Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Amorgos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-02-25, 19:08
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Åk till Amorgos NU!

http://www.youtube.com/watch?v=XOkAbvsY9eo
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-02-25, 19:36
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Åk till Amorgos NU!

Åh, fy faan... Det där var INTE snällt! Speciellt som det är minus 4 och 40 (!) cm snö här i Svedala just nu... Grektarmen sade upp avtalet med resten av kroppen och satte sig i ett hörn och tjurar... Phuu...

Och musiken var så perfekt! Undrar vem/vilka det är? Den CDn skulle jag gärna vilja ha...

Senast redigerad av Peter den 2010-02-25 klockan 19:38. Anledning: Glömde musiken...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-02-25, 20:01
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Åk till Amorgos NU!

Jooo då Peter, det var väl snällt
Du fick ju 7 hela minuter att njuta av! ...och dessutom kan du titta flera gånger!
Hoppas du hittar musiken!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-02-25, 20:22
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Åk till Amorgos NU!

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Och musiken var så perfekt! Undrar vem/vilka det är? Den CDn skulle jag gärna vilja ha...
Enigma Featuring Sarah McLaughlin - Silence:

http://www.youtube.com/watch?v=4rjzMPp52Fk&NR=1

Karin
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-02-25, 20:33
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Åk till Amorgos NU!

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Du fick ju 7 hela minuter att njuta av!
Och du tycker 7 min Grekland räcker under denna vinter...? Mutter....
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-02-25, 20:42
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Åk till Amorgos NU!

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Enigma Featuring Sarah McLaughlin - Silence
Jamen du är väl en Pärla!!! (Saknar en Pussikon här! )

Hur hittade du den så snabbt? Enigma känner jag naturligtvis till sedan tidigare och även Sarah. Men att de gjort en platta tillsammans hade jag ingen aning om!

Den ska köpas eller tankas ner med det snaraste! Stort Tack för hjälpen!

Peter

Senast redigerad av Peter den 2010-02-25 klockan 20:47. Anledning: Lite redigering...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-02-25, 20:49
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Åk till Amorgos NU!

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Och du tycker 7 min Grekland räcker under denna vinter...? Mutter....
Nej jag tycker inte det räcker med 7 min till Grekland, men som jag sa så kan du titta på filmen flera gånger...ja..hur många gånger som helst!

Se det positivt! Om du inte hade sett filmen hade du inte hittat den bra musiken, så inget ont utan att det har något gott med sig, Peter!

Sen var det ju inte min mening med filmen att någon skulle bli deppig...tvärtom! Hade jag vetat att den skulle "skada" dig så här mycket, Peter, så hade jag inte visat den här.

Yanna
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-02-25, 20:50
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Åk till Amorgos NU!

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Hur hittade du den så snabbt?
Lyssnade på texten, tog ut en fras som inte lät alltför vanlig, i det här fallet "when the rage in me subsides" och googlade på den. Sen är det bara att gå vidare till Youtube!

Karin
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-02-25, 21:42
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Åk till Amorgos NU!

Fy fasiken va vackert!
Etthundratretton daaaagar kvar nu...

Hur långt in på filmen angör hon Schinoussa?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-02-25, 22:52
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Åk till Amorgos NU!

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Om du inte hade sett filmen hade du inte hittat den bra musiken, så inget ont utan att det har något gott med sig, Peter.
Där kan jag ju inte motsäga dig... Men det var tufft att se filmen när vintern härjar som värst här nere... Ljus, sol, hav och värme kontra snö och kyla här hemma... Hmm....

Citat:
Hade jag vetat att den skulle "skada" dig så här mycket, Peter, så hade jag inte visat den här.
Det är över 7.000 medlemmar på Kalimera idag, så vad jag tycker eller känner är av mindre betydelse... Jag tror att många andra ser den och njuter... Det bara jag som inte kan hålla käften... Jag har liksom en inbyggd gnällgenerator...

Jag bara längtar efter "ilios" och "thalassa" så det gör nästan ont... Och troligtvis kommer jag inte ner innan September... Men DÅ. Då ska det njutas på ett sätt det aldrig njutits förut...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-02-25, 23:49
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Åk till Amorgos NU!

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Där kan jag ju inte motsäga dig... Men det var tufft att se filmen när vintern härjar som värst här nere... Ljus, sol, hav och värme kontra snö och kyla här hemma... Hmm....
Du får låta dig härdas av filmen, se den om och om och om igen, till slut ser du inte snön, för filmen skymmer.

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Det är över 7.000 medlemmar på Kalimera idag, så vad jag tycker eller känner är av mindre betydelse... Jag tror att många andra ser den och njuter... Det bara jag som inte kan hålla käften... Jag har liksom en inbyggd gnällgenerator...
Jag har också inbyggd gnällgenerator när det gäller vintern, jag avskyr den som pesten! Jag hoppas att jag inte skadat 7000 medlemmar då!

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Jag bara längtar efter "ilios" och "thalassa" så det gör nästan ont... Och troligtvis kommer jag inte ner innan September... Men DÅ. Då ska det njutas på ett sätt det aldrig njutits förut...
Jag åker enkel resa till Kreta den 5 juni, Peter! ..och jag kommer inte tillbaka! Ingen mer vinter för mig inte!!

Yanna
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-02-26, 00:12
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Åk till Amorgos NU!

Tusen takk, Yanna
- selv om jeg kjente "loffer-blodet" mitt b r u s e i årene og lengselen
r i v e i meg var det d e i l i g e 7 minutter

Kari
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-02-26, 00:16
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Åk till Amorgos NU!

Visst var det en härlig "resa" Kari!! Jag satt nästan själv på soldäck under de 7 minuterna!
Synd bara att man inte fick komma med ända in i Katapola hamn, kändes lite snopet att dom aldrig la till.

Yanna
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-02-26, 01:20
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Åk till Amorgos NU!

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Ingen mer vinter för mig inte!!
Johodå! Det är faktiskt vinter på Kreta också. SÅ! Fast 10 - 15 plusgrader eller mer, och sol, räknas väl inte som riktig vinter med våra mått mätt här uppe... Mutter...

Önskar dig allt gott i din utvandring... Jag är lite avundsjuk på ditt mod!

Jag har själv möjligheten att göra det sedan några år... Som hyfsat "ung" sjukpensionär...

Och jag har massa kontakter på tex Tinos. Men något håller mig tillbaka. Och det märkliga är att jag inte själv vet vad det är! Katterna kanske? Eller något (missriktat?) behov av närhet till min Läkare och Svensk sjukvård? Allmän feghet...?

Jag misstänker det sista... Trots att jag flyttat 5 gånger rätt långt inom Sverige. Där har jag inte fegat! Men då har man ändå den Svenska grundtryggheten...

Men Grekland...? Det är ju ett stort steg trots allt. Och jag har inte ens någon familj eller släkt att ta hänsyn till. Inga barn, vad jag vet, eller släktingar i livet. Bara några vänner jag bryr mig om... Jag är den siste i min gren och kan göra precis vad jag vill utan att någon annan kan lägga sig i det! Och ändå tvekar jag...

Och gissa hur mycket jag funderat över en flytt ner...? Ge mig en Krona för varje timme jag funderat på det och jag hade varit rik...! Och jag kan som sagt packa och dra i morgon! Sälja lägenheten med bra vinst så jag fick ett bra startkapital där nere dessutom... Och jag fegar ur...

Men det gör inte du! Du drar... Och det beundrar jag. Ditt mod och din känsla. Det gör dig dessutom till en tuffare typ än jag är... Och jag är ändå rätt tuff...

SÅ. Allt gott till dig och lycka till!

Peter

P.S. Fast det hade varit rätt kul om jag hade flyttat ner. Då hade jag kunnat åka på "semester", eller utflykt, till Kreta och hälsa på dig och lite annat "fölk" där, eller till fastlandet och hälsat på andra... En rätt tilltalande tanke trots allt...

Men när jag funderar över detta så känns det som en diffus och ostrukturerad ekvation som jag inte hittar lösningen på. Det känns som att jag saknar vissa bitar för att kunna lösa den! Och jag HATAR den känslan. Jag är normalt sett ALDRIG obeslutsam...

Men någon dag hittar jag väl bitarna... Och då får vi väl se vilken sida av staketet jag hamnar på....

Och i höst på Tinos ska jag kolla runt liiiite för att se vad det finns för möjligheter...

D.S.

Senast redigerad av Peter den 2010-02-26 klockan 01:36. Anledning: En liten fraseringsförändring...
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-02-26, 02:40
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Åk till Amorgos NU!

Underbar liten film!! Satt med ett fånigt leende under hela filmsnutten..längtar så det gör ont!
Lite snopet, som sagt, att filmen tog slut precis innan man la till i Katapola..hade gärna följt med dit ett par minuter också

//Stina
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-02-26, 08:36
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Åk till Amorgos NU!

Underbar film men ÄR resan så lång från Pireus?? Åkte de inte hela dan?? Vilka öar stannade de vid??

Jag åker ju aldrig från Pireus och har aldrig varit på Amorgos....

Men Peter: Vi har ju Tinos....Där sammanstrålar vi en dag som pensionärer

Lissi
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-02-26, 08:55
Jostein Jostein är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Askim, Norge
Inlägg: 70
Standard Sv: Åk till Amorgos NU!

Denne er ikke noe dårligere

http://www.youtube.com/watch?v=bmmiV7-hRUc

Jostein
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-02-26, 11:10
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Åk till Amorgos NU!

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Önskar dig allt gott i din utvandring... Jag är lite avundsjuk på ditt mod!
Tack för dina lyckönskningar Peter!

Ja det är vinter på Kreta också, men den kan jämföras med en regnig svensk sommar.

Mod...kanske, kanske inte. Det är iaf ett stort steg som kräver en hel del planering och att ta reda på vad det innebär och vad man måste göra innan man tar steget.

Vad jag vet så är grekiska läkare lika kunniga som svenska läkare, det som kan vara annorlunda skulle isåfall vara den personliga servicen, men det bara hörsägen, åtminstone har inte jag hört någon (svensk) berätta som verkligen legat på sjukhus i Grekland. Att grekerna tar med sig halva släkten vet jag, men frågan är om man verkligen måste det? Låter de patienter utan närvarande vän/släkting t.ex svälta ihjäl eller?
Det kan såklart skilja sig i kunskaper mellan läkarstationer på små öar och större orter som har riktiga sjukhus. Lever du som pensionär i Grekland har du samma rättigheter till sjukvård som grekerna. Privat sjukvård måste du förståss ha en sjukvårdsförsäkring för.

Att bo i Grekland måste inte innebära allt eller inget. Det finns en del medlemmar här på Kalimera som övervintrar i Grekland eller åker ner långa perioder. Om man har ekonomi att ha dubbelt boende så kan man ju åka fram och tillbaka så många gånger man önskar. Jag själv har bara 2 val...allt eller inget och då väljer jag allt. Det finns de som valt att bo i Grekland före mig och inte vill tillbaka till Sverige och då kan jag med, svårare måste det inte vara!

Jag kommer att öluffa när jag flyttat till Kreta också. Vill ju t.ex. se Amorgos igen! Ekonomiskt blir det också billigare att starta öluffning från Kreta än från Sverige!

Jag har ett par favoritcitat:
"Tjugo år från nu kommer du att vara mer besviken över de saker som du inte gjort än med dem som du gjort."
"Med sund galenskap och dåligt minne blir livet en fantastisk resa."

Yanna
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-02-26, 11:13
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Åk till Amorgos NU!

Hej Lissi!
Skopan går inte från Pireus. Den går från Naxos till Amorgos via småkykladerna.

Yanna
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT