Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2011-03-15, 20:12
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: God mat på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Ingen som har bott och ätit några måltider i Milia. Är väldigt nyfiken på hur maten är där?

Eva
Eva det är några år sedan jag var där och då var maten väldigt bra men det är kanske janne som varit där nyligen som bäst kan svara på din fråga.

Den här certifiering som jag nämnde tidigare kommer naturligtvis att utökas och Milia platsar alldeles säkert.
I Rethymnon finns flera tavernor som är med i den här kvalitetssäkringen för det är nog så man kan kalla det.
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #22  
Gammal 2011-03-15, 22:10
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: God mat på Kreta

Kul att ni gillade mina matbilder från Kreta.

Och tack för tipsen, Lars, jag har skrivit ut dem inför vårens resa.

Citat:
Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
Den här certifiering som jag nämnde tidigare...
I Rethymnon finns flera tavernor som är med i den här kvalitetssäkringen för det är nog så man kan kalla det.
Har du namn på någon taverna i Rethymnon som du rekommenderar? Helst i den gamla stadsdelen.
Vi har bara ätit en enda måltid i Rethymnon hittills, men vi hoppas besöka staden igen och vill gärna äta bättre än sist (då vi åt på Symposium).
Svara med citat
  #23  
Gammal 2011-03-16, 07:55
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: God mat på Kreta

Jag har ätit många goda måltider i Rethymnon men det är länge sen. När det gäller Greklandsresor föredrar jag numera mindre platser så dit åker jag nog inte igen. Däremot är jag väldigt sugen på att någon gång tillbringa några dagar i Milia i början av sommaren. Kanske i juni månad och då kombinerat med ett besök på någon mindre ort på sydkusten.

Marianne ute i Misisrias gamla delar fanns det förr många bra tavernor men även i gamla stan bör ni hitta god mat. Yanna som bor där nere borde väl ha en del bra aktuella tips.

Eva
Svara med citat
  #24  
Gammal 2011-03-16, 11:03
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: God mat på Kreta

Även om vi också älskar de mindre platserna i Grekland, så passar t.ex. Kreta (och Aten) oss bra för vissa resor. Ingen resa är den andra lik.

Kommande resa ligger så off season att det är Kretas blomsterprakt som lockar och vi ser enormt fram till vår lilla ”rundresa” mest koncentrerad på den centrala delen av Kreta, från Akrotiri-halvön till Plakias (där vi aldrig varit tidigare) med avstickare till bl.a. Georgioupolis, Rethymnon (där vi ser fram emot att uppleva stämningen i den gamla stadsdelen en dag eller två (ut mot Misirias kommer vi nog inte, men jag lägger namnet på minnet, om vi gör... – troligen blir det snarare besök i några av de många småbyarna in i landet om vi ser oss om i det området, men även ner mot södra kusten lockar de små byarna).

Jag tyckte det lät lite spännande med den certifieringen som Lars skrev om och vill gärna titta efter någon taverna i den gamla stadsdelen som är bättre än där vi åt i höstas. Annars är jag säker på att vi kommer att få god mat de flesta ställena.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2011-03-16, 11:21
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: God mat på Kreta

Blomresa låter härligt. Har ni tillgång till bil och kan få bra tips innan är det enkelt att ta er till Misiria. Det är bara några få km dit och där bör det förhoppningsvis finnas kvar flera gamla tavernor där lokalbefolkningen äter.

Certifiering tycker jag låter väldigt intressant även om jag förstår att det för de minsta ställen kan vara svårt att hänga med i en sån sväng. Ekologiskt, närproducerat brukar ju många mindre ställen ibland klara bra men utbudet och standardiseringen kanske är svårare. Vet inte alls om ekologiskt och närproducerat är ett krav för certifieringen men hoppas att det är så.

Själv är jag glad om jag hittar enkla ställen med god mat och slipper internationell mat som pizza och schnitzel.

Godaste maten har jag ätit på Kreta och på Folegandros där den senare ön enligt min mening håller en mycket hög kvalite på många av sina tavernor.

Sen har jag många härliga matminnen även från andra platser i Grekland.

Eva
Svara med citat
  #26  
Gammal 2011-03-19, 14:36
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: God mat på Kreta

Jag har provat på ett par av ställena som är certifierade och de har utan tvekan haft väldigt bra mat men också "bra" priser.
I Rethymnonområdet finns några stycken:
Restaurant “Veneto” i gamla delen av stan
Restaurant “Prima Plora” västerut
“Kastro” Tavern i Panormo.
Certifiering eller inte, tja det är en smaksak men för mig är den bästa certifieringen att gästerna till stor del består av greker och med åren får man kanske en känsla för när det ser bra ut.
Precis som Eva letar jag gärna efter de mindre ställena med riktig grekisk och kretensisk husmanskost och där man kan få att bra recept eller tips med sig. Prata(åtminstone försöka)mat med kockarna är ju hur kul som helst.
Exempelvis äter jag gärna i saluhallen i Chania där ofta turisterna bara står och tittar i stället för att smaka.
Jag lärde mig en massa recept och knep när jag och hustrun besökte en av våra kompisar i Agoran en tidig lördagsmorgon med början kl 04.30 till dagens slut ca kl 16.00.
Dessutom är saluhallen en förträfflig mötesplats och där man lär känna nya människor och knyter nya kontakter.
Första gästen kom 05.30 och svängde i sig en rejäl portion.
Bästa levern jag ätit någonsin ätit fick jag uppe i Kalikratis en vårdag i april hos Nikita och Ariadne. Hemlagat när det är som allra bäst!!!!
Kali orexi!!
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #27  
Gammal 2011-03-20, 22:31
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: God mat på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Yanna som bor där nere borde väl ha en del bra aktuella tips.

Eva
Ja visst har jag tips, men det är inte alltid jag kollar skylten som hänger vid tavernan eller restaurangen, så det är inte säkert att jag alltid vet namnet på stället....kan iof ta reda på det. Men typiskt för ställen med bra mat är att det känns föga lockande, inget flörtande om fin inredning eller annat tjafs...oftast är det bara greker som äter på de bästa ställena...som sagts så många gånger! Antingen väljer du god mat eller "mysig atmosfär"/turistställen, men även grekställen kan ligga vägg i vägg med "Lady & Lufsen-stället" Väldigt svårt det här! Till slut är det allt för många som väljer efter mysfaktorn...maten kommer i andra hand. Eftersom jag bor här året om bryr jag mig inte särskilt mycket, ibland blir det Lady & Lufsen ibland blir det grekstället, jag har ju hur mycket tid som helst o missar inget, men är man här 1 eller 2 veckor så blir det en annan sak.
Jag kan rekommendera dessa till att börja med:
Parastratima, bakom fontänen
Stellas kitchen, souloiu street
Samaria, strandpromenaden
Minarez, vid minareten
Nu kommer såna jag inte kan namnet på:
Spiken, Olivduken, skrikiga dottern...knäppa egennamn men på samma gata alla 3 o det finns bara dom 3 på den gatan, Grigoriou, utmed gamla stans inre gräns. En grekrestaurang bredvid Forthnet, återkommer om namnet, som jag inte minns. Greker säger att stans bästa fiskrestaurang är Erotokritos i venetianska hamnen, men jag har inte varit där själv, dom är dyra! LaRenzo i Old Town är jättebra också.
Det finns egentligen många om man kan titta sig mätt på vita dukar, fast även vita dukar kan ha god grekisk mat! Som sagt...svårt att rekommendera eftersom alla inte är ute efter samma sak.
Ingen blev väl klokare av de här tipsen?

Yanna
Svara med citat
  #28  
Gammal 2011-03-21, 07:28
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: God mat på Kreta

Man visst kan det väl vara mysigt även på ställen med god mat. Hela Folegandros Chora är fyllt av mysiga ställen och många ja nästan alla har mycket god mat. Då menar jag inte vita dukar utan kanske härligt målade trästolar i grönt eller blått några plaststolar får de inte ha där, vackra blommor i enkla keramikkrukor kanske en lerkruka med doftande kryddor.

I Petra på Lesbos åt jag ofta lunch på en taverna fullt med greker och där maten var näst intill perfekt med nylagad färsk fisk, doftande timjanpotatis och snyggt som bara den med vackert vita väggar, läcker inredning och en tjusig toalett.

Eva
Svara med citat
  #29  
Gammal 2011-03-21, 07:40
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: God mat på Kreta

Maten på Parastratima var jättegod och där ÄR mysigt!

Yanna, hur är Mezostrati nu?? Vi åt jättegott där påsken 2006 och miljön var helt i vår smak. Det var Git som tipsade oss. Du nämnde inte Mesostrati så jag undrar lite.
Claes kommer ju ner med svärmor i augusti och vill kanske ta henne med dit om det är ok. Svärmor gillar mezedesrätter skarpt.

Lissi
Svara med citat
  #30  
Gammal 2011-03-21, 15:14
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: God mat på Kreta

När vi var i Rethymnon.. för 3 år sen tror jag att det var. Så hittade vi en liten taverna/restaurag i gränderna i gamla stan som heter Stavros. Där fick vi god mat och mycket mat. Jag åt en jättegod stor grillad red snapper och min vän tog en kaningryta som höll på att svämma över på tallriken. Det fanns givetvis en turistmeny också.. trerätters.. stod skriven på stora svarta tavlan. Men den kan man ju blunda för. Gatan som den ligger på heter visst Epimenidou.. en liten smal gränd med trångt mellan borden.
Men som sagt.. det finns mängder av små, mysiga, familjära tavernor i gränderna i gamla stan.

En restaurang som kommer att få ett besök av oss i maj är Agrimia. Där var vi stammisar för många år sen då vi började åka ner till Kreta. Den var då bara en liten taverna. Dåvarande ägare till denna restaurang ville alltid, när kom ner dit, visa upp den nya investering/restaurering han gjort under vinterhalvåret. Speciellt stolt var han när han satt upp en stor "tak"fläkt i uteserveringen för att försöka få lite svalka heta sommardagar.

//Monica S
Svara med citat
  #31  
Gammal 2011-03-21, 20:30
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: God mat på Kreta

Lissi, Jag har bara varit på Mesostrati en enda gång..i oktober..och det var bra där, i Parastratimas klass, men jag glömde bort stället helt enkelt, vet inte heller varför jag bara varit där en gång eller varför jag glömmer bort det, jag vet att det är musik väldigt ofta...varje vecka tror jag, iaf nu på vintern.

Jag har varit på Stavros också, men åt bara en omelett den gången, svårt att bedöma utefter det..
Agrimia är bra. Jag har ätit där en gång o maten var god...meze...men inget som stack ut från andra ställen, utom att det är vita dukar o riktiga vinglas där.
Fast det är ju inte nödvändigt att sticka ut heller...alla ställen jag nämnt har lika god grekisk mat, sen skiljer det ju lite på atmosfären på de olika ställena. En del kanske uppskattar en bouganvilla eller vinranka som inramning...lite romantiskt, andra väljer efter andra saker, maten är ju bara halva födan
Personligen väljer jag gärna de superenkla ställena, med rickiga stolar o alldeles för små bord på trekvart, det är MIN favoritatmosfär! Fast det beror på tillfället o vad man är ute efter. Jag tror det är svårt att ringa in ett favoritställe som passar alla, jag har nämnt en del av de som faller mig på läppen...har säkert glömt nån.

Yanna
Svara med citat
  #32  
Gammal 2011-03-21, 20:49
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: God mat på Kreta

Något mer som är väldigt avgörande för vad man tycker om ett ställe förutom maten är ju bemötandet!!! Blir jag uppmärksammad, är dom trevliga, känner dom igen mig, blir glada, bjussar på sig själv eller nåt annat extra som jag värdesätter...sånt gör att jag går tillbaka gång efter gång!

Yanna
Svara med citat
  #33  
Gammal 2011-03-22, 10:00
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: God mat på Kreta

Prova gärna på ställena som ligger bortom turiststråken och i andra delar av stan. Chania har ju mer än bara gamla stan och hamnen att bjuda på.
lars
Kriti sin kardia mou
Svara med citat
  #34  
Gammal 2011-03-23, 09:04
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: God mat på Kreta

Tusen tack för de många fina tipsen, Lars och Yanna!

Att det är de enkla ställena med den hemlagade maten och de många små mezérätterna som lockar de flesta av oss kan vi snabbt bli överens om och vi kommer att se oss om innan vi går in på något som är "certifierat", det är helt klart. Ändå tycker jag att det kan vara lite spännande och om det är riktigt gott och något lite extra, så får det också kosta lite extra en kväll eller två.

Jag känner mig övertygad om att vi hittar riktigt god mat i Rethymnon nästa gång vi kommer dit, även om det bara blir ett kortare besök på en dag eller två.

I Chania kunde jag föreställa mig att Ela Ela har blivit certifierad, har den det? För övrigt en restaurant som vi först besökte i höstas efter många besök i Chania, men alltid betraktat stället som en turistfälla utifrån.
Men så god mat vi fick där!
Svara med citat
  #35  
Gammal 2011-03-24, 04:11
IngegerdNs avatar
IngegerdN IngegerdN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm / Rethymno
Inlägg: 228
Standard Sv: God mat på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Men typiskt för ställen med bra mat är att det känns föga lockande, inget flörtande om fin inredning eller annat tjafs...oftast är det bara greker som äter på de bästa ställena...som sagts så många gånger!
--------
Jag kan rekommendera dessa till att börja med:
Parastratima, bakom fontänen
Stellas kitchen, souloiu street
Samaria, strandpromenaden
Minarez, vid minareten
Nu kommer såna jag inte kan namnet på:
Spiken, Olivduken, skrikiga dottern...knäppa egennamn men på samma gata alla 3 o det finns bara dom 3 på den gatan, Grigoriou, utmed gamla stans inre gräns. En grekrestaurang bredvid Forthnet, återkommer om namnet, som jag inte minns. Greker säger att stans bästa fiskrestaurang är Erotokritos i venetianska hamnen, men jag har inte varit där själv, dom är dyra! LaRenzo i Old Town är jättebra också.

Yanna
Jag kan bara hålla med Yanna!
Restaurangen bredvid Forthnet heter Αποστολακης (tror att det stavas så, har tagit det ur minnet) Apostolakis, skylten är endast på grekiska. Där får man i mitt tycke stans godaste bifteki. "Mysfaktorn" är nog lika med 0 om man inte tycker att den genuint grekisk/kretensiska atmosfären med lysrör i taket och lokala stamgäster är mysigt.
Erotokritos och LaRenzo hör också till mina absoluta favoriter. Restaurangpriserna i hamnen är överlag höga, men flera av de andra restaurangerna där är dyrare än Erotokritos och de har mycket god mat, inte bara fisk utan över lag.
IngegerdN
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT