Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Serifos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-02-16, 22:30
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Äntligen Serifos!

Jag ska äntligen få åka till Serifos!

Har preliminärbokat på Pounti, är det någon av er som har bott där?

Tar gärna emot andra tips, sånt som är bra och sånt som är bra att undvika

Helena S
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-02-19, 15:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Äntligen Serifos!

Citat:
Ursprungligen postat av Helena S Visa inlägg
Jag ska äntligen få åka till Serifos!Har preliminärbokat på Pounti, är det någon av er som har bott där?
Grattis!

När åker du?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-02-19, 23:31
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Äntligen Serifos!

Tack! Kommer att vara på Serifos typ 19-25 juli, om det blir som jag vill Vill passa på att utforska "dröm-ö" ordentligt, tänker jag

Ska bli så härligt!

Helena S
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-02-20, 13:43
Fixs avatar
Fix Fix är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 29
Standard Sv: Äntligen Serifos!

Hei

Ta en titt på dette hotellet. Rolig beliggenhet, flott utsikt og kort vei til strand.

http://www.medusaserifos.com/
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-02-21, 22:16
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Äntligen Serifos!

Citat:
Ursprungligen postat av Fix Visa inlägg
Hei

Ta en titt på dette hotellet. Rolig beliggenhet, flott utsikt og kort vei til strand.

http://www.medusaserifos.com/
Tack för tipset! Har fått bra kontakt med Pounti samt ett bra pris, så vi kommer nog att boka där.

Har du några andra trevliga tips om ön, så tar jag gärna emot dem

Helena S
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-02-22, 07:50
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Äntligen Serifos!

1. Njuta av de fina stränder som finns på Serifos
2. Promenera hela vägen upp till Choran och naturligtvis promenera tillbaka (beroende på var man bor, förstås). Fantastisk vy över bukten där hamnen ligger. Lokalbussar finns.
3. Besöka det nedlagda gruvområdet som finns på Serifos och som ligger en stenkast från den lilla byn Megalo Livadi. Jag var på Serifos förra året (september) och det var 100 års jubileum (1916-2016) av en gruvnäring som inte längre finns.

http://serifos-en.e-serifos.com/what...of-serifos.php

På väg dit (om man följer kustlinjen) finns det väldigt fina stränder. Megalo Livadi ligger ungefär 8-10 km från hamnen, beroende på vilken väg man tar. En vandring dit rekommenderas, starta tidigt på morgonen, under vandringen kolla upp fina stränder och efter besöket i gruvområdet vandra tillbaka och tillbringa resten av dagen på en av de fina stränderna. Det finns lokalbuss på Serifos men jag vet inte hur ofta och vart den åker (jag åker sällan lokalbussar), men upp till Choran går bussen rätt ofta.

Lycka till!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-02-23, 22:50
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Äntligen Serifos!

Tusen tack RobEri för tips och även för länken som verkar vara toppenbra!

Vi kommer med största sannolikhet bo på ett ställe mellan Livadi och Livadakia.

Hyrde ni något fordon på ön eller vandrade ni? Vi gillar att vandra, så det är inga problem.

Jag längtar som bara den!

Helena S
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-02-24, 07:45
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Äntligen Serifos!

Livadi och Livadakia sitter liksom ihop, en kulle emellan, där det finns några små hotell och vanliga bostäder. Personligen tycker jag det är bättre att bo i Livadi eller Livadakia, helst i Livadi där "downtown" (och hamnen) ligger, gott om restauranger/tavernor, affärer, apotek (3 st tror jag). Men avstånden är förstås korta, så det är inget problem.
Nej, vi hyrde inget fordon, vi gick överallt. Det finns bra vandringsleder, bl a sådana som uppstått efter gruvarbetarna när de gick mellan sina små byar och gruvan. Missa inte stränderna på Serifos, de är verkligen fina.
Lokalbussar finns, vet dock inte hur bussnätet ser ut, men jag vet att bussarna åker rätt ofta från hamnen upp till Choran. Har man bra kondition (man behöver inte vara maratonlöpare:-)) då skall man gå upp till Choran, inte åka buss. Gå inte upp till Choran utmed serpentinvägen, använd trappan istället.
Serifos är en underbar ö!

Senast redigerad av RobEri den 2017-02-24 klockan 07:56.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-02-28, 22:49
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Äntligen Serifos!

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Livadi och Livadakia sitter liksom ihop, en kulle emellan, där det finns några små hotell och vanliga bostäder. Personligen tycker jag det är bättre att bo i Livadi eller Livadakia, helst i Livadi där "downtown" (och hamnen) ligger, gott om restauranger/tavernor, affärer, apotek (3 st tror jag). Men avstånden är förstås korta, så det är inget problem.
Nej, vi hyrde inget fordon, vi gick överallt. Det finns bra vandringsleder, bl a sådana som uppstått efter gruvarbetarna när de gick mellan sina små byar och gruvan. Missa inte stränderna på Serifos, de är verkligen fina.
Lokalbussar finns, vet dock inte hur bussnätet ser ut, men jag vet att bussarna åker rätt ofta från hamnen upp till Choran. Har man bra kondition (man behöver inte vara maratonlöpare:-)) då skall man gå upp till Choran, inte åka buss. Gå inte upp till Choran utmed serpentinvägen, använd trappan istället.
Serifos är en underbar ö!
Tack för svar! Jag blir väldigt glad när du skriver att Serifos är en underbar ö n

Helena S
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT