Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-04-27, 15:26
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Taverna Nida på Nidaplatån

Är det någon som har varit på Nidaplatån nyligen och sett om tavernan har varit öppen?




Taverna Nida på Nidaplatån.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-04-27, 17:36
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Taverna Nida på Nidaplatån

I sanning ett sorgligt kapitel. Har inte varit där nyligen men det verkar som om det är öppet ibland och stängt ibland.
Tänkte ta en tur i maj och kan kolla läget då men någon hinner förmodligen före.
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-05-01, 18:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Taverna Nida på Nidaplatån

Citat:
Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
Tänkte ta en tur i maj och kan kolla läget då men någon hinner förmodligen före.
Skulle inte tror att någon hinner dit före dig lars. Tyvärr är det inte många som åker upp dit. Jag ser fram emot din rapport!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-05-02, 17:51
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Taverna Nida på Nidaplatån

Nida är ju en fantastisk plats! På våren när platån är fylld med betande får och getter påminner det mig om vissa delar av Tanzania, särskilt en tidig morgon när solen precis letat sig upp ovan bergskammarna. Lugnet är absolut fullbordat och klockornas klang är ljuv musik. Hit återvänder vi så ofta vi kan.
Vi var däruppe en dag i december ett år och då var det helt annorlunda, bitade kallt och halv snöstorm. Fåren och getterna hade för länge sedan gett sig iväg till lägre områden.
Första gången och det är många år sedan var anläggning i full gång men nästa gång stängd och nergången för att åter igen vara öppen (delvis) vid nästa besök.
Har man tur på sin vandring häruppe kan man träffa på en av de lite äldre herdarna som nästan alltid har tid för en pratstund, jag tror pga att de är lite nyfikna av sig. De är inte lätta att förstå med sitt speciella tungomål, sen är man ju själv inte professor i grekiska precis.
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-05-03, 09:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Taverna Nida på Nidaplatån

Citat:
Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
Nida är ju en fantastisk plats! På våren när platån är fylld med betande får och getter påminner det mig om vissa delar av Tanzania, särskilt en tidig morgon när solen precis letat sig upp ovan bergskammarna. Lugnet är absolut fullbordat och klockornas klang är ljuv musik. Hit återvänder vi så ofta vi kan.
Håller helt med dig, det är en fantastisk plats!



När vi var här senast var det ganska många får på bete. Alla fick inte plats på bilden.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-05-14, 21:19
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Taverna Nida på Nidaplatån

Axos, Anogia, vägen upp mot platån, lugnet där uppe. Om en vecka är jag där. Jag har en bild på ett märkligt ställe jag råkade hamna vid när jag letade efter Zominthos, med "kurer" inne på ett inhägnat område. Jag har länge undrat vad det är, ska se om jag kan leta upp bilden.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-05-15, 14:11
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Taverna Nida på Nidaplatån

Citat:
Ursprungligen postat av HenricG Visa inlägg
Axos, Anogia, vägen upp mot platån, lugnet där uppe. Om en vecka är jag där. Jag har en bild på ett märkligt ställe jag råkade hamna vid när jag letade efter Zominthos, med "kurer" inne på ett inhägnat område. Jag har länge undrat vad det är, ska se om jag kan leta upp bilden.
Gör det. Hade varit kul att se om vi tillsammans kan lösa gåtan med bilden. Om du åker till platån kan du väl skriva några rader när du kommer hem. Jag vill gärna veta status på tavernan.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-05-15, 18:40
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Taverna Nida på Nidaplatån

Såhär ser det ut. Platsen ligger på en liten grusväg in till höger, några kilomter från Nidaplatån, efter ett litet kapell. Jag har för mig att jag dessutom körde förbi ett område som såg ut att användas i fårskötseln.



Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-05-16, 09:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Taverna Nida på Nidaplatån

Tyvärr känner jag inte igen mig. Lars känner säkert igen sig.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-06-02, 12:32
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Taverna Nida på Nidaplatån

Jo tavernan? är öppen med samma ägare som under alla tidigare år.
Dessutom finns två rum att hyra för 25 Euro per natt inkl frukost. Rekommenderas detta ställe, nej inte av undertecknad.

Maten bestående av lammkotletter, grekisk sallad, potatis, ost, öl och vin från tunna, beställdes för att kolla det som turisten nog mest vill ha på sin tallrik.

Lammkotletterna var en sorglig historia för att vara från Anogeia där man ju normalt sett är proffs på denna maträtt.

Tomaterna i den grekiska salladen hade nog förvarats i någon av tavernans rivningsdel eller källare, de smakade "muggit" dvs inte alls bra.

Den friterade potatisen hade "simmat" alldeles för länge i oljan.

Den egentillverkade osten var en höjdare och även vinet var helt ok. Öl ja jo den var som den brukar när det står Amstel på etiketten.

Kanske blir kvaliteten bättre längre fram på säsongen, vad vet jag. Kocksan verkade inte särskilt engagerad och såg inte bekväm ut med att tillaga grekiska rätter. Jag rekommenderar att intaga måltiderna i Anogeia.

Vi hade ändå en fin tur med en lång promenad ute på platån.
Inte särskilt mycket besökare häruppe så man har nästan naturen för sig själv åtminstone så här års.

Inne bland bergen i Psiloritis ovanför Anogeia finns platsen som inte så många känner till.
Jag vet inte om HenricG kollade av hela området och kanske missade den viktigaste delen, den fina stenkyrkan, uppförd som en mitato, Agios Yakinthos.

Vi firar St Valentins dag här i Sverige, i Grekland firas Yakinthos dag (Hyakinthos) den 3 juli.
Hyakinthos var en vacker yngling som älskades av Apollon men även av Zefyros, den snabba västanvinden. Den senare greps av avundsjuka och vid en jakt blåste han Apollons pil ( en annan version säger att det var en diskus) mot Hyakinthos som dödades och förvandlades till en blomma vi alla idag känner som hyacinten.

Är ni i Anogeia med omnejd den 3 juli så missa inte festligheterna på plats till Yakinthos ära.
Kolla in http://www.yakinthos.com/ (Det blir engelsk text efter förklaringen om alfabetet)

lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-06-02, 12:48
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Taverna Nida på Nidaplatån

Hur i hela friden kan man locka tavernabesökare med så fula byggnader framför? Jag skulle gärna njuta utsikten men med ryggen vänd mot bråten

Lissi
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-06-02, 16:49
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Taverna Nida på Nidaplatån

Det här stället ligger fantastisk och utsikten är bedövande, särskilt en tidig morgon då det ligger lite dimma nere på platån. Man hör alla klockor men man ser inte bärarna dvs fåren. Det är magiskt.
Dessvärre har inte satsningen på turister lyckats för vår vän som startade stället för många år sedan men som ändå försöker få tillbaka lite av satsat kapital.
Han är inte ensam om att ha satsat pengar på turisterna på Krerta utan har många bröder och systrar som sitter i samma båt. Tragiskt är nog rätt ord.
Vi återvänder som sagt gärna hit upp för platsen är speciell alla årstider på året.
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-06-02, 18:20
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Taverna Nida på Nidaplatån

Jag förstår att det är byggnaden t h på bild som är tavernan, men varför rivs inte den främre? Den förstör ju intrycket helt.

Lissi
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-06-02, 19:14
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Taverna Nida på Nidaplatån





Här kommer ett par bilder från Agios Yakinthos. En enkel men stilren liten kyrka.
På områder finns även en liten utomhusscen i klassisk Epidavrosstil.

lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-06-02, 19:32
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Taverna Nida på Nidaplatån

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag förstår att det är byggnaden t h på bild som är tavernan, men varför rivs inte den främre? Den förstör ju intrycket helt.

Lissi
På håll ser det rätt bra ut eller hur?



lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-06-03, 10:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Taverna Nida på Nidaplatån

Citat:
Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
Jag vet inte om HenricG kollade av hela området och kanske missade den viktigaste delen, den fina stenkyrkan, uppförd som en mitato, Agios Yakinthos.
Tack för rapport och bilder på kyrkan! Mycket vacker. Den får jag kolla upp nästa gång vi är i krokarna. Synd att maten inte var något att ha.

Citat:
Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
Det här stället ligger fantastisk och utsikten är bedövande,
Ja, det är verkligen en fantastisk plats!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag förstår att det är byggnaden t h på bild som är tavernan, men varför rivs inte den främre? Den förstör ju intrycket helt.
Den är inte vacker, det kan jag verkligen hålla med om. Men allt annat är vackert så man förlåter den fula byggnaden.



Visst är det häftigt! De små prickarna är får.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT