Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
  #1  
Gammal 2022-05-24, 15:40
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Älskade Amorgos!

Ibland är det lite extra jobbigt att nå sin favoritö!

Planering är ju A och O, men för det mesta blir det lite avvikelser. Hittills har det blivit bara en.
För att komma till Amorgos skulle jag först övernatta på Arlanda Hotellby, där man bor vackert i små stugor. Ett pangställe enligt mig. Men där blev första avvikelsen. Hoppas det inte blir några mer! Hotellet hade blivit flyktingförläggning för människor från Ukraina. Detta hade varken booking.com eller hotellet upplyst mig om. Dom körde mig till ett annat Best Western-hotell, som dessutom var 5-stjärnigt. Men inte alls passade mig.

Sedan flyg till Aten för att bo på hotell Avra i Rafina en natt.

Nästa dag tog jag morgonbåten till Naxos för att bo en natt på Coronis på Naxos stads hamnpromenad. Där bor jag bra och billigt för 50 Euro. Trevligt att vandra runt och det synes mig att inget har förändrats.

Nästa förmiddag blev det äntligen dags att äntra Seajet 2 för resan till Katapola på Amorgos. Det tog alltså 3 nätter innan jag nådde mitt älskade Amorgos!




Här sitter jag i kobåset på Naxos i väntan på färja.



Vi avgår Kofounissi. Här gick dom flesta av, så jag trodde jag var nästan ensam på Seajet.



Äntligen har jag anlänt till Katapola. Satte mig genast ner hos Nikos på The Corner. Vägen från bortre hamnen kantades av att jag fick kramar längs hela vägen. Det var bara så underbart!!!




Giannis trädgård på mitt boende på Porto Katapola har nu blivit så fin. Jag har utsikten mot havet, men kommer nog att sitta här många kvällar.



Bougainvillean har blivit så stor.

Här i Katapola är det full rusch. Väldigt många turister. Igår kväll var alla bord besatta på The Corner redan klockan halvåtta. Likadant var det på Mythos berättade min vän där i morse när jag kom och åt frukost. Det finns många ankrade segelbåtar. Det verkar lovande för säsongen!
Efter denna långa resa var jag ganska trött och det blev en drömlös natt och jag missade gryningen för en gångs skull. Men det blev ett glas vin på balkongen när mörkret hade lagt sig.





Vid 7-tiden i morse var jag dock uppe för att se Skopan starta sin rundtur.






Det har gått bra att resa trots mina krämpor. Många är så hjälpsamma med att bära min väska upp och ner från färjor. Även flygplatspersoner hjälper mig. Jag måste se ut som en gammal käring!

Nu är det dags att ta en liten promenad före middagen.

Birgitta
Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT