Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-03-14, 20:21
evamaggan evamaggan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Inlägg: 111
Standard Kythnos

Vi tänker i juni åka till bl a Kythnos. Har någon varit där och kan rekommendera något trevligt boende, helst i hamnen ? Tacksam även för andra bra tips om Kythnos.

Tjolahej !
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-03-15, 12:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 455
Standard Sv: Kythnos

Vill ni bo med fabulös utsikt kan jag rekommendera Panorama Rooms ovanför hamnen.

Du kan läsa om Kythnos här.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-03-19, 08:23
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 756
Standard Sv: Kythnos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Du kan läsa om Kythnos här.
Jotack, det gjorde jag och nu är jag fast. Jag vill dit!!!

Precis en ö i min smak. Grekiskt, lugnt, få turister, okej stränder. Flera ggr har vi stått där på båtdäck i Merichas och längtat att få kliva av. Nästa gg blir det!

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-03-19, 09:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 455
Standard Sv: Kythnos

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Flera ggr har vi stått där på båtdäck i Merichas och längtat att få kliva av. Nästa gg blir det!
Nästa gång blir det.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-03-19, 13:18
Rolfs avatar
Rolf Rolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 333
Standard Sv: Kythnos

Hej!
Vi var där med bildgåtorna förra veckan, och som jag skrev bodde jag i mitten av bilden. Granne med Taverna Ostria som har riktit god mat. 10-25 meter bort länge bort bodde jag hos en gammal gumma och fick en fantastisk utsikt över hamnen på andra våningen ovanför en väldoftande tavarna

En koll i noteringar.
Mycket folk och Portpolice är på plats och dirigerar bilar som står parkerade längs med kaj/vägkanter och lite överallt var man får plats. Sitter på balkongen och äter den sista melonhalvan som blev kvar efter dagens utflykt. Det blir mer och mer folk och det blir fullt runt om på kajen och i hamnen. Så ett högt tut i bästa Oceanångarestil och runt udden kom kvällens färga full av helgfirande Atenare. Så dyker ännu en färga upp som fått vänta på sin tur. Hur mycket bilar och folk som går av har jag ingen aning om men många är det och ett kaos när alla ska vidare ut ur byn och polisen visslar och dirigera i sin allra bästa stil. Så småningom börjar lugnet återgå till det normala i solnedgången och folk börjar sätta sig vid borden på tavernorna längs kajen och runt stranden.
Till slut blev det en ouzo på balkongen. Och man ska ”inte” bo ovanför en taverna med all den goda mat och de fantastiska dofter som letat och hittar sig upp till n balkong. Mmmmm…….. Jag bara måste gå ner och äta en bit mat!
Kan man ha det bättre, jag längtar till dofterna igen.

Hopppas att det inspirerar och jag vill tillbaka till min gumma och Kythnos igen.
Rolf
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-03-20, 16:26
evamaggan evamaggan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Inlägg: 111
Standard Sv: Kythnos

Hej ! Ja, Kythnos är säkerligen en ö som passar oss, men nu undrar jag lite över "alla helgfirande atenare"? Läste nånstans att grekerna har långledig helg den tredje helgen i juni och det är precis då som vi tänkt åka ut till Kythnos. Närmare bestämt den fredagen den 17 juni. Vi kanske borde åka till Sifnos eller Serifos först, för att inte bli utan "trevligt" boende?

//Eva från Varberg
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-03-20, 17:12
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Kythnos

Citat:
Ursprungligen postat av evamaggan Visa inlägg
Vi kanske borde åka till Sifnos eller Serifos först, för att inte bli utan "trevligt" boende?

//Eva från Varberg
Varför bokar ni inte rum innan? Då behöver ni ju inte vara oroliga.

Lissi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-05-29, 20:00
evamaggan evamaggan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Inlägg: 111
Standard Sv: Kythnos

Hej och tack för alla "tips" om Kythnos. Jag ringde till pensionat To Kyma men Anna kunde tyvärr ingen engelska och jag kan inte grekiska. Men det ordnar sej alltid med boendet, som det brukar göra.

Nu undrar jag om någon åkt till eller från Lavrio hamn, och som vet hur man kan transportera sig mellan Lavrio och Piraeus/Aten? Eller någon som vet om man kan övernatta i närheten av Lavrio och sedan åka till flygplatsen?

Evamaggan
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-05-29, 22:07
Halloj Halloj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 159
Standard Sv: Kythnos

Vi åkte taxi mellan Lavrio och flygplatsen. Tog sista natten på ett enkelt men helt okej hotell en liten bit från Lavrio.

Kithnos var en väldigt trevlig och mysig ö. Stränderna var så där, men människorna var otroligt trevliga och hjälpsamma.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-05-30, 15:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 455
Standard Sv: Kythnos

Citat:
Ursprungligen postat av evamaggan Visa inlägg
Nu undrar jag om någon åkt till eller från Lavrio hamn, och som vet hur man kan transportera sig mellan Lavrio och Piraeus/Aten?
Jag har åkt buss från flygplatsen till Lavrio. Bussen går utanför ankomstterminalen.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-05-30, 20:37
evamaggan evamaggan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Inlägg: 111
Standard Sv: Kythnos

Hej och tack för bra information. Nu kan vi bestämma oss för att ta båten från Kythnos till Lavrio (istället för till Piraeus). Båten ankommer Lavrio på eftermiddagen och Piraeus kl 22.20.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-09-01, 15:36
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Kythnos

Hej Evamaggan! Hur gick det på Kithnos? Vi planerar att åka dit sommaren 2012, och det vore kul om du kunde tipsa lite!

Bea
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT