Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-11-12, 12:18
*Nicki* *Nicki* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 66
Standard Båtar från Kreta?

Hej, nu när Göteborg fått nya flyglinjer kan man resa direkt till Kreta det är bara det att vi vill till Cykladerna (Naxos, Paros, Koufonissi m fl).

Är det någon som vet hur det är med båttrafiken mellan Kreta och Cykladerna? Jag såg att GA trafikerade sträckan, men det erkar bara vara en gång i veckan. Lite för sällan för vår smak eftersom det skulle innebära att vi blev fast på Kreta 6 dagar först innan vi kunde ta oss därifrån.

Eller hur är Kreta att luffa runt på? Någon som gjort det? Själv har jag bara varit på Kreta en gång (Chania) och det är en av de tråkigaste upplevelser jag har från Grekland (som jag annars älskar).

*Nicki*
  #2  
Gammal 2005-11-12, 13:48
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Båtar från Kreta?

Citat:
Ursprungligen postat av *Nicki*
Själv har jag bara varit på Kreta en gång (Chania) och det är en av de tråkigaste upplevelser jag har från Grekland (som jag annars älskar).
*Nicki*
Hej...

Hur kan det komma sig?
Chania som är en så spännande stad. Så rik på historia och kultur och gastronomi?
Vad hände? Ätit något olämpligt?
Ledsen för din skull.

Erik
olämplig ambassadör
  #3  
Gammal 2005-11-12, 13:58
*Nicki* *Nicki* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 66
Standard Sv: Båtar från Kreta?

Tja,
jag hoppas att det berodde på fel sällskap (de ville t ex bara äta på restauranger som serverade köttbullar och ville kräkas när de såg grillad bläckfisk), 40-45 grader varmt (juli månad), läkarbesök med mera. Det är dessutom 15 år sedan.

Tyvärr har det satt sina spår och jag har alltid varit misstänksam mot Kreta på troligtvis felaktiga grunder.

Kan du berätta mer som gör att jag blir av med min misstänksamhet?
  #4  
Gammal 2005-11-12, 14:04
Goliats avatar
Goliat Goliat är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 308
Standard Sv: Båtar från Kreta?

Vad tråkigt att du trivdes i Chania. Kreta är en stor ö och de finns stora regionala skillnader mellan norra och Södra Kreta (precis som mellan östra och västra). Man går ju oftast på det första intrycket, vilket gör att om man inte trivs på ett ställe så åker man inte gärna tillbaka dit.

Om ni åker till Kreta igen så rekommenderar jag att ni åker till södra Kreta (bara för att känna skillnaden). Är det så att ni inte trivs där heller, så är kanske inte Kreta just er ö och då finns det många andra underbara öar att välja på (Karpathos är väldigt populär bland många här på Kalimera).

Hoppas att du finner ditt drömställe i Grekland!

Göran
  #5  
Gammal 2005-11-12, 18:07
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Båtar från Kreta?

Nicki. Visst kan du "luffa" runt på Kreta. kommunikationerna med buss är goda. Jag går på din förklaring varför ditt besök för 15 år sen lämnade dålig smak. chania är en mysig stad, visst, mycket turister, men det har väl sin förklaring. Om du går på stråken med "inkastare", ha en strategi. Kolla annars in de små gränderna. Södra Kreta är annorlunda än norra. Både när det gåller natur och folkliv. Mitt favorit mål är Paleochora. Längst sydkusten går det att "luffa" sig fram båtledes. Det ska vi göra i sommar. Vi börjar med Chania några nätter sen tar vi buss ner till Paleochora och jobbar oss längst kusten med båt. Tar oss sen med buss till Chania, eftersom man, tyvärr, måste passa flygtid hem igen. Ge Kreta en ny chans
  #6  
Gammal 2005-11-12, 18:26
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Båtar från Kreta?

Citat:
Ursprungligen postat av ramses
Nicki. Visst kan du "luffa" runt på Kreta. kommunikationerna med buss är goda. Jag går på din förklaring varför ditt besök för 15 år sen lämnade dålig smak. chania är en mysig stad, visst, mycket turister, men det har väl sin förklaring. Om du går på stråken med "inkastare", ha en strategi. Kolla annars in de små gränderna. Södra Kreta är annorlunda än norra. Både när det gåller natur och folkliv. Mitt favorit mål är Paleochora. Längst sydkusten går det att "luffa" sig fram båtledes. Det ska vi göra i sommar. Vi börjar med Chania några nätter sen tar vi buss ner till Paleochora och jobbar oss längst kusten med båt. Tar oss sen med buss till Chania, eftersom man, tyvärr, måste passa flygtid hem igen. Ge Kreta en ny chans
Instämmer!!
Ge Kreta en ny chans! Sydsidan är kanon! Men om tid finnes så ta en liten avstickare till Rethymno! (fast nu talar jag ju i egen sak!)
Buss-nätet är väldigt väl utbyggt och trafikeras av toppmoderna bussar med trygga chaufförer. Annars går det ju alltid att hyra bil för en någorlunda billig penning och få ett riktigt äventyr!

Calle!
  #7  
Gammal 2005-11-14, 16:12
Stellwerk1 Stellwerk1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Sollentuna
Inlägg: 25
Standard Sv: Båtar från Kreta?

Tidigare har under högsäsong Minoan Lines kört trafik mellan Heraklion och Tessaloniki via Santorini och Naxos/Paros, men man har sålt färjan Daedalus, och det är oklart om det blir någon annan av rederiets färjor som tar över trafiken eller om den läggs ner!
Men om man inte har något emot att åka båt och har gått om tid, så är ju nattfärjan till Pireus ett alternativ och sedan en morgon båt ut mot Kykladerna...

//R
  #8  
Gammal 2005-11-14, 17:50
parre parre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 14
Standard Sv: Båtar från Kreta?

Hej allihopa
Apropå billiga biljetter till kreta , hur är Rhodos som start o slut på en 4-5 veckors öluff ?finns det någon realistisk chans att man kan ta sig till aten utan att bli ruinerad tror ni ? Flyme har ju billigt flyg till rhodos ochså.
  #9  
Gammal 2006-02-18, 13:58
naxosss avatar
naxoss naxoss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 337
Standard Sv: Båtar från Kreta?

Har också funderingar på att åka Kreta-Naxos. Finns det båtar och var hittar jag dem i så fall?

Lena
  #10  
Gammal 2006-02-18, 14:00
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Båtar från Kreta?

Eftersom tråden är gammal låser jag den nu, men starta gärna en ny tråd.

//Zanét
moderator
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT