Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-07-04, 16:43
mnorrving mnorrving är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 3
Standard Nybörjare Kykladerna - vart ska man åka?

Hej!

Den 14:e juli åker vi från Aten ut i kykladerna, och vi håller på att planera lite vilka öar vi ska sikta in oss på. Det är dock svårt att få en överblick över vad som blir lämpligt, vi har aldrig varit i området tidigare.

Vi flyger från Aten igen den 24:e, så vi tänkte åka tillbaka till Aten den 22: eller 23:e - så totalt är vi ute i ca 8-9 dagar.

Vi är ett par på ca 30, är framförallt ute efter fantastiska bad, fina omgivningar, god mat. Inga partyöar men inte heller för lugnt.

Vad kan passa oss, och hur många öar är lagom? Vi tänkte 2 max 3 med tanke på den korta tiden. Har varit inne lite på Naxos, men frågan är om det är för långt från Aten? Behöver man generellt boka färja i förväg?

Tacksam för alla tips
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-07-04, 17:01
bopia bopia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Älvsjö
Inlägg: 188
Standard Sv: Nybörjare Kykladerna - vart ska man åka?

Ett självklart svar från oss...NAXOS....missa inte denna underbara ö....våran absoluta favorit..
Det går oxå inrikesflyg till Naxos...2gånger om dagen(tror jag) från Aten..då tjänar ni mycket tid i jämnförelse med båten från Pireus.

bopia.som landar på Naxos om 44 dar...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-07-04, 22:08
LenavandenBrink LenavandenBrink är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 4
Standard Sv: Nybörjare Kykladerna - vart ska man åka?

Hej!

Naxos är fint. Har inte varit där sedan 2000 och hört att Naxos stad blivit lite väl turistisk. Men det finns mycket att se på ön och många fina stränder. Rekommenderar också Amorgos och bo i så fall i Aegiali. Underbar strand och fin vandring till små byar i närheten.

Nyligen var vi 10 dagar i Kykladerna och besökte Tinos och Syros. Fina båda två. Väldigt lite utländska turister. Det är tydligen mest greker som semestrar på de öarna. Till Tinos tog det 1 h 45 minuter med snabbfärja från Rafina.

Hälsningar,
Lena
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-07-05, 08:26
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Nybörjare Kykladerna - vart ska man åka?

Paros skulle kanske passa er. Färre skandinavier än på Naxos och flera fina stränder och orter. Läs på om ön och fundera. Folegandros och chora tycker jag själv är cykladernas pärla men om ni vill ha stranden helt när passar inte det förslaget.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-07-05, 17:55
mariamia61 mariamia61 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 47
Standard Sv: Nybörjare Kykladerna - vart ska man åka?

Varför inte både Naxos och Paros! Har man inte ö-luffat och inte heller besökt Kykladerna innan är dessa öar perfekta nybörjaröar. De ligger nära varandra, påminner om varandra men är ändå helt olika. Visst, Naxos är mer turistiskt nu än för tio år sedan med invasion av skandinaver i juni och juli, men ändå en fantastisk ö. Paros är mer internationellt, särskilt lilla Naoussa, som jag tycker är bästa byn att bo i. Båda öarna har mycket fina stränder och härliga bad. På båda öarna kan man roa sig precis så mycket som man själv vill och man kan också hitta lugnet mitt i värsta högsäsong. Två öar på 8-9 dagar räcker, annars blir det stressigt, och särskilt två stora öar som Paros och Naxos där man kan stanna i veckor utan att tröttna!
En annan favoritkombination är Milos och Sifnos, också underbara öar med, i mitt tycke, överlägsna bad.
Det är inte utan att jag är lite avundsjuk, att ni får uppleva Kykladerna för första gången. Minns min första bekantskap med ö-gruppen för mer än 30 år sedan som vore det igår. Blev då förälskad i Naxos och förälskelsen har hållit i sig!

Mia
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-07-05, 18:08
mariamia61 mariamia61 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 47
Standard Sv: Nybörjare Kykladerna - vart ska man åka?

Glömde det viktigaste:
Kombinera Naxos med min absoluta favoritö Amorgos!

Oftast räcker det att åka in till Aten dagen innan flyget hem avgår.
Färjor behöver man oftast inte förboka men jag har varit med om att vissa färjor till Aten är fullbokade på söndagar när Atenarna ska tillbaka från weekend på öarna. Köp biljett några dagar innan ni dagar ska åka, men håll er framför allt uppdaterade om strejker så att ni inte missar flyget. Inte ens Amorgos ligger för långt bort på en 10-dagars öluff. Börja där och ta sedan Naxos eller annan ö de sista dagarna.

Trevlig resa
Mia
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-07-06, 10:47
mnorrving mnorrving är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 3
Standard Sv: Nybörjare Kykladerna - vart ska man åka?

Tack för alla tips!

Mia, rekommenderar du Amorgos före Paros? Och i så fall varför?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-07-06, 12:37
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Nybörjare Kykladerna - vart ska man åka?

Vi skulle gjort Naxos och Paros 2007, men blev kvar på Naxos hela tiden för där var så mysigt. Vi bytte by sista veckan i stället för ö.

Efter Naxos så kan ni ju åka till Syros 3-4 dagar före hemresa och ta en eller två övernattningar i Ermopouli och sen ta er till Rafina. Ni kan ju om ni har tidigt flyg hem, då ta sista övernattningen på Coarlli eller på Peris i Luotsa/Artemis så får ni gratis transport till flyget ....
Det finns många trevliga öar mellan fastlandet och Naxos!

Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-07-06, 12:55
mariamia61 mariamia61 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 47
Standard Sv: Nybörjare Kykladerna - vart ska man åka?

Vet inte vad det är med Amorgos som påverkar mig så. Det är många med mig som har denna ö som favorit. Havet känns mycket blåare och mycket större, där finns lugn och ro, en småskalighet som gör att man blir helt avkopplad. Ändå finns det många restauranger och kafenions och även några barer. Underbart att bada i det stora blå, fina snorkelstränder och i norr finns fina sandstränder om man hellre vill ha det.
Jag har aldrig känt detsamma för någon annan ö även om jag tycker mycket om flera andra öar också. Visserligen har jag bara besökt ett femtontal öar till skillnad från några här på forumet som varit på det dubbla antalet.
Kanske beror vår kärlek till Amorgos på att vi bott bra, ätit gott, hyrt bil billigt och kört runt på en storslagen ö och träffat ovanligt trevliga människor!
Har alltid bott i Katapola. Första gången vi kom dit tyckte jag inte alls om stället, fattade inte vad det var som var så speciellt. Min man älskade ön från första sekunden, men för mig tog det en dag!
Paros tycker jag också om, där finns mysiga byar, fina stränder men också ganska så många turister och vill man ha mer nöjen är ju Paros bättre. Ja, det är svårt att välja mellan alla fina öar.
Gillar ni sandstränder kanske Syros, som Lissi rekommenderar, är ett bra val, särskilt med tanke på att ni kan åka till Rafina därifrån, lite snabbare till Aten alltså.

Önskar er en angenäm planering och trevlig resa.
Mia
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT