Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Kos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-03-22, 15:44
Mooncandle Mooncandle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Inlägg: 32
Standard Läget på KOS

Funderar på resa till Kos i maj. Hur är läget där nu? Med tanke på flyktingar osv.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-03-22, 17:36
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Läget på KOS

Jag kan bara svara för Kalymnos, där vi inte har haft inkommande flyktingbåtar på flera veckor, märkligt.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-03-23, 09:13
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Läget på KOS

Den tyska tidningen Griechenland Zeitung skriver i dag, att nu på söndag-måndag det har kommit ca 3.000 flyktingar till Egeiska öarna från Turkiet och också 24 turkiska kontrollörer? (till Lesvos, Samos, Leros och Kos). Hur många flyktingar precis till Kos, vet jag inte heller.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-03-24, 05:34
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Re: Läget på KOS

Jag var på Lesbos i somras... Jag undrar hur du menar med din fråga... Inte ironiskt utan ärligt. Är du rädd att vara där som turist om där är flyktingar är mitt svar nej. Kommer du hindras från att ha en skön semester är mitt svar nej. Kommer ditt hjärta att krossas är mitt svar ja. Om att det finns flyktingar dit man kommer.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-03-24, 16:24
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Läget på KOS

Den internationella Doctors of the wolrld-organisationen lämnar inte Idonemi, dom säger:

https://www.doctorsoftheworld.org.uk/

Läkare utan gränser säger på sina sidor:

https://lakareutangranser.se/
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-03-28, 17:53
Mooncandle Mooncandle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Inlägg: 32
Standard Sv: Re: Läget på KOS

Jag är inte "rädd" för att möta flyktingar. Mer att det kan vara svårt för att jag blir så berörd. Ledsen - för deras skull.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-03-28, 18:50
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Re: Läget på KOS

Ja det är hjärtekrossande, men jag hade inte velat vara utan den upplevelsen på något märkligt sätt. Har gett mig en djupare förståelse och en än mer förvissning vad jag står för och känner. Både för folk på flykt och de som kämpar med att försöka hjälpa. Hoppas du hittar ett bra resmål och får en riktigt bra resa ö
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-03-28, 22:21
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Läget på KOS

Ja, det känns inte alls bra när man ser det "live". En gång för flera år sen, så satt vi på Agathonissi och åt frukost. I hamnen hade det under natten samlats en del flyktingar. Den frukosten var svår att få ned..

I påskhelgen såg jag förresten en förunderlig sak. Utanför vår lokala mataffär sitter det ofta tiggare. Denna gång en äldre kvinna. En pappa kom gående med sin lilla dotter ca 3 år. Hon var naturligtvis utklädd till påskkärring med långkjol, huckle och hela köret. När flickan kom fram till kvinnan stannade hon upp och tittade. Kvinnan hade ju samma kläder som henne! Kvinnan log stort mot flickan och på nåt sätt kändes som en sort samhörighet mellan de två. Det var en fin stund att få vara med om

/Netwolf
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT