Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-06-29, 23:23
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Fråga till Janne

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Tänkte på en sak idag när vi åt lunch: jag är en obotlig söldukshjälpare. När sölduksutläggaren kommer med sölduken tar jag kvickt (och leendes) tag i alla prylar som finns på bordet så att sölduken ska kunna läggas på plats.

Hur är det med er andra: är ni också söldukshjälpare?
Blir lite provocerad av ditt inlägg och att du inte med ett ord berör den ekologiska katastrof som drabbat Atenområdet. Givetvis inte i den här tråden men på lämplig plats. Har ni inte förstått vidden av katastrofen eller är intresset inte högre än så. Sol och söldukar till Grekland. Antagligen är det så att vi som är här hemma är mer välinformerade och ni är förlåtna. Hårda ord men antagligen är det fler än jag som undrar åtminstone mina grekiska vänner.

Eva
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-06-29, 23:40
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Fråga till Janne

För att inte förstöra en den trevliga söldukstråden som på kort tid dragit så många svar har jag brutit ut Evas inlägg och gjort en egen tråd.

inkfish/moderator
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-06-30, 00:03
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fråga till Janne

Ok för mig Inkfish vi bör inte solka ner så trevliga och filosofiska diskussioner om sölduken med så trista ämnen som ekologiska katasrofer så det är bra att du bryter ut tråden. Söldukar diskuterar jag också gärna när andan faller på så intet ont om det. Upp till var och en att best'mma var det egna intresset f;r Grekland g[r.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-06-30, 00:28
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Fråga till Janne

EVA L. Bör inte tråden om sölduken kunna överleva en situation som just nu upplevs i GreklandJag tror inte att Grekland kommer att gå under på grund av att det nu pågår en del bränder i torra områden.
Var var du när halva Borneo brann härom året? Brasiliens skogar skövlas med en yta av 20% av Greklands totala yta, varje år de senaste 10 åren.

Kan man inte prata om att det finns söldukar bara för det??
Yeasou
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-06-30, 00:28
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Fråga till Janne

Jag förstår inte ditt påhopp på Janne, måste jag säga. Jag tycker bara att det är elakt.

Att Janne driver Kalimera innebär inte att han är nån överstepräst som måste tala till församlingen, en tragedi i Grekland får varken högre eller lägre "status" om han skriver nåt om den eller inte.

Janne har dessutom inte lättare än vad du och jag har att hänga med i nyhetsflödet på grekiska när vi är på plats i Grekland.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-06-30, 00:35
Mosters avatar
Moster Moster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Nv Skåne
Inlägg: 400
Standard Sv: Fråga till Janne

Varför förta glädjen ifrån Janne och Camilla, på deras livs resa?

Moster
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-06-30, 00:42
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fråga till Janne

Ni får gärna diskutera söldukar och som jag skrev pratar jag gärna strunt själv. Till den som undrade var jag var när Borneos skogar brann och om min inställning till skövlingen av Brasiliens regnskogar så kan jag meddela att jag på alla sätt stöttat organisationer som arbetar med dessa frågor. Både ekonomiskt och på andra sätt.

Om du Inkfish inte förstår mitt påhopp på Janne, som du kallar det, så är det inget påhopp utan bara en stilla undran. Antagligen är han så inbäddad i en behaglig semestertillvaro att allvaret av bränderna inte nått honom. Eftersom frågan diskuterades i forumet när han startade sölduksdiskussionen anser jag och säkert fler med mig att det hade varit klädsamt av honom att nämna Atenbränderna som är mycket allvarliga för området. Jag tänker inte starta något krig i det här ämnet och detta är defintivt mitt sista inlägg i den här debatten.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-06-30, 00:47
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Fråga till Janne

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Eftersom frågan diskuterades i forumet när han startade sölduksdiskussionen anser jag och säkert fler med mig att det hade varit klädsamt av honom att nämna Atenbränderna som är mycket allvarliga för området.
Och jag "och säkert fler med mig" gjorde ingen som helst koppling mellan tidpunkten för söldukstråden och bränderna och ställer heller inga krav på Janne vad det anbelangar.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-06-30, 00:48
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Fråga till Janne

Tänk va skönt att du inte vill diskutera detta ditt inlägg mer! Jag och säkert några till tackar dig för det!
MVH
Yeasou
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-06-30, 08:57
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Fråga till Janne

Läste igenom tråden här och beslutade att inte svara men efter närmare eftertanke har jag ändrat mig p g a en direkt felaktighet.

EvaL: Du skriver att Janne inte nämner något om bränderna men då har du inte läst igenom alla inlägg här. I tråden "Grekland brinner" berättar Janne att det inte var någon trevlig syn när de såg Aten från båten och han nämner även Poros som de ska till framöver. Räcker inte det?

Oavsett hur mycket vi lider inför det katastrofala läget är våra ord bara små fragment och att anklaga Janne för att inte "bry" sig är enbart elakt och patetiskt i sammanhanget. Skulle han t ex stänga ner Kalimera för att på så sätt "beklaga sorgen"? Skulle vi andra sluta skriva om annat som inte har med bränderna att göra och hur skulle det i så fall hjälpa Grekland i nuläget? Otroligt säger jag bara! Vart vill du komma?

En enorm skada är redan skedd och går inte att återställa hur gärna vi än vill, men det får definitivt inte ta udden av det övriga livet där ju också söldukarna har sin givna plats.

Om du däremot hade kommit med ett förslag om att t ex starta en fond för Greklands ekologiska återuppbyggnad hade du säkert fått god respons - MEN - att göra personligt påhopp i det här läget är bara dumt.

//Zanét
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-06-30, 18:50
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Fråga till Janne

Skogsbränder ?
Översvämningar ?
Torka ?
Svält ?
Mord ?
Övergrepp på barn ?
Jordbävningar ?
Fattigdom ?
HIV/AIDS ?
Andra obotliga sjukdomar ?
Hemlöshet ?


Vet ej hur jag ska gradera ovanstående lösryckta "påståenden" angående tragedier som dagligen, varje minut, varje sekund inträffar utan att vi som individer kan göra någonting åt dem ?

Men att INTE kunna diskutera annat trivialt som t.ex söldukshjälp eller vad tusan som helst (t.ex sådant som inte har ett dugg med Grekland att göra), det är att sluta LEVA. Världen går inte under för att jag struntar i vad som händer, jag tänker inte känna mig skyldig för att jag inte gör någonting åt händelser som ovan. Jag lever inte för att jag tror att jag ska kunna lösa problemen. Jag lever för att jag tycker det är trevligt att leva och jag tänker göra mitt bästa för att fortsätta göra det. Skulle jag däremot kunna presentera en LÖSNING för något av problemen ovan så skulle jag gladeligen göra det men nu kan jag inte det och då kan jag nog som "betraktare" bara göra som alla andra, konstatera att naturen har sin egen gång. Om vi alla dör i morgon pga att naturen inte orkar med så må det väl vara hänt.

Varken Janne eller Eva L. kan förhindra skogsbränder, och ingen diskussion här heller.

Jag beundrar däremot människor över världen som engagerar sig, ofta gratis åt att åtminstone FÖRSÖKA lösa en del problem, kanske inte alla.

Mitt råd är: Leva vidare, må bra och vill jag göra någonting åt saken så väljer jag det själv.

Pessimist ? Knappast.

Realist ? Ja.

Samvetslös ?

................upp till andra att svara på.

Jag utnyttjade bara det fria ordet att uttrycka mig.



Hasse
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-06-30, 19:17
Elisalinns avatar
Elisalinn Elisalinn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Stockholm och Lefkas
Inlägg: 79
Standard Sv: Fråga till Janne

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Ni får gärna diskutera söldukar och som jag skrev pratar jag gärna strunt själv. Till den som undrade var jag var när Borneos skogar brann och om min inställning till skövlingen av Brasiliens regnskogar så kan jag meddela att jag på alla sätt stöttat organisationer som arbetar med dessa frågor. Både ekonomiskt och på andra sätt.

Om du Inkfish inte förstår mitt påhopp på Janne, som du kallar det, så är det inget påhopp utan bara en stilla undran. Antagligen är han så inbäddad i en behaglig semestertillvaro att allvaret av bränderna inte nått honom. Eftersom frågan diskuterades i forumet när han startade sölduksdiskussionen anser jag och säkert fler med mig att det hade varit klädsamt av honom att nämna Atenbränderna som är mycket allvarliga för området. Jag tänker inte starta något krig i det här ämnet och detta är defintivt mitt sista inlägg i den här debatten.

Eva
Så, du "fegar" ut nu... Startar man en diskussion tycker jag nog att man får fortsätta, även om man får lite kritik. När det gäller Janne och Camilla, som du uppenbarligen tycker är "inbäddade", så låter det som någon är riktigt avundsjuk, vill du "rädda" Grekland, så visst, men jag tror att de är kapabla att klara situationen.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-06-30, 21:11
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fråga till Janne

Fegar inte alls ur orkar bara inte slösa allt för mycket energi på energidränerande diskussioner. Jag är inte ett dugg avundsjuk skulle inte om jag så fick betalt välja att åka runt ett halvår mellan Greklands öar. Räcker så bra med tre eller fyra veckor då är jag mätt. Ett halvår då skulle jag välja andra delar av världen. Skulle längta hem till höstvindar, snö, skidåkning, cykelturer, bärplockning matlagning, jobbet, barn och barnbarn.

Jag inser mycket väl att Janne inte kan lösa den globala uppvärmningen tänkte nog mer att han som är på plats skulle ha något intressant att berätta och så kom det ett inlägg om söldukar som diskuterats massor av gånger på forumet även om infallsvinklingen var ny och uppenbart intressant för flera.

Jag vet att jag har svårt för triviala diskussioner när någon viktig fråga engagerar mig antagligen ett fel hos mig och defintivt fel i detta tidevarv.
Jag tror inte att Janne är så känslig att han lider av mitt inlägg han förstår nog säkert att jag inte menar något illa.

Det område som brann var Atens sista lunga och innebär att de negativa effekterna av miljöpåverkan ökar. Det innehöll en viktig nationalpark och kommer om jag förstått det rätt inte gå att bygga upp under rådande klimatförhållanden men Grekland finns kvar och alla kommer att få sin dos av sol och ozou även om naturen lider.

Eva
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-06-30, 21:53
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Fråga till Janne

I tråden "Grekland brinner" finns flera inlägg om var i Grekland det brinner (brann). Precis som Inkfish skriver så har Janne kanske inte den mängd information som vi har i Sverige där media fullkomligt dräller av katastrofer av allehanda slag runt om i världen.

Dessutom finns möjligheten att man själv söker information via exempelvis grekiska dagstidningars nätupplagor.

Men saken gällde tydligen att just Janne var den som skulle upplysa oss om skogsbrandssituationen ? Det gjorde han också med ett inlägg i Grekland-brinner-tråden, antagligen med de fakta han faktiskt hade.

Visserligen är Janne den person som står bakom hela Kalimera´s existens (förutom alla vi andras deltagande i de två forumen) och visst har han kunskap få av oss andra kan briljera med. Men att "begära" att han ska ha samvetskval när han inte kan informera mera om bränderna är inget jag vill kommentera med lämplig replik här.

Janne och Camilla har semester men jobbar då och då när väderleken och uppkopplingen tillåter. Infomation om bränderna tycker jag som sagt man kan skaffa i andra media på egen hand, alternativt läsa vad andra skriver.



Hasse
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-06-30, 22:52
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Fråga till Janne

Olé
MVH
Yeasou
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-06-30, 22:55
Themiss avatar
Themis Themis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 174
Standard Sv: Fråga till Janne

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
1) Fegar inte alls ur orkar bara inte slösa allt för mycket energi på energidränerande diskussioner.

2) Det innehöll en viktig nationalpark och kommer om jag förstått det rätt inte gå att bygga upp under rådande klimatförhållanden men Grekland finns kvar och alla kommer att få sin dos av sol och ozou även om naturen lider.

Eva
1) Nåja, det var faktiskt du som startade den energidränerande diskussionen. Genom att kritisera Jannes engagemang på ett sätt som "lät" ganska personligt, även om du senare har poängterat att det inte var menat så.

2) Ja, och ingen av oss hjälper Grekland eller grekerna genom att avstå från sol och ozou. De behöver turisternas pengar lika mycket om inte mer..
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-06-30, 23:02
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Fråga till Janne

Jag fick sms från Janne för ett par timmar sen. Han satt taverna på Egina, mitt bland mängder av greker som tog sin lördagsvolta, som åt, skrattade, festade, dansade, var glada och helglediga som vilken lördag som helst.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-06-30, 23:14
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Fråga till Janne

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
som åt, skrattade, festade, dansade, var glada som vilken lördag som helst.



Antar att Janne och Camilla ägnade sig åt samma livsbejakande aktiviteter ??



Hasse (liknande aktiviteter minus dans om c:a 5 dygn, dvs. en torsdag)
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-06-30, 23:22
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Fråga till Janne

Hasse! Du kunde inte låta bli att nämna det att du/ni ska åka iväg på Torsdag vaJag ska jobba hela sommaren, det vill säga, i stort sett kommer jag att jaga och förinta getingbon/en och annan råtta innan vi kan åka till Grekland den 15 September.
Oj va det kommer att bli skönt att få åka då
MVH
GetingYeasou
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-06-30, 23:23
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Fråga till Janne

De ägnade sig nog mest åt en livsbejakande kalamari som jag fick bild på. De hade fått ett gott intryck av Egina stad fast har haft svårt att komma åt internet. Vilket säkert bara är nyttigt så att de kan ha lite semester också
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT