Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Peloponnesos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-01-09, 09:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Grotta och Kardamili



Jag sitter och skriver om en grotta på Peloponnesos och tittar samtidigt på bilder från området. När jag såg bilderna från Kardamili blev jag lycklig i hela jag. Det måste vara en av de finaste... mysigaste… gemytligaste… charmigaste... coolaste… by jag har bott i. Jag kunde dock inte bestämma vilket ord jag skulle använda.

Men kontentan är väl att jag gillar Kardamili väldigt mycket.



Det är inte Staffans Stolpe grotta jag skriver om.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-01-10, 06:23
Inger Inger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Bjursås Falun
Inlägg: 378
Standard Sv: Grotta och Kardamili

Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-04-14, 16:15
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Grotta och Kardamili

Håller med dig!

Jag upptäckte Kardamili -94 när vi bilade runt i Peloponnesos. Trötta efter att ha bilat i flera timmar stannande Alex (min dåvarande pojkvän som numera är min man) till på en liten gata någonstans mitt ute i ödemarken och sa att han inte orkade köra längre.
"Men här kan vi väl inte stanna", sa jag. Det är ju bara en gata mitt i ingentans... Men han gav sig inte och vi hade hittat till Kardamili som vi båda kom att älska.
På den tiden fanns bara ett fåtal hotell och vi hyrde in oss på ett litet nyrenoverat pensionat där ägaren varje morgon spelade opera och sjöng för oss i den lilla trädgården utanför vårt rum. Jag tror att det var det som idag heter "O kipos tis Skardamoulas"
Naturligtvis fanns även Lela's redan då och var egentligen det enda stället man kunde äta och ett underbart mysigt kafé som hette Alaexandra's.
Vi återvände året därpå och vi älskade det lika mycket då. Vi pratar än idag om doften från träden i Kardamili.

Men jag är rädd för att återvända och bli besviken på hur det förändrats. Bättre då att hålla det som för alltid kärt minne.

Ingela
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-04-15, 14:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Grotta och Kardamili

Citat:
Ursprungligen postat av Ingela A Visa inlägg
"Men här kan vi väl inte stanna", sa jag. Det är ju bara en gata mitt i ingentans... Men han gav sig inte och vi hade hittat till Kardamili som vi båda kom att älska.
Vilket fantastisk första möte med denna underbara by.

Jag önskar att jag hade åkt dit tidigare i livet för att se det ni fick uppleva. Det är fortfarande ett paradis, men självklart har det hänt massor sedan ni var där.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-04-16, 11:07
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Grotta och Kardamili

Vilken härlig historia

Ja det är lite synd det blivit så exploaterat, men som tur är finns det fortfarande massor med platser på Peloponessos som klarat sig fint utan massturism, det gäller bara att upptäcka dem
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT