Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-01-03, 21:44
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Lefkas eller Kefalonia

Nu är det dags att boka sommarens resa. Kanske någon vänlig själ här på Kalimera kan ge någon vägledning vart, varje år är det lika svårt.
Två veckor i juli har vi tänkt.

Kefalonia eller Lefkas?

Vi vill helst ha paradisstränder á la Karpathos, vackra vyer, bo i någon lugn och mysig by, helst vid någon fin strand (som inte kryllar av folk). Lite mysiga restauranger att välja mellan på kvällarna. Vi åker gärna runt lite med bil till fina stränder och mysiga byar.
Någorlunda smidig resa dit och hem, därför känns charter mest lockande.
Tavernor och solstolar vid stränderna är viktigt, tycker våra tonåringar.
Höga krav kan tyckas men vi har hitills inte blivit besvikna.

Just nu är vi mest inne på en kombination Lefkas(Agios Nikitas?)- Parga / Paxos. Vi har varit i Parga o Paxos så det känner vi till...Parga är väl inte högst på topplistan men ett ok alternativ om kombinationen blir bra.
eller ska vi välja Kefalonia? ...eller något annat? Tacksam om jag kan få något råd från någon som varit där.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-01-03, 22:07
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Lefkas eller Kefalonia

Jag har varit på alla ställena av dessa 3....

Kefalonia är helt otroligt mysig och vacker och slår Lefkas med hästlängder enligt mig. Där finns otroligt mycket att se av naturfenomen och fina stränder...
Alla bra stränder på Lefkas ligger ju på andra sidan ön mot där de flesta boendena ligger vilket är trist. Detta drar ner intrycket för en lyckad semester.
Parga är en mysig plats med fina stränder nära byn och med massor av fint att se runtom...men det vet ni ju...

Jag skulle välja Kefalonia...och då inte glömma den östra sidan med bla Poros/Sami

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-01-03, 22:20
Assars avatar
Assar Assar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 200
Standard Sv: Lefkas eller Kefalonia

Var på Kefalonia nu i september och kan verkligen rekommendera denna ö.
Sami, ja det var ett fint ställe, men Poros, åk inte dit, det kändes bara slitet och övergivet.
Håll er till Lassi, för strändernas skull, till Mirtos, Assos, Fiskardo, Efimia och Sami, det är verkligen nåt att se. Skippa dessutom Skala som bara var en trist badort med turistrestauranger.

Lefkas, inget i Grekland slår baden på Lefkas västkust. Var där för 10 år sedan, och jag tänker på det varje dag.

Senast redigerad av Assar den 2010-01-03 klockan 22:27.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-01-03, 22:50
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Lefkas eller Kefalonia

Citat:
Ursprungligen postat av Assar Visa inlägg
Sami, ja det var ett fint ställe, men Poros, åk inte dit, det kändes bara slitet och övergivet.
Håll er till Lassi, för strändernas skull, till Mirtos, Assos, Fiskardo, Efimia och Sami, det är verkligen nåt att se. Skippa dessutom Skala som bara var en trist badort med turistrestauranger.
Oj är Poros så slitet nu? Vi bodde där 1994 och då var det liv och rörelse minsann. Apollo hade resor dit ett par säsonger men sen tog de slut. Då var det verkligen genuint och vi var väldigt få turister där. Tänk så det ändras! Minns en jättefin vandring upp till klostret Artos en tidig morgon.
Håller med om de övriga orterna och glöm heller inte en tur till klostret S:t Gerassimou, Drogaratigrottan med fantastiska droppstensformationer, berget Mount Aenos samt Avithos, den bottenlösa sjön...Kefalonia är alldeles fullt av naturfenomen och det finns många fler än dessa...

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-01-03, 23:36
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Lefkas eller Kefalonia

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag har varit på alla ställena av dessa 3....

Alla bra stränder på Lefkas ligger ju på andra sidan ön mot där de flesta boendena ligger vilket är trist. Detta drar ner intrycket för en lyckad semester.

Lissi
Tack för så snabba svar. Att stränderna ligger på andra sidan låter ju inte så bra. Ska titta mer på Kefalonia och Lassi.
Det är en sån härlig känsla av förväntan när man ska hitta "sitt resmål".
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-01-04, 07:25
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Lefkas eller Kefalonia

Helt klart som Lissi skriver så är det Kefalonia som slår Lefkas på alla delar som du nämner. Vad det gäller bad så har Karpathos bra badstränder men även där så ligger Kefalonia i framkant. Jag själv besöker Kefalonia varje år och då bor jag i staden Argostoli som är en bra utgångspunkt till alla mål på ön. Flygstol till Kefalonia och sedan finns många hotell att förhandla priser med. Är man osäker på detta så är också Lassi et bra allternativ.
PANAKAKIS
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-01-04, 11:47
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Lefkas eller Kefalonia

Citat:
Ursprungligen postat av Panakakis Visa inlägg
Vad det gäller bad så har Karpathos bra badstränder men även där så ligger Kefalonia i framkant. Jag själv besöker Kefalonia varje år och då bor jag i staden Argostoli som är en bra utgångspunkt till alla mål på ön.
PANAKAKIS
Det låter ju mycket bra! Argostoli låter bra.
Hamnar man helt fel om man bor i Lixouri. Tittade på ett hotell som såg väldigt fint ut där. Färja går tydligen till Argostoli men det kanske blir krångligt ändå att ta sig dit på kvällarna? Vi räknar med att ha hyrbil men har lite svårt att bedöma hur avståndet är mellan Lixouri-Argostoli bilväg.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-01-04, 14:43
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Lefkas eller Kefalonia

Citat:
Ursprungligen postat av Vilma Visa inlägg
Det låter ju mycket bra! Argostoli låter bra.
Hamnar man helt fel om man bor i Lixouri. Tittade på ett hotell som såg väldigt fint ut där. Färja går tydligen till Argostoli men det kanske blir krångligt ändå att ta sig dit på kvällarna? Vi räknar med att ha hyrbil men har lite svårt att bedöma hur avståndet är mellan Lixouri-Argostoli bilväg.
Färjorna (2 st ) går på dagtid var 20 minut och 45 minut på kvällar och mornar. Det är ca. 3 mil landvägen (rätt kurvit) från Lixouri till Argostoli men det går bra att ta bilen på färjan ( kostnadsfråga). Det finns många bra matställen även på Lixouri. Jag skulle inte själv bo i Lixouri som käns lite på sidan om, men jag åker gärna dit på besök. Det finns flera bra bad på Lixourihalvön. Om ni tänkt ha hyrbil så är helt klart Argostoli som utgångspunkt.
PANAKAKIS
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-01-04, 15:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Lefkas eller Kefalonia

Jag skulle också valt Kefalonia, och precis som Panakakis hade jag valt att bo i Argistoli.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-01-06, 13:39
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 688
Standard Sv: Lefkas eller Kefalonia

Hej Vilma!
Jag skulle välja Kefalonia. Om du vill ha fina stränder på gångavstånd är ju Lassi att föredra. Iofs saknar Lassi en kärna el torg, men bor man i norra änden av byn så tar det ju inte lång stund att gå in till Argostoli. Lassi är oxå en mycket bra utgångspunkt för utflykter runt ön.
Lixouri är en plats som är lagom att resa till över dagen. En fin dagstur är att ta bilen på färjan över till byn, bada och äta lunch, och sedan köra bilvägen tillbaka. (Man kan ju åka ner till Petani beach innan man lämnar halvön oxå)
Ag Efimia och Sami är fina byar. Skala är ingen höjdare tycker jag.

Jag har varit flera ggr på Lefkas, och som Assar säger är västkustens stränder nästan oslagbara. Nidri är rent kasst, och det är väl bara färjan över till underbara Meganissi som höjer upp den byn. Nikitas är väl bättre att bo i om man vill bo på ett lungt ställe med en fin strand/stränder i närheten.
Parga kan man ju resa till med bil från Lefkas, - en fin dagsutflykt.
Hälsar
C@nny
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-01-06, 21:22
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Lefkas eller Kefalonia

Tack för alla tips. Kefalonia låter lockande. Tur att Kalimera finns! Letar lägenhet för fyra i Lassi med resa från Köpenhamn. Synd att det inte går flyg dit från Landvetter.
Två veckor där eller ska man istället satsa på att åka på egen hand och kombinera med någon annan ö? Från början hade vi tänkt en kombinationsresa. Färja är ok men inga jätteavstånd på flera timmar.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-01-07, 08:52
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Lefkas eller Kefalonia

Citat:
Ursprungligen postat av Vilma Visa inlägg
Tack för alla tips. Kefalonia låter lockande. Tur att Kalimera finns! Letar lägenhet för fyra i Lassi med resa från Köpenhamn. Synd att det inte går flyg dit från Landvetter.
Två veckor där eller ska man istället satsa på att åka på egen hand och kombinera med någon annan ö? Från början hade vi tänkt en kombinationsresa. Färja är ok men inga jätteavstånd på flera timmar.
Vilma om du ska både bada och utforska Kefalonia så rekomenderar jag dig att konsentrera resadet till en Ö. Två veckor verkar långt men Kefalonia är en stor Ö och det tar en del tid att ta sig runt till alla intresanta platser plus att prova på de många bra baden runt Ön. En utflykt till Ithaka kan rekomenderas.
PANAKAKIS
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-01-07, 09:07
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Lefkas eller Kefalonia

Håller absolut med! Kefalonia är värd en egen resa.
Jag har nog aldrig varit på en mer SPÄNNANDE ö med så många naturfenomen, som droppstensgrotta, bottenlös() sjö, granar på Mount Aetos som bara finns där, vatten som rinner system under hela ön från ena sidan till andra samt mycket mer! Har inte alla namn i huvudet just nu.
Vi var 14 dagar på Kefalonia och vi hade bara vespa som vi körde runt på långt varje dag men vi hann inte med Lixouriområdet på dessa veckor...Tyvärr...Annars var vi nog överallt. Att stanna på alla fantastiska stränder ska man ju också ha tid med menar jag...
..och glöm inte Ithaka. Där borde vi stannat mer än en dag.

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT