Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-02-09, 15:09
LindaJoh LindaJoh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 19
Standard Var på Samos ska man bo och varför?

Har bokat resa till Samos, Vatsolakia i 2 veckor. Börjar dock ångra mig litegrann eftersom flera härinne i forumet tycker att det inte var så bra där, att det ligger lite off.

Nu undrar jag om man kanske borde försöka boka om så att man hamnar i Kokkari eller Pythagorian istället..! Vad tycker ni? Blåser det mycket i Kokkari och Pythagorian?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-02-09, 15:43
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Var på Samos ska man bo och varför?

Har varit åtskilliga gånger på Samos, o min erfarenhet är att vindarna på öns norra sida varit mkt behagliga! Har verkligen känts skönt att det fläktat lite i Kokkari när temperaturen legat upp mot 35-40C.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-02-09, 19:44
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Var på Samos ska man bo och varför?

Jeg liker også best Kokkari av de stedene du nevner, men selv er jeg ikke i tvil om at jeg helst vil bo i Samos stad, og heller ta noen dagsturer ut til turiststedene.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-02-09, 21:35
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Var på Samos ska man bo och varför?

Det är vanskligt att ge någon råd för det som passar mig kanske totalt skiljer sig från det du söker. Vi åkte bara igenom Votsalakia så jag vet inte alls hur det är att bo där. Tyvärr tyckte vi att det såg ganska trist ut med en rad med hotell och restauranger längs gatan men man kan inte bedöma bara av att åka längs gatan. Stranden som heter Psili Amos som ligger precis intill är i alla fall väldigt väldigt fin. En sandstrand med härlig mjuk sand. Phytagorion föredrar kanske de flesta här.
Vi bodde i Kokkari och vi trivdes jättebra i den lilla mysiga byn. Det kan passa om man tycker om lite lugnt och mysigt klappersten och en liten hamnpromenad med lugna kvällar. Nästa gång vi åker till Samos så vill vi bo där igen. När vi var där blåste det inte men jag vet inte om vi kanske hade tur.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-02-10, 08:11
Lillstrumpa Lillstrumpa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Ort: Åland
Inlägg: 68
Standard Sv: Var på Samos ska man bo och varför?

Visst, det tar nästan 1 tim att åka med transferbussen. Men resan dit är underbar vacker.

Kan bara säga vad jag tycker och det är att vi älskar Votsalakia.
Just för att det ligger lite off. Det är lugnt och skönt och allt finns inom räckhåll.
Vi bor precis vid stranden och har när till allt.
Så jag bor hellre där än i närheten av flygplatsen.
Vart placerade på ett hotell i väntan på försenat flyg förra hösten och när flygen flyfte donande det nåt fruktansvärt. Skulle vara livrädd varje gång ett plan landade och lyfte.
Där skulle vi tex aldrig boka en semester trots att det fanns pooler och SPA.
Så smaken är som baken. Alla söker olika saker.
Lycka till med klurandet.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-02-10, 13:53
ouzakia ouzakia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: från jämtland, bor i norge
Inlägg: 172
Standard Sv: Var på Samos ska man bo och varför?

Vi bodde i pytagoria sist år och trivdes veldigt bra. Tog en dags tur til kokkari och då sa jag att nesta gång vill jag bo her..hade jag rest i 2 veckor hade jag tagit begge 2
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-02-10, 18:18
maggiones avatar
maggione maggione är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Gotland
Inlägg: 210
Standard Sv: Var på Samos ska man bo och varför?

Vi har varit på Samos ett stort antal gånger, bott i Ireon, Kalami (utanför stan precis) och Kokkari! Kan rekommendera både Samos stad och Kokkari! Visst är Kokkari turistinriktat, men känns ändå genuint, nära till allt också. Vi bor för det mesta i Kalami, det är nära ner till stan och det mesta är billigt om man inte håller sig på turistgatorna! Billigt att hyra bil också! Lycka till med resan!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-02-11, 21:08
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Var på Samos ska man bo och varför?

Till Votsolakias försvar:

Läs gärna mitt resebrev från 2007.

Om man vill ha lugn och ro är det inte alls fel att åka dit.

Nära till Limnionas och Balos, två trevliga strandbyar av olika karaktär (sand respektive stora klapperstenar).

Annas restaurang som redan är omnämnd. Många trevliga och bra restauranger (om än inte alla, men så är det väl överallt).

Möjligheter till heta promenader uppåt bergen (Pythagoras grotta, Evangelistria (?) nunnekloster varifrån den riktigt sportiga och fysiskt starka kan fortsätta till en bergstopp).

Hyr bil och åk till lilla byn Drakei västerut, väl värd ett besök. Eller norrut till vattenfallen i Potami. (Vattenfall och vattenfall...men svalkande att besöka!)

Avslappnad stämning.

Befriande fritt från inkastare på restaurangerna!

/Aina
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-03-21, 08:49
furan furan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 7
Standard Sv: Var på Samos ska man bo och varför?

Hej. Vi har varit både i Kokkari och Phytagorion. Kokkari är litet och mysigt lite blåsigt men i värmen kan det vara skönt. Vi tog statsbussen vid kyrkan in till Samos stad( tänk på att affärer stänger mitt på dan och fram på eftermiddagen) bäst att åka är förmiddag och den eftermiddag och kväll. Phytagorion är större och det finns ett fint bad Potokakistranden. Vi bodde på Evelyn. Enkelt och trevligt. I år ska vi för första gången åka till Votsolakia. Men till hösten återkommer vi till Phytagorion igen.
furan
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-03-21, 12:25
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Var på Samos ska man bo och varför?

Jag kan bara säga: Kokkari!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-03-21, 15:31
furan furan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 7
Standard Sv: Var på Samos ska man bo och varför?

Citat:
Ursprungligen postat av LindaJoh Visa inlägg
Har bokat resa till Samos, Vatsolakia i 2 veckor. Börjar dock ångra mig litegrann eftersom flera härinne i forumet tycker att det inte var så bra där, att det ligger lite off.

Nu undrar jag om man kanske borde försöka boka om så att man hamnar i Kokkari eller Pythagorian istället..! Vad tycker ni? Blåser det mycket i Kokkari och Pythagorian?
Vi har bott i både Kokkari och Phytagorian. Det blåser mera i Kokkari men det är ändå ganska skönt i värmen. Vi själva ska prova på Votsolakia i maj jag tror inte erat val är dumt. Samos är enligt våran åsikt en underbar semesterö som är lugn och behaglig.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-04-08, 15:45
eage eage är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 19
Standard Sv: Var på Samos ska man bo och varför?

Pythagorion er perfekt! Fantastisk atmosfære!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-04-08, 16:39
nihas avatar
niha niha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Ort: Gävle
Inlägg: 24
Standard Sv: Var på Samos ska man bo och varför?

Har bara varit i Phytagorion på Samos. Hotel Penelope. Vi tyckte väldigt mycket om det stället! Lugnt, idylliskt, direkt på stranden. Var baren stängd, tog man det man ville ha ur kylen/hyllan och skrev upp i en bok. Siste man släckte för natten. Lagom promenad till hamnen med bra restauranger mm. Ville vi inte gå någonstans fanns god mat och service nära.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT