Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-05-09, 16:08
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Boende i Stavros?

För att ha nära till Chania flygplats när det är dags för hemresa den 19:e juli funderar vi på att avsluta vår Kretasemester med ett par avkopplande dagar någonstans på Akrotirihalvön. Det måste alltså gå att hitta boende på plats (vi vill helst inte förboka) och möjlighet att ta buss eller taxi till flygplatsen på morgonen.

Är Stavros ett bra alternativ? Andra förslag?

/kimmen
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-05-09, 17:00
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Boende i Stavros?

Får vi fresta med Hotel Omalos, centralt beläget just invid bussterminalen i Chania. Rent och snyggt samt prisvänligt. Hotellet kan bokas via "Booking.Com"

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-05-09, 19:13
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Boende i Stavros?

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Får vi fresta med Hotel Omalos, centralt beläget just invid bussterminalen i Chania. Rent och snyggt samt prisvänligt. Hotellet kan bokas via "Booking.Com"
I Chania kommer vi att bo några nätter när vi anländer till Kreta i slutet av juni.
De sista dagarna innan hemresa skulle vi istället vilja bo vid stranden...

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2013-05-09 klockan 19:26.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-05-09, 21:19
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Boende i Stavros?

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
I Chania kommer vi att bo några nätter när vi anländer till Kreta i slutet av juni.
De sista dagarna innan hemresa skulle vi istället vilja bo vid stranden...

/kimmen
Jag skulle föreslå Cathrin Suites eller Little Bay helt invid lagunen i Stavros, alternativt Zorbas en bit ifrån "butiker" och frestande näst intill obefintligt "nattliv".

//Kickie
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-05-09, 21:39
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Boende i Stavros?

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Jag skulle föreslå Cathrin Suites eller Little Bay helt invid lagunen i Stavros, alternativt Zorbas en bit ifrån "butiker" och frestande näst intill obefintligt "nattliv".
Tack för förslagen. Jag kollade på Booking och de verkar ju vara fina hotell.
Finns det inga vanliga "Rooms for rent" att boka på plats i Stavros by?

/kimmen
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-05-09, 22:43
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Boende i Stavros?

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Finns det inga vanliga "Rooms for rent" att boka på plats i Stavros by?

/kimmen

Inte som jag känner till. I Stavros hyr man ut "utedass" till fantasipriser till amerikanska soldater månadsvis, ingen efterfrågar hyresrum. Snacka med Paulbosse, de hyrde rum i Stavros och kan berätta vad de fick för pengarna. Jag ska höra med en väninna som har lite udda kontakter om hon känner till något. Återkommer när jag fått svar!

//Kikh

Jag fick snabbt svar att Villa Rosa i Stavros brukar hyra ut rum från €30 per natt. Ägarna har även Mamas Taverna i Stavros och Peter är, om jag inte minns fel, uppvuxen i Canada och de pratar perfekt engelska.

//Kikh

Senast redigerad av Kikh den 2013-05-09 klockan 22:51. Anledning: Ny info
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-05-09, 22:50
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Boende i Stavros?

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Inte som jag känner till. I Stavros hyr man ut "utedass" till fantasipriser till amerikanska soldater månadsvis, ingen efterfrågar hyresrum. Snacka med Paulbosse, de hyrde rum i Stavros och kan berätta vad de fick för pengarna. Jag ska höra med en väninna som har lite udda kontakter om hon känner till något. Återkommer när jag fått svar!
Hmm... Kanske ska fundera på Nea Chora istället för de sista dagarna innan hemresa.

/kimmen
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-05-09, 22:57
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Boende i Stavros?

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Hmm... Kanske ska fundera på Nea Chora istället för de sista dagarna innan hemresa.

/kimmen
Nea Chora är väldigt trevligt

//Kikh
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-05-10, 13:56
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Boende i Stavros?

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Inte som jag känner till. I Stavros hyr man ut "utedass" till fantasipriser till amerikanska soldater månadsvis, ingen efterfrågar hyresrum. Snacka med Paulbosse, de hyrde rum i Stavros och kan berätta vad de fick för pengarna. Jag ska höra med en väninna som har lite udda kontakter om hon känner till något. Återkommer när jag fått svar!

//Kikh

Jag fick snabbt svar att Villa Rosa i Stavros brukar hyra ut rum från €30 per natt. Ägarna har även Mamas Taverna i Stavros och Peter är, om jag inte minns fel, uppvuxen i Canada och de pratar perfekt engelska.

//Kikh
Stavros, På Catherine Suites som vi var ensamma på i april månad, tror jag. Var fint och dessa tre dagar där var verkligen kul. Ganska ensamma, men perfekt att gå på stranden, äta vid havet och besöka kloster, några läckra genuina matställen. En bra upplevelse för oss.
I ditt läge skulle jag nog valt Nea Chora som är grymt kul och är lite av "ny upplevelse", känns som första charterresan början av 70-talet. Dvs genuint, trevligt, gott och det blir precis så bra man gör det till.
Inom parantes vill jag säga att vi som regel återvänder till Stavros så ofta det går innan flyget lyfter, för att där inta "sista måltiden".
Det blir bra vilket du än väljer, så är det på Kreta!

Paul
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-05-10, 17:44
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Boende i Stavros?

Citat:
Ursprungligen postat av pollebosse Visa inlägg
Inom parantes vill jag säga att vi som regel återvänder till Stavros så ofta det går innan flyget lyfter, för att där inta "sista måltiden".
Det var vår tanke också, att avsluta i en lugn by vid en fin strand innan hemresan den 19:e juli.
Men eftersom vi helst inte vill låsa oss med att förboka ett bestämt antal dagar, och det inte verkar finnas några "Rooms" i Stavros, kan det antagligen vara svårt att hitta boende där vid den tiden i juli. Så vi kanske istället får ta oss till Nea Chora när vi kommer tillbaka till Chania...

/kimmen
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-05-12, 19:17
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Boende i Stavros?

En kompletterande fråga; OM vi nu bestämmer oss för att förboka och bo de sista nätterna i Stavros - finns det då taxi i byn eller måste vi ta en tidig morgonbuss in till Chania först för att därifrån ta oss till flygplatsen?

/kimmen
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-05-12, 22:59
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Boende i Stavros?

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
En kompletterande fråga; OM vi nu bestämmer oss för att förboka och bo de sista nätterna i Stavros - finns det då taxi i byn eller måste vi ta en tidig morgonbuss in till Chania först för att därifrån ta oss till flygplatsen?

/kimmen
Det kommer att finnas taxi om ni pratar med "receptionen" eller med Maria på minimarketen Taxibilar finns, men det är bekvämt att bli upphämtad av en förbeställd bil. Vill man krångla tar man bussen till Konoupidiana och taxi därifrån, närmare flygplatsen och alltså billigare.

//Kikh
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT