Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-07-16, 21:25
KarinL KarinL är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 91
Standard Samos flygplats

Hejsan!
Den 10/8 åker vi till Samos för första gången. Ska bli jättehärligt.Har hört att den ön ska vara så trevlig o mysig.
Har även hört av en som jobbar som flygvärdinna att Samos flygplats är ganska otäck att landa på.Är det så? Jag är inte flygrädd men det är ju alltid bra om man är lite förberedd. Tyckte Skiathos flygplats var lite speciell o likaså Korfu var annorlunda att landa på. Ja ja ner kommer man ju alltid
// Karin
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-07-16, 22:50
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Samos flygplats

Om det är lika nu som för en massa år sedan när jag landade där, så krävs det en mycket häftig inbromsning, lyckas piloten inte med det kan det vara bra att ha badkläder på sig, då landar man nämligen i havet!
Har dock aldrig hört talas om det så det går säkert bra när ni åker också!
Gunilla
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-07-16, 22:52
Görans avatar
Göran Göran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 375
Standard Sv: Samos flygplats

Det stämmer att Samos är en trevlig ö... Det är också sant att det ibland kan vara lite skakigt att landa. Det beror på att planet ofta måste göra en ganska snäv u-sväng in över land för landa. Eftersom det är omgivande berg så kan det bli en del turbulens och piloten får jobba mer än vid en rak inflygning. Jag har landat där tre gånger och det var ungefär samma scenario alla gångerna men med skickliga piloter så kom vi lyckligt ner.
/Göran
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-07-17, 00:28
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Samos flygplats

Har landat där ett antal gånger och det är inte värre än någon annan flygplats. Både flyg från SE och inrikes från Aten.
Å andra sidan. NED kommer du alltid.

/Netwolf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-07-17, 01:40
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Samos flygplats

Har absolut inga obehagliga minnen från landningen eller starten från Samos när vi var där. Jag tillhör förvisso dem som faktiskt tycker om att flyga och känner därför normalt ingen större oro. Vi bodde MYCKET nära flygplatsen. Så nära att vi faktiskt kunde se plåtnitarna i undersidan på landande plan från solsängen vid poolen och stranden. Men det var som sagt inga dramatiska minnen, så mitt tips: KOPPLA AV, NJUT OCH SE FRAM EMOT RESAN!

Mats
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-07-17, 17:20
Lillstrumpa Lillstrumpa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Ort: Åland
Inlägg: 68
Standard Sv: Samos flygplats

Har landat på Samos flygplats 5 ggr och bara en gång vart det lite mera skumpigt än vanligt, det blåste kraftigt men vi vart förvarnade innan, den gången vart inbromsningen liiiiiite kraftigare än normalt men alla andra gånger har man landat som på vilken annan flygplats som helst. Det är den kraftiga kurvtagningen innan landning som gör det lite mera speciellt att landa där.
Det bär av dit nästa sommar igen
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-07-17, 17:32
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Samos flygplats

Du behöver inte vara orolig....Jag har också landat ett par gånger på Samos och hade jag inte hört eller läst innan om flygplatsen så hade jag inte ens tänkt på att landningsbanan är kort. Inga problem alls.
Hoppas Du är lugnad nu efter alla svar!

Lissi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-07-17, 21:42
KarinL KarinL är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 91
Standard Sv: Samos flygplats

Tack för era svar. Jag är inte flygrädd, men det är klart, att respekt har man ju. Det kommer säkerligen att gå jättebra. Ser verkligen fram emot en vecka på Samos. Jag är Kreta älskare, men har mer o mer blivit nyfiken på andra grekiska öar. Nästa år tror jag vi ska testa Karpathos....
// Karin
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-07-17, 22:49
Görans avatar
Göran Göran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 375
Standard Sv: Samos flygplats

Citat:
Ursprungligen postat av KarinL Visa inlägg
Jag är Kreta älskare, men har mer o mer blivit nyfiken på andra grekiska öar. Nästa år tror jag vi ska testa Karpathos....
För en Kretaälskare är Karpathos absolut ett bra val Ön påminner en hel del om Kreta...

/Göran
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-08-04, 16:53
bengtv bengtv är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 78
Standard Sv: Samos flygplats

Citat:
Ursprungligen postat av KarinL Visa inlägg
Tack för era svar. Jag är inte flygrädd, men det är klart, att respekt har man ju. Det kommer säkerligen att gå jättebra. Ser verkligen fram emot en vecka på Samos. Jag är Kreta älskare, men har mer o mer blivit nyfiken på andra grekiska öar. Nästa år tror jag vi ska testa Karpathos....
// Karin
Det finns många inslag på youtube på en landning på Samos flygplats.. Kolla o njut o längta..
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-08-05, 09:14
KarinL KarinL är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 91
Standard Sv: Samos flygplats

Hej!
har kollat på youtube...det var många härliga flygturer
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT