Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2016-05-04, 13:30
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tillbaka på Peloponnesos igen.

Då blir det Nafplion I fortsättningen och där finns ju
allt. Vackra hus, stränder god mat
Nu har Stella kommit med pasta och broccolisås, men först en promenad till så jag förtjänar maten. Tror det kan kallas All inclusive detta!

...och det regnar fortsatt..men jag drar ut igen!
Lissi
Svara med citat
  #22  
Gammal 2016-05-04, 14:37
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 769
Standard Sv: Tillbaka på Peloponnesos igen.

Det låter underbart trots regnet, njut vidare!
//
KR
Svara med citat
  #23  
Gammal 2016-05-04, 16:17
Alalas avatar
Alala Alala är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 917
Standard Sv: Tillbaka på Peloponnesos igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg

...och det regnar fortsatt..men jag drar ut igen!
Lissi
Lissi, kanske är det bara så att du är regnets gudinna? Men, skämt åsido, du reser ju ofta när vädret kan vara lite ostadigt och vet hur det kan vara. Njut ändå, det kan du!

/ Anne
Svara med citat
  #24  
Gammal 2016-05-04, 17:09
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tillbaka på Peloponnesos igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Lissi, kanske är det bara så att du är regnets gudinna? Men, skämt åsido, du reser ju ofta när vädret kan vara lite ostadigt och vet hur det kan vara. Njut ändå, det kan du!

/ Anne
Anne, jag började gå de ca 7 kilometrarna till Stoupa I lätt duggregn och hade en härlig promenad....men bara på ett par sekunder så öppnade sig himlen och det var som om regnguden stått med 100-litersfat med vatten och bara hävt ner över mig! Jisses så blöt! Men då stannar en bil med 2 greker som erbjöd lift till Stoupa..( ingen åt andra hållet tillbaks fanns) Jag tackade och blev avsläppt vid infarten. Innan jag kom någonstans att fråga väg till buss eller taxi var jag helt dyngblöt! Jag gick in på ett hotell och receptionisten sprang och hämtade handdukar och torkade av mina byxor och regnjacka så gott det gick och hon bara skrattade, precis som jag! Så sa hon att det bästa var att ta buss tillbaks där jag kunde stå för en taxi vill inte ta så blöta människor. 20 min senare stod jag på bussen tillbaks....och väl hemma kom solen så jag har ätit min första måltid ute på balkongen... Stella gav mig en kastruull med pasta och broccolisås tidigare Det är ca 17 grader...och nu kommer molnen igen.
På lördag kommer bättre väder och på söndag morgon åker jag mot Loutraki....kan man kanske hoppas på en solig dag eller 2 så man kan få bada??...kanske använda sollinne? Men oavsett årstid åker jag aldrig mer utan regnbyxorna!

Lissi- som undrar om jag och maken får sol första veckan I juni på Kreta?
Svara med citat
  #25  
Gammal 2016-05-04, 18:27
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Tillbaka på Peloponnesos igen.

Vilken otur du har med vädret Lissi. Jag trodde nog att du skulle få sol nu, i maj.
Det är ju en sak att åka på vintern eller tidig vår och räkna med regn. En annan att få regn även på försommaren. Nåväl, vi hoppas på bättre väder imorgon, trots väderleksprognosen. Man vet aldrig, det kan ju skifta snabbt vid kusten. I annat fall har du ju många dagar kvar av semestern så utan sol lär du ju inte bli hela tiden.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2016-05-04, 20:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 350
Standard Sv: Tillbaka på Peloponnesos igen.

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Det var en glede å kunne hente Lissi i Kalamata, syntes hun hadde hatt nok trøbbel og ekstra utgifter..., dessuten gjorde vi det i egen interesse og! Vi hadde booket en ekstra dag hos Stella kun for å møte Lissi!
Det är så snällt av er!

Citat:
Snart er det din tur, Janne ( h å p e r jeg). Familien GLEDER SEG veldig til dere kommer
Vi ser också fram emot det, väldigt mycket! Men vi vet fortfarande inte om vi kan åka. Den närmaste tiden får avgöra.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Lissi- som njuter trots allt. Yiannis Parios I högtalarna!!
Härligt att du trots allt ser det från den ljusa sidan.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Så sa hon att det bästa var att ta buss tillbaks där jag kunde stå för en taxi vill inte ta så blöta människor. 20 min senare stod jag på bussen tillbaks....och väl hemma kom solen så jag har ätit min första måltid ute på balkongen... Stella gav mig en kastruull med pasta och broccolisås tidigare Det är ca 17 grader...och nu kommer molnen igen.
Det är helt otroligt att det kan regna så mycket där du är! Hoppas verkligen att du i alla fall får några dagar då det inte regnar, helst sol förstås, men bara det inte regnar. Tur att du bor där du bor.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2016-05-05, 15:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 350
Standard Sv: Tillbaka på Peloponnesos igen.

Skiner solen idag?
Svara med citat
  #28  
Gammal 2016-05-05, 16:48
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tillbaka på Peloponnesos igen.

Ja, idag har det varit växlande väder, men mest sol....några små skurar har vi haft men inget som stört! Just nu har jag efter en lång sen eftermiddagspromenad I gudomligt vackra bllommande gränder och en bit paj på ett café satt mig på balkongen för att njuta kvällssolen. Första gången...Stella sköljer spenat alldeles nedanför och har lovat spanakopita I morgon....Himmel! Hon är otrolig med sin goda mat!
Det var ju utlovat eftermiddagsregn, så efter tidig frukost gav jag mig iväg på vandring till Prasteio. Några km på landsvägen mot Stoupa och sen vandringsleden upp efter bergssidan. Brant och halt efter nattens regn. Man fick passa sina steg. Inte en människa såg jag. Uppe I byn kom några regnstänk men inget som störde. Jag fikade på ett helt underbart kafenio och fotograferade fina hus. Så bestämde jag mig för att skona knäna att ta 4 km långa vägen ner till stora vägen. Efter ett par km stannade en röd flakbil och en gullig grek I min ålder undrade om jag ville ha lift till Kardamyli. Egentligen ville jag inte det, jag njöt av vandringen, men jag ville inte vara oartig så jag hoppade in och fick träna min grekiska. Jo jag kunde svara var jag var ifrån och att jag varit här förr.. Mannen berättade att han kände svensken Stefanos I Stoupa ..kände jag honom? Nej, men han kanske menade Staffan Stolpe tänkte jag....En trevlig bilfärd blev det...och dessa möten är goa! Gå kan jag ju göra så det räcker ändå.
Väl hemma kom Stella med underbar vegetarisk spenat och ris I underbar smak..Spanachoritsu????

Jag väntade att äta och gick ner till Aquarella för kaffe I solen...så kom regnstänk där med men kortvarigt.
Efter mat och siesta under regn så kom solen igen och jag gav mig av på fotopromenad...
Idag har varit en underbar dag och på promenaden hem nyss mötte jag en tupp, två hönor och åtta katter alldeles nedanför. Hopas på fint väder I morgon och då ska jag gå långt!

Lissi
Svara med citat
  #29  
Gammal 2016-05-05, 17:29
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Tillbaka på Peloponnesos igen.

Mhm! Spanakorizo, det er kjemoegodt! Slenger med en oppskrift i tilfelle du vil lage det selv: https://godgreskmat.wordpress.com/20...spinatrisotto/

Jeg husker ikke når du skulle reise, men vær klar over at det er streik i offentlig transport på søndag: http://www.livinlovin.gr/strikes-wor...reece-updated/
Svara med citat
  #30  
Gammal 2016-05-05, 17:41
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tillbaka på Peloponnesos igen.

JAG VISSTE VÄL DET!!!!! Faaan! Jag ska åka söndag...nu får jag åka lördag!!! Nu blir jag trött på allt inställt...

Aldrig mer ska jag nånsin förboka något och betala. Fick bra pris I Loutraki och har betalt Ingen avbokningsmöjlighet där.... Nu får jag betala här en natt extra och åka lördag...jag ska nog börja åka enbart charter...detta är inte kul längre...

Lissi
Svara med citat
  #31  
Gammal 2016-05-05, 17:44
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Tillbaka på Peloponnesos igen.

Uff, så trist, Lissi! Du er jammen superuheldig, nå må det snart snu

Følg med på streiken via linken jeg sendte, det hender de ombestemmer seg eller streiken blir erklært ulovlig. Krysser fingrene for det!
Svara med citat
  #32  
Gammal 2016-05-05, 17:58
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tillbaka på Peloponnesos igen.

Kan Du Admirala hitta tider på lördag där buss stannar I Isthmios (fvb till Loutraki? ) Jag ser inte var buss stannar, bara tider...det är väl Atenbussen? Du kan svara I PM om Du vill...

Lissi - något frustrerad!!
Svara med citat
  #33  
Gammal 2016-05-05, 18:06
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Tillbaka på Peloponnesos igen.

Sender melding på facebook!
Svara med citat
  #34  
Gammal 2016-05-05, 19:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 350
Standard Sv: Tillbaka på Peloponnesos igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Idag har varit en underbar dag och på promenaden hem nyss mötte jag en tupp, två hönor och åtta katter alldeles nedanför.
Vad glad jag blir! Äntligen!

Tråkigt med strejken förstås. Att du alltid ska drabbas, och inte bara av dåligt väder.

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Jeg husker ikke når du skulle reise, men vær klar over at det er streik i offentlig transport på søndag
Gäller strejken KTEL också?
Svara med citat
  #35  
Gammal 2016-05-05, 19:30
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Tillbaka på Peloponnesos igen.

Oj oj kommer busstrejken också att vara i fyra dagar (som färjestrejken)?
Vad var det för sida på Internet man kunde kolla nu igen?

Senast redigerad av Thira den 2016-05-05 klockan 19:36.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2016-05-05, 19:47
Alalas avatar
Alala Alala är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 917
Standard Sv: Tillbaka på Peloponnesos igen.

Så otroligt tråkigt med strejken. Hoppas allt löser sig på bästa sätt.

/ Anne
som tror att det nog kommer att gå bra
Svara med citat
  #37  
Gammal 2016-05-05, 20:21
emma emma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 436
Standard Sv: Tillbaka på Peloponnesos igen.

nämen... skulle ju bara skriva och önska dig god vandring i morgon nu när vädret äntligen blivit bättre för dig. och så läser jag om båtstrejken.. vilken himlans otur du har Lissi jag hoppas det löser sig på bästa sätt!
/emma
Svara med citat
  #38  
Gammal 2016-05-05, 20:45
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tillbaka på Peloponnesos igen.

För mig är det busstrejk som stör, emma, men alltid annars har det varit båtstrejk.
Jo allt löser sig och jag är I Grekland. Jag vill bara att något skulle flyta på lätt denna gång...

Lissi
Svara med citat
  #39  
Gammal 2016-05-06, 09:03
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 758
Standard Sv: Tillbaka på Peloponnesos igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
För mig är det busstrejk som stör, emma, men alltid annars har det varit båtstrejk.
Jo allt löser sig och jag är I Grekland. Jag vill bara att något skulle flyta på lätt denna gång...

Lissi
Håller tummarna för dig, Lissi!!! ✊✊
Med lite distans blir det här ett bitterljuvt minne att plocka fram och småskratta åt...men just nu kan det inte va så roligt alls!!
Spännande fortsättning....
/Kerstin
Svara med citat
  #40  
Gammal 2016-05-06, 09:17
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Tillbaka på Peloponnesos igen.

Eländes elände, vad du råkar ut för din stackare! Du brukar ju skriva att det mer är regel än undantag med regnet, men så här mycket är inte kul. Trösten är att du är ändå i rätt land, det finns som sagt god mat och hopp om betydligt bättre väder. Håller tummarna för att transporten ordnar sig Lissi!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT