Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-06-02, 17:52
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 883
Standard Rundresa på Kreta!

Nu har det hänt något nästan otroligt! Har precis bokat en rundresa på Kreta i slutet av september. Kan knappt tro att det är sant! Jag som brukar få nöja mig med högst en resa i året till Grekland. Ska resa denna gång med väninnan som med sin man var med oss till Lesvos nu i maj och med dem har vi också gjort många andra resor till Grekland. Men aldrig bara vi kvinnfolk tillsammans. Diskuterade denna rundresa tidigare i år, att det skulle kunna vara intressant och så vidare.

Och nu sen efter Lesvos-resan så har vi idag helt plötsligt bokat resan! Gubbarna våra är inte så intresserade av den typen av resor och dessutom så måste ju någon jobba också, så de följer inte med.

Resan går till bl.a Knossos, Lassithi och Spinalonga besöks också. Tv-serien "The Island" går som bäst här i Finland och den har vi ju båda njutit av, så Spinalonga är mycket aktuell. Vi ska bo i Rethymnon, Agios Nikolaos och Sitia så vi kommer att se helt nya delar av Kreta. En lite annorlunda resa än vad vi är vana vid kommer det att bli, men Fysimera-Anna är guide och då har jag för mig att det inte kan bli annat än bra!

Wow!

/ Anne
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-06-02, 19:32
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Rundresa på Kreta!

Låter härligt - grattis
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-06-03, 19:11
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Rundresa på Kreta!

Härligt!
Lissi- från Kreta
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-06-03, 19:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Rundresa på Kreta!

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
men Fysimera-Anna är guide och då har jag för mig att det inte kan bli annat än bra!
Bätre än så kan det inte bli. Grattis Anne!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-06-03, 20:03
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 883
Standard Sv: Rundresa på Kreta!

Jag tror fortfarande inte att det är riktigt sant. Det är en ganska stor satsning på sätt och vis för mig, men jag tänkte att "it´s now or never " typ. Det blir faktiskt första gången i Grekland på hösten så hoppas det är varmt och soligt så att man kan tanka lite till vintern. Lite bussittande kommer det förstås att bli men jag tror att det kommer att bli bra bara man kommer in i rytmen.

/ Anne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-09-14, 11:40
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 883
Standard Sv: Rundresa på Kreta!

Nu ska jag då berätta om programmet.

Dag 1- Start med flyget från Helsingfors 19.10, betyder alltså att vi är framme sent eftersom vi ska till Rethymno, övernattning på hotell Olympic Palladium.

Dag 2- Först ska vi besöka Knossos och därefter blir det ett besök på arkeologiska museet i Iraklion. Sen ska vi ifall tidtabellen ger möjlighet besöka Nikos Kazantakis grav. Efter detta kör vi till Archanes där det blir lunch och vinprovning, vingården heter Michalakis. Färden fortsätter till Agios Nikolaos där det blir en ledig kväll. Vi bor på hotell Coral.

Dag 3- Nu ska vi till Spinalonga med båt från Elounda! Detta är ju speciellt intressant för oss eftersom vi tittat på tv-serien "To Nisi" och läst Victoria Hislops bok "Längtans Ö" (The Island). Och naturligtvis blir det intressant att höra annat också om Spinalongas historia. Vi återvänder till fastlandet och ska först äta lunch och sen blir det ett besök på ett ställe där man tillverkar eteriska oljor som är gjorda på örter och andra växter från Dikti-bergens sluttningar. Innan vi återvänder till Agios Nikolaos ska vi ännu besöka byn Kritsa, där vi gör en rundtur till fots. Ledig kväll i Agios Nikolaos.

Dag 4- Vi lämnar Agios Nikolaos och beger oss österut. Vi börjar med ett besök på klostret Moni Toplou. Sen kör vi till Vai-stranden. På programmet står det inte vad vi ska göra där annat än titta, men kanske blir det möjlighet till bad? Få se, hur som helst kör vi sen till Sitia där vi minsann ska få en liten kurs i kretensisk matlagning. Hoppas det inte stämmer med "ju fler kockar desto sämre soppa". Vi ska nämligen äta denna mat också. Förutom matlagning får vi också smaka på olivolja, vin och raki. I Sitia ska vi bo på hotell Itanos.

Dag 5- Efter frukost kör vi till Zakros där man har möjlighet till en vandring på 2,5 h i de Dödas dal. Eftersom Fysimera-Anna är guide så är detta alldeles säkert en fin vandring. Men eftersom det ges en möjlighet att i stället för vandringen följa med bussen till Kato Zakros och spendera förmiddagen på stranden så har jag och väninnan bestämt oss för detta (vi ska båda bara ha en liten väska med oss och slipper då packa ner t.ex skor för detta ändamål). Och vi ser ju redan framför oss en solig strand där vi sitter i tavernans skugga och dricker Fix, eller något.... Ok, där lär finnas någon fin ruin att titta på också så lite kulturella kan vi också vara. Hoppas i alla fall att vädret är fint för då kan jag kanske ta en dopp i havet också. Sen återförenas vi med vandrarna och äter lunch tillsammans i Kato Zakros. Ledig kväll i Sitia.

Dag 6- Tillbaka mot väst! Men först uppåt, nämligen till Lassithiplatån. Vi ska väl titta på lite byar och besöka Diktigrottan där själva Zeus lär ha blivit född. Så trots att jag inte gillar grottor så måste jag kanske gå ner där, hmm. Efter detta kör vi till kusten, till byn Fodele, El Grecos födelseort, där ska finnas ett litet museum till hans minne. Vi fortsätter till Rethymno där vi ska göra ett besök hos en sockerbagare. Så nu blir det Baklava och grekkaffe! Ledig kväll i Rethymno, vi bor igen på hotell Olympic Palladium.

Dag 7- Vi ska till klostret Arkadi och därifrån vidare längs en gammal väg över bergen där vi stannar i några byar. I Argiroupoli stannar vi för en liten promenad och ska käka lunch på en taverna. Sen blir det ledig eftermiddag i Rethymno och en gemensam avskedsmiddag i gamla stan.

Dag 8- Ja, det är bara att åka hem då. Vårt plan startar på natten så det blir en lång väntan men å andra sidan har man ju tid till att kolla lite extra på Rethymno. Så sett från den sidan är det ju inte så dumt!

Jag är väldigt nyfiken på denna resa eftersom vi får se så mycket som är nytt för oss. Börjar kännas lite pirrigt som alltid när jag ska på resa, men allra mest känns det så här

/ Anne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-09-14, 11:50
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 735
Standard Sv: Rundresa på Kreta!

Det där blir toppen, Anne!
Birgitta
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-09-14, 12:54
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Rundresa på Kreta!

Ni klarar av en massa kända sevärdheter på en dryg vecka! Skriv ned vad du upplever och berätta vad du tycker. Det tog en massa år för oss att se, det ni hinner på kort tid.
Trevlig tripp önskar / Jannis
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-09-14, 14:38
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Rundresa på Kreta!

Åh så härligt detta låter!
När jag skrev mitt korta inlägg ovan 3 juni, så var ju jag på väninneresa till Kreta och det var UNDERBART! Så kul vi hade.

Nu om en dryg vecka ska maken och jag också försöka ta oss från Heraklion till Elounda/Spinalonga. Vi har inget bokat i förväg då vi inte vill vara uppbundna.

Vilket bolag har denna resa ni ska på? Det låter som ett högt tempo i alla fall!

Ha en underbar resa

Lissi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-09-14, 14:42
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Rundresa på Kreta!

Ni kommer säkert att få en fantastisk resa. Många av de ställen ni ska till har jag besökt. Spinalonga minns jag med speciell värme. Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-09-15, 09:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Rundresa på Kreta!

Vilken fantastisk resa ni ska göra! Trots kort med tid hinner se många intressanta platser. Jag tror att du vill återvända så snart som möjligt. Mina favoriter av platserna ni ska besöka är Kato Zakros, Lassithiplatån och Arkadi. Det ska bli väldigt intressant att höra vilka ställen du gillar mest.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-09-15, 18:22
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 883
Standard Sv: Rundresa på Kreta!

Javisst blir det en mycket intensiv vecka. Har bekantat mig i förväg med programmet och följt resan med hjälp av googlemaps för att få en liten uppfattning om var på kartan vi kommer att befinna oss. Det är Temaresor som ordnar denna resa. Man gör identiska resor både från Finland och Sverige. Vår resa är årets sista, men nästa års resor ser ut att vara redan till salu. Har aldrig varit på en sån här resa förut, men på något sätt blev jag bara så intresserad när jag läste programmet. Kreta har jag läst så mycket om, inte minst här på Kalimera och jag har så mycket kvar att se på denna stora ö så nu är jag redo att ta emot en ordentlig laddning. .

Och ja, jag kommer säkert att vilja återvända, men när är ju en annan sak. Vi fick ett litet straff, väninnan och jag, för enligt våra kära män lär det bli så att vi nästa år reser till Kroatien! Inte mig emot, för det lär ju vara väldigt fint där också. Sen kan man igen snarast möjligt återvända till Grekland.

Skall absolut berätta om resan när jag har kommit hem.

/ Anne
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-09-16, 10:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Rundresa på Kreta!

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Javisst blir det en mycket intensiv vecka.
Vi har gjort nästan samma resa på kort tid, fast på egen hand, och det kändes inte alls stressigt. Så här reste vi:

Vi började med en dag i Heraklion, såg stan och Knossos. Dagen efter körde vi till bland annat Analipsi, Malia och Hersonissos innan vi körde upp till Lasithiplatån där vi tillbringade natten. Nästa dag gick vi ner i Dikteon Cave, och därefter körde vi till bland annat Agios Nikolas och Elounda, innan vi fortsatte till Mochlos, där vi stannade över natten. Nästa dag körde vi till Moni Toplou, Vai och Sitia. Sov även den natten i Mochlos. Dagen därpå körde vi till Kato Zakros där vi stannade en natt. Vi gick dödens ravin. Nästa dag körde vi till bland annat Ierapetra, och avslutade i Mirtos. Så vi var till många platser du ska till. Det blir en fantastisk resa.

Citat:
för enligt våra kära män lär det bli så att vi nästa år reser till Kroatien!
Och nästa år som Finnair börjar flyga till Aten.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-09-17, 18:29
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 883
Standard Sv: Rundresa på Kreta!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg

Och nästa år som Finnair börjar flyga till Aten.
Så bra!

Fastän man får hoppas att Putin & co inte förbjuder flygning över Ryssland som motsanktion för då får Finnair nog inte folk från Asien att flyga H:fors-Aten. Vete sjutton vad den där Putin ännu kommer att ta sig till.

/ Anne
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-10-04, 08:34
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 883
Standard Sv: Rundresa på Kreta!

Jaha, igår kom jag hem från rundresan. Trött, men lycklig som man brukar säga. En mycket fin resa var det. Intensivt program och det är mycket att smälta ännu en lång tid framåt. Det kom lite ändringar i det ursprungliga programmet, men ingenting betydande. Spinalonga var väldigt fint, tyvärr var bara vädret inte riktigt på vår sida så vi fick hasta på lite i slutet och fick riktigt ordentligt med regn på oss på båtresan tillbaka. Men detta var ju också en upplevelse! Vädret var lite ostadigt och blåsigt i tre dagar, men det regnade bara på Spinalongadagen.

Det blir ju ganska mycket bussittande på såna här resor, men man hade hela tiden Kretas mäktiga berglandskap omkring sig som var så fint att titta på! Återkommer senare med mera.

/ Anne
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-10-04, 15:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Rundresa på Kreta!

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
men man hade hela tiden Kretas mäktiga berglandskap omkring sig som var så fint att titta på! Återkommer senare med mera.
Ser fram emot att höra mer senare när du har landat mental Anne.

Välkommen hem.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-10-08, 10:55
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 883
Standard Sv: Rundresa på Kreta!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Ser fram emot att höra mer senare när du har landat mental Anne.

Välkommen hem.
Ja, det där att landa mentalt är inte så lätt. Har kommit fram till att om man är greklandstokig så blir man inte frisk från denna sjukdom genom att resa till Grekland. Men det det lindrar och sen vill man tillbaka igen, igen och igen! Och vad är det med Kreta då? Finns där en magnet kanske? Som bara drar så att man vill tillbaka dit också hela tiden och vet att varje gång kommer man att upptäcka något nytt.

/ Anne
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-10-08, 16:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Rundresa på Kreta!

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Och vad är det med Kreta då? Finns där en magnet kanske? Som bara drar så att man vill tillbaka dit också hela tiden och vet att varje gång kommer man att upptäcka något nytt.
Magnet eller inte, men något är det.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-10-26, 14:37
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 883
Standard Sv: Rundresa på Kreta!

Jaha nu ska jag försöka börja med berättandet om resan. Inte helt enkelt att hitta tillräckligt med tid när det alltid är det ena eller det andra som hindrar och jag vill ha lite tid så att jag kan koncentrera mig. Tar en dag åt gången och hoppas att jag sen blir färdig nångång.

Vår resa började med flyg Helsingfors-Chania den 25.9. Flyget startade försenat och klockan var halv tre på natten förrän vi kom i säng på vårt hotell Olympic Palladium i Rethymnon.

Dag 1:
Riktigt superpigg var säkert ingen när vi starade mot Knossos följande morgon. Men man var ju ivrig på att börja rundresan så det kändes bra för mig i alla fall. Vår guide Anna kom genast med mycket intressant information så färden till Knossos gick snabbt. I Knossos fick vi sällskap av en lokal guide, Maria, som var den som berättade om denna fina plats för oss. Det lär nämligen vara så att man måste vara en officiell guide för att guida på historiska platser som då t.ex Knossos, så Anna fick inte göra det. Tycker att det är bra att man har en guide för annars skulle det nog vara svårt att få en ordentlig uppfattning om det hela.

[IMG]



Efter att vi är klara med Knossos kör vi till Boutaris vingård för vinprovning.



Här passar vi på att presentera oss för varandra. Jag reste med min goda väninna och det är bara en man som är ensamresande, alla andra är par. De flesta är pensionärer. Det är kanske inte så överraskande när det gäller en rundresa som denna, men jag hade nog väntat mig lite mera blandat folk. Hur som helst var alla riktigt trevliga och om det var någon som klagade över något under resan så märkte jag i alla fall ingenting.

Efter vinprovningen äter vi lunch i Archanes. Bra mat med olika sorter meze och så, men nu måste jag medge att jag inte riktigt minns vad allt vi åt, eftersom jag inte tog bilder under denna första lunch. Vi åt bra överallt med bra variation så att man fick smaka på många olika rätter. I allmänhet betalade vi dryckerna själv medan själva maten var inkluderat i resans pris. När vi hade ätit körde vi ännu till Heraklion för att besöka det Arkeologiska museet. Det finns väldigt mycket att titta på där, men vi koncentrerade oss på den minoiska kulturen eftersom vi just hade besökt Knossos. Det var bra att det var så, annars hade det nog varit för mycket att smälta. Även här hade vi Maria som guide.

Då var vi klara med denna soliga och varma dag och körde till Agios Nikolaos, där vi skulle tillbringa de två följande nätterna. Vi bor på Hotel Coral som ligger vid en strandgata. Vi är ordentligt trötta efter en programfylld dag så jag och väninnan tar oss en promenad, men orkar inte med så mycket utan äter middag på en taverna nära hotellet. Naturligtvis beställde vi in för mycket mat. Men den grekiska maten är ju så god.

Fortsättning följer.

/ Anne
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-10-26, 15:16
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 883
Standard Sv: Rundresa på Kreta!

Skulle ha med också denna bild, men den krånglade.

[IMG][/IMG]

Och då tar jag ännu en bild på stora krukor som man förvarade honung i.




/ Anne
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT