Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-05-22, 12:14
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Betydelig færre streiker i år

Jeg skrev dette i en annen tråd, men siden ingen ser ut til å ha lagt merke til det der oppretter jeg en egen tråd, for dette er viktig informasjon.
Ingen kan vite hva framtiden vil bringe, men:

Det er betydelig færre streiker i Hellas år enn i fjor. Årsakene er flere, men jeg kan nevne noen, som at folk ikke har råd til å streike, at de har fått si hva de mener gjennom valget og dermed føler de er blitt hørt, at praktisk talt ingen streiker i fjor førte til at de streikende fikk viljen sin etc. I tillegg har ikke den sittende regjeringen makt til å innfri evt. streikendes krav, så for offentlig ansatte, eller ansatte som vil ha noe fra det offentlige, er det ikke noe stort poeng i å streike mer.
"Turist-ansatte" driver og streiker nå og da for tiden, men du vil neppe merke noe til det. Det er så mange privateide småbedrifter i den industrien, og de streiker ikke.

Sjekk også her for info om streiker, de varsles normalt noen dager i forveien: http://livingingreece.gr/strikes/
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-05-22, 13:07
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Betydelig færre streiker i år

Varför tror du att ingen lagt märke till det. Har läst inlägget tidigare.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-05-22, 14:27
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Betydelig færre streiker i år

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Varför tror du att ingen lagt märke till det. Har läst inlägget tidigare.

Eva
Det var den delen av innlegget du følte behov for å kommentere!? Javel.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-05-22, 14:51
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Betydelig færre streiker i år

Tack Merete för bra info, som i alla fall jag missat
Just färjestrejker vill man ju inte ha på en treveckors luff....i alla fall
vill man veta om dem innan.

Vi som ska iväg precis efter valet har ju fått en del att fundera över vad gäller banker, valuta etc. Men vi tar det än så länge med knusende ro och rättar oss efter de förhållanden som råder då. Jag har väldigt svårt att tro att vi inte kommer iväg Väl ner så får det väl bli som det blir med hemresa.
Om det mot förmodan inte skulle gå att få ut pengarr när man ska betala boendet(som är den stora utgiften man har innan hemfärd), så får man väl betala hemifrån när man återvänt. allt löser sig....

Än en gång tack!

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-05-22, 15:22
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Betydelig færre streiker i år

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Tack Merete för bra info, som i alla fall jag missat
Just färjestrejker vill man ju inte ha på en treveckors luff....i alla fall
vill man veta om dem innan.
.......
Väl ner så får det väl bli som det blir med hemresa.
Om det mot förmodan inte skulle gå att få ut pengar när man ska betala boendet(som är den stora utgiften man har innan hemfärd), så får man väl betala hemifrån när man återvänt. allt löser sig....
Exakt så hade jag också resonerat om det inte hade varit så att jag absolut måste vara hemma senast den 22 juli och inte har möjlighet att resa ner före den 5:e. Jag är i normalfallet inte alls den oroliga typen och hade i vanliga fall säkerligen sett det som en "bonus" att bli kvar någon eller några dagar extra. Vi har nu stött och blött detta hemma och det lutar nog åt en septemberresa istället
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-05-22, 15:44
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Betydelig færre streiker i år

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Vi har nu stött och blött detta hemma och det lutar nog åt en septemberresa istället
Om vi inte redan boka resan för länge sen så hade inte vi heller åkt i juni...men vi visste ju inget om val och nyval då vi bokade....
Jag har inte heller semester när jag kommer hem men vad skulle man göra om man blev kvar, mer än "gilla läget"
Självklart hoppas vi att allt löser sig till det bästa, inte minst för grekerna själva....

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-05-22, 15:47
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Betydelig færre streiker i år

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Det var den delen av innlegget du følte behov for å kommentere!? Javel.
Övriga kommenatarer kändes överflödiga för min del just då. Jag tänkte att det kunde vara intressant för dig att se att någon läst ditt inlägg. Om du tog det som en spydighet får det stå för dig. Det var i så fall inte min avsikt.

Att det inte strejkas just nu särskilt frekvent i Grekland tycker jag, precis som du skriver, att det finns många förklaringar till. Finns ju ingen tydlig motpart just nu exempelvis och folket har ju nyligen fått visa sin vilja och får snart göra det igen.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-05-22, 16:52
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Betydelig færre streiker i år

Tyvärr strejkar apoteken från i morgon och okänd tid framöver. Det vill säga, den som kan betala sin medicin kontant får köpa som vanligt. Om man vill ha fri eller rabatterad medicin via sin försäkringskassa blir det problem,eftersom apoteken inte fått betalt från kassorna på månader, och nu har tålamodet (och krediten) tagit slut.
Jag skulle ordna medicin åt en gammal släkting idag, men IKA-läkarens dator krånglade, och utan datorskrivet recept får man inget nu. Som tur är fick jag i allafall köpa medicinerna- 83 euro-på vårt favoritapotek, och när IKA-läkarens dator går igång igen, och strjeken tar slut, får jag tillbaka större delen av utläggen.Men det gäller att spara de självhäftande små etiketterna med IAN-kod på, de är hårdvaluta...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-05-24, 22:41
Darkness Darkness är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2012
Ort: Anderstorp
Inlägg: 26
Standard Sv: Betydelig færre streiker i år

Brukar det vara strejker på lördagar? Flyger med Apollo på lördag 7 juli till Santo. Har fått för mig att strejkerna brukar vara på vardagarna?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-05-24, 22:51
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Betydelig færre streiker i år

Citat:
Ursprungligen postat av Darkness Visa inlägg
Brukar det vara strejker på lördagar? Flyger med Apollo på lördag 7 juli till Santo. Har fått för mig att strejkerna brukar vara på vardagarna?
Som det ser ut nu så brukar strejkerna vara förra sommaren, de har som inte riktigt råd att strejka mera nu och dessutom har de ingen att strejka mot då förra sommarens strejker inte gav nånting alls till dem.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-05-25, 07:24
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Betydelig færre streiker i år

Nå som det er storstreik i Norge, hvor mange vil kansellere sin reise dit?
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-05-25, 09:35
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Betydelig færre streiker i år

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Nå som det er storstreik i Norge, hvor mange vil kansellere sin reise dit?
Inte för att var sånn, men jag har inte ens planerat någon resa dit...
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-05-25, 09:57
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Betydelig færre streiker i år

Ikke jeg heller! Tror jeg blir her på Kreta hvor alt er farlig, forferdelig og skummelt.

Nå er frokosten spist med youghurt og honning, bacon og eggerøre, tomater, agurk, oliven, nypresset appelsinjuice og deilige ostebiter samt en skinkebit, og jeg glemte å nevne "hjemmelaget" appelsinmarmelade. Og sånn som alt smaker her!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-05-25, 10:19
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Betydelig færre streiker i år

Tack Admirala! Jag hade helt missat det här inlägget i en annan tråd och har undrat över det här inför sommarens resa.
/ Ofelia
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-05-25, 23:54
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Betydelig færre streiker i år

Och precis bara för att jag skrev sådär så var det visst någon typ av strejk på Atens flygplats i dag, synd att vi skulle flyga från Kreta, hade suttit bra med en extradag på slutet.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-05-26, 09:35
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Betydelig færre streiker i år

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Och precis bara för att jag skrev sådär så var det visst någon typ av strejk på Atens flygplats i dag, synd att vi skulle flyga från Kreta, hade suttit bra med en extradag på slutet.

Mvh Janérik
Du mener sikker at (noen) ansatte i turistindustrien streiker, slik som jeg også har nevnt i mitt første innlegg. Men flyene går likevel
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT