Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #141  
Gammal 2020-03-13, 14:27
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
Igår på TV4 rekommenderade programledaren att arbeta hemma, men hade förståelse för att det var svårt för bl.a. Busschaufförer
Nu finns det nog ganska många fler yrkesgrupper som har svårt att jobba hemifrån.
Med modern teknik, går nog allt att lösa. Tänk dig, när du sitter på planet ned och det sprakar till i högtalaren...



/Netwolf
Svara med citat
  #142  
Gammal 2020-03-13, 14:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Nu har Finlands största charterbolag, Aurinkomatkat, ägd av Finnair satt stopp för alla resor från och med idag en månad framåt.
Ojdå!

Undrar hur länge det dröjer innan svenska bolag följer efter?

Museer och arkeologiska platser i Grekland stängs nu fram till 30 mars.
Svara med citat
  #143  
Gammal 2020-03-13, 15:16
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Det var nån expert på tv i morse, som sa att övriga Europa kommer att drabbas lika hårt som Italien. Och det tar bara nån vecka till...

Jahapp, go vänner. Det var kul att lära känna er.
#apokalyps #ragnarök

/Netwolf
Svara med citat
  #144  
Gammal 2020-03-13, 15:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Det var nån expert på tv i morse, som sa att övriga Europa kommer att drabbas lika hårt som Italien. Och det tar bara nån vecka till...
Så illa tror inte jag att det blir.
Svara med citat
  #145  
Gammal 2020-03-13, 15:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Det norska flygbolaget Norwegian är bara veckor från konkurs och kommer att behöva permittera 5 000 anställda, vilket motsvarar nästan hälften av alla anställda. Bolaget bekräftade gårdagens uppgifter om kraftiga neddragningar vid en pressträff som hölls under fredagen. Bolagets vd Jacob Schram efterlyser nu mer kraftfulla åtgärder till flygindustrin.

Detta skriver SVT.
Svara med citat
  #146  
Gammal 2020-03-13, 16:09
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 326
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Nu ska vi vara lite positiva!
Jag vägrar tro att vi att vi inte kommer
till Samos i maj.

Pia
Svara med citat
  #147  
Gammal 2020-03-13, 16:20
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Klart vi skal være positive! Men foruten infoen fra Norwegian er 9 lokale flyplasser stengt. ‘Norge’ er også så godt som stengt, her er det pandemiberedskap. Ubekvemt, men nødvendig. Sverige er jo i en annen situasjon.


PS Edit Håper virkelig både Sverige og Hellas slipper corona i samme grad som hos oss. Litt info på engelsk, kortversjon.

https://www.newsinenglish.no/2020/03...ontrol-corona/

Senast redigerad av malou den 2020-03-13 klockan 16:26.
Svara med citat
  #148  
Gammal 2020-03-13, 17:04
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 748
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av piam Visa inlägg
Nu ska vi vara lite positiva!
Jag vägrar tro att vi att vi inte kommer
till Samos i maj.

Pia

Hoppas verkligen det! Det känns som det här är en mardröm och att man snart ska vakna och allt är som vanligt. Vi "ska" ju åka sista maj och låter bokningen vara kvar tills vi är tvugna att göra nåt åt den.
Spenderar dagen i en mycket folktom butik och timmarna kryper fram. Det saknas inte ämne att prata om med de få kunder jag har haft..om man säger så..
/ Kajja
Svara med citat
  #149  
Gammal 2020-03-13, 17:07
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 748
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Med modern teknik, går nog allt att lösa. Tänk dig, när du sitter på planet ned och det sprakar till i högtalaren...



/Netwolf
Men Wolfen då😅😥😅!!
/ Kajja
Svara med citat
  #150  
Gammal 2020-03-13, 17:15
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 467
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

I Danmark har myndighederne netop kl. 16.00 oplyst, at rejser til hele verden frarådes. I første omgang en måned frem. Det vil sige, at alle rejser aflyses, og danskere i udlandet skal komme hjem nu.
Jeg skulle have været til Tenerife på søndag, så beslutningen, om jeg burde rejse eller ej, er taget for mig.
Svara med citat
  #151  
Gammal 2020-03-13, 18:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Susie Visa inlägg
I Danmark har myndighederne netop kl. 16.00 oplyst, at rejser til hele verden frarådes. I første omgang en måned frem. Det vil sige, at alle rejser aflyses, og danskere i udlandet skal komme hjem nu.
Oj!
Svara med citat
  #152  
Gammal 2020-03-13, 18:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Jag skrev precis det här i vår Facebookgrupp:

Det här trodde jag aldrig att jag skulle skriva.

Ni är många som berättar att ni har bokat av era resor och ni är många som undrar om ni ska boka eller inte. Jag tycker att ni som har bokat av era resor är kloka. Några skriver att de kommer åka oavsett, så länge inte UD avråder från resor. Det tycker jag är egoistiskt. Att resa från Skandinaven till Grekland är att göra Grekland en björntjänst. Grekland behöver alla turister de kan få, men de behöver inte besökare som för smittan dit.

Jag tror att Grekland snart stänger sina gränser för resenärer från länder som är värst drabbade, och det gäller bland annat Sverige, Norge och Danmark. Visst, jag spekulerar, men jag kan inte låta bli. Grekland har i skrivande stund 190 fall, det är en ökning med 73 sedan i går. Norge har till exempel över 900 fall och Sverige har över 800 fall.

Det går fort nu, så fort att jag inte hinner skriva det jag hade tänkt. Här är några av de senaste nyheterna:

1. Idag har Finlands största charterbolag, Aurinkomatkat, ägd av Finnair satt stopp för alla resor från och med idag en månad framåt.

2. Museer och arkeologiska platser i Grekland stängs från nu och fram till 30 mars.

3. Grekland har stund 190 fall, det är en ökning med 73 sedan i går.

4. Det norska flygbolaget Norwegian är bara veckor från konkurs och kommer att behöva permittera 5 000 anställda.

5. Grekland stänger nu köpcentrum, kaféer och barer.

6. I Danmark avråds alla från resor i hela världen från och med nu. Och uppmanar alla danskar som är utomlands att resa hem.

7. UD i Sverige manar till försiktighet vid utlandsresor. De skriver så här:

”Utrikesdepartementet uppmanar svenska medborgare att noggrant tänka igenom huruvida utlandsresor behöver genomföras, meddelar departementet i ett pressmeddelande.

”WHO har konstaterat att spridningen av det nya coronaviruset är en pandemi. Med det exceptionella läge som råder bör alla som planerar en utlandsresa noga tänka igenom vilka risker som finns och om resan behöver genomföras. Detta gäller oavsett om UD formellt avråder från ett område eller inte.”

UD skriver att varje resenär själv har ett ansvar för att följa utvecklingen och fatta informerade beslut, och uppmanar den som tillhör en riskgrupp att vara extra uppmärksam.”

Jag har inte bokat någon resa, men just nu skulle jag inte göra det, och om jag hade en resa bokad i vår skulle jag avboka den, och avvakta för att se vad som händer, och hålla tummarna för att det ordnar upp sig senare.
Svara med citat
  #153  
Gammal 2020-03-13, 18:38
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Susie Visa inlägg
I Danmark har myndighederne netop kl. 16.00 oplyst, at rejser til hele verden frarådes. I første omgang en måned frem. Det vil sige, at alle rejser aflyses, og danskere i udlandet skal komme hjem nu.
Jeg skulle have været til Tenerife på søndag, så beslutningen, om jeg burde rejse eller ej, er taget for mig.
Trist å miste ferien. Men kanskje bra for deg. Spania har erklært unntakstilstand. På Tenerife øker antall smittede. Jeg er vanligvis ikke sykdoms-redd, egentlig heller ikke nå - men her i Oslo går utviklingen uhyre raskt. Det kjennes plutselig veldig nært. Velger å forholde meg til offisielle råd.

Var innom en FB side fra en øy i Hellas. Der appellerer nå enkelte øyboere til trofaste besøkende om å i K K e komme før man vet hvordan ting blir.
Svara med citat
  #154  
Gammal 2020-03-13, 19:00
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 467
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
Trist å miste ferien. Men kanskje bra for deg. Spania har erklært unntakstilstand. På Tenerife øker antall smittede.
Tak for din hilsen. Jeg bakker fuldt op om beslutningen, at vi som danskere ikke bør rejse ud og smitte mennesker i andre lande. Desuden er det essentielt, at der gøres alt for, at vores sundhedsvæsen ikke bryder sammen, og en masse unødigt kommer til at dø på grund af denne virus.
Svara med citat
  #155  
Gammal 2020-03-13, 19:10
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 467
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Statsministeren har netop meddelt, at de danske grænser lukkes fra i morgen kl. 12, hvor ikke danskere og personer uden tilknytning til Danmark, vil blive afvist. Dette gælder til efter påske den 13/4.
Svara med citat
  #156  
Gammal 2020-03-13, 19:50
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 748
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Alla har ett ansvar att följa utvecklingen om vad som händer i detta ämne och respektera vad som gäller.
I början av tråden anade man inte denna agressiva utveckling av viruset och därför blev det en annan ton i inläggen.
Vi kommer i vilket fall avvakta och se vad som händer den närmaste tiden. Ingen "egoistisk resa" är aktuell för oss. Tror att det kommer ett resestopp från Sverige inom kort endå.
/ Kajja
Svara med citat
  #157  
Gammal 2020-03-13, 23:26
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Igår bokade jag av min Skiathos-resa som jag skulle åkt på den 31 maj.
Jag undrar om man kommer till Grekland i år. Hoppas får vi göra! 🇬🇷
Svara med citat
  #158  
Gammal 2020-03-13, 23:31
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 748
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Undrar..ni som bokat/ar av..är det charter eller egenbokade resor?
/ Kajja
Svara med citat
  #159  
Gammal 2020-03-13, 23:43
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 326
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

I slutet av april ska våran resa slutbetalas
så jag avvaktar tills dess,få se vad som händer

Pia
Svara med citat
  #160  
Gammal 2020-03-14, 00:03
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 748
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av piam Visa inlägg
I slutet av april ska våran resa slutbetalas
så jag avvaktar tills dess,få se vad som händer

Pia
Samma för oss!
/ Kajja
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT