougia - agia roumeli

Jag har gjort trekkingen både västerut och österut från Sougia.
Västerut mot Lissós, som är behaglig och mycket givande. Kort men vacker och intressant när man kommer ned till det gamla Lissós.
Österut är lite tuffare och absolut inte lika enkel.
Det är några år sedan och det kan hända att man märkt leden bättre. Vi hade sällskap med en kretensare som kände väl till bergen, men det var ganska tufft ändå. Dessutom vet man aldrig vad vintrarna ställer till med när det gäller markering och ledernas framkomlighet. I bergen och på sluttningar skall man ju vara ytterst försiktig om det regnat eller att man råkar ut för regn under tiden man vandrar. Ras är vanligt där det finns får och getter som sätter stenar i rörelse särskilt i kombination med vatten.
Stelios Jackson från England, en god vän, har beskrivit vandringen på ett ypperligt sätt med alla mödor och besvär. Som han skriver det gäller att veta vad man ger sig in på.
Jag vet inte om det kallas för spam men han har lagt ut sina erfarenheter på följande länk:
http://sjwalks.interkriti.org/0140010.htm
Räknas det som spam så ursäktar jag mig redan här.

Från Sougia kan man ju vandra upp mot Koustogerako och vidare upp i bergen där motståndsgerillan höll till under kriget.
Boken "Vasili The Lion of Crete" kan vara värd att läsa. Den handlar om Dudley Perkins, en Nya Zealändare, som startar en gerillagrupp i byn.
Han blir skjuten i ett bakhåll och ligger begraven på de allierades kyrkogård ute i Souda.
Naturen häruppe är fantastisk liksom vyerna och det tillverkades förr även stora mängder ost.
I byn fanns tidigare ett litet men mycket charmigt kafenion men tyvärr har Sofia slagit igen portarna.
lars
Kriti stin kardia mou

Senast redigerad av lars den 2008-10-03 klockan 19:03.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-10-04, 08:25
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Vandra sougia - agia roumeli

Det är säkert en fantastisk vandring för den som är väl förberedd.

Har du läst Bobs story?
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT