Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Bildgåtor

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-09-30, 16:05
LarsB LarsB är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 94
Standard Bildgåta 4452 - Cafe Scala i Paleochora på Kreta


Var är vi?

Lars
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-09-30, 17:49
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Bildgåta 4452

Rhodos? /Katitzi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-09-30, 18:12
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Bildgåta 4452

Paleochora
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-10-01, 01:39
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 766
Standard Sv: Bildgåta 4452

Kefalonia?
//
KR
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-10-01, 03:32
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 740
Standard Sv: Bildgåta 4452

Citat:
Ursprungligen postat av ciakoohler Visa inlägg
Paleochora
Ja, i alla fall liknar det cafe Scala i Paleochora.

Birgitta.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-10-01, 06:52
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Bildgåta 4452

Min första tanke är Paleochora.

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-10-01, 09:59
LarsB LarsB är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 94
Standard Sv: Bildgåta 4452

Katizi och KR har fel.

Alla andra rätt, speciellt Birgitta för visst är det Cafe Scala.
Men det ser inte lika dant ut som när du såg det senast. Taket över serveringen är borta.
Något enl. ryktet borgmästaren har bestämt. Inte bara på Scala utan på alla tavernor på östra sidan. Tak och vindskydd skall vara borta idag 1:e oktober. Dessutom blir det förbjudet att ställa upp bord på gatan och trottoarerna. Marias taverna ser ut som på bilden nedan, inget tak och inget vindskydd. Fotot är taget 24/9 därför finns det fortfarande bord och stolar på gatan. Var skall vi turister bli av när vi skall äta, finns ju inte mycket plats inne.

Arne kanske skall försöka få en diskussion med borgmästaren, han har ju lyckats få bort de flesta skrotbilarna.

http://i143.photobucket.com/albums/r...psfafk0d70.jpg
Lars
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-10-01, 10:38
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Bildgåta 4452

Ja, detta är inte klokt. Vad är meningen med sånt beslut?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-10-01, 12:28
lenapgs avatar
lenapg lenapg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Olofström
Inlägg: 314
Standard Sv: Bildgåta 4452

Citat:
Ursprungligen postat av ramses Visa inlägg
Ja, detta är inte klokt. Vad är meningen med sånt beslut?

Kan det möjligen ha att göra med de nya skatterna som införts? Läste någonstans att man ska betala skatt för litet skjul, liten pool och så vidare.
Undrar Lena PG
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-10-02, 17:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Bildgåta 4452

Citat:
Ursprungligen postat av LarsB Visa inlägg
Tak och vindskydd skall vara borta idag 1:e oktober. Dessutom blir det förbjudet att ställa upp bord på gatan och trottoarerna. Marias taverna ser ut som på bilden nedan, inget tak och inget vindskydd.
Det var bland det konstigaste jag hört på länge.

Är det något som gäller hela året, eller bara från 1/10 och fram till nästa sommar? Gäller det även tavernorna på huvudgatan och torget?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-10-02, 20:10
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 740
Standard Sv: Bildgåta 4452 - Cafe Scala i Paleochora på Kreta

Scala var stängt ett par år. Synd då ägaren? flyttade ut alla sina gamla LP-skivor ( ni vet Holliies, Beach Boys, Elvis med flera), Nu har cafeet öppnat igen.
Huset till höger var I.N.K.A. under ett par tre år. Sedan stängdes den. Förmodligen bojkottade lokalbeborna butiken till förmån för dom lokala livsmedelsbutikerna. Numera arr det bageri och cafe, ungdomarna i byn gillar stället.
Till vänster är hamnen där färjorna Daskalogiannis /Samaria utgår från.

När det gäller taken/markiserna/vindskydden är det en ny bestämmelse/lag på att man måste betala fastighetsskatt om man sätter sådant över bordområdet För man är ju inte ägare av trottoaren. Väldigt knäppt, då många vill ha skugga när man äter. I Paleochora har man gjort "tillslag" sen försommaren på detta "problem". Kommer säkert på andra ställen i övärlden. Om man går in på Paleochoras webcam ser man denna förändring gällande markiser/tak längs hela strandgatan,

Arne, som brukar ta ett snack med borgmästaren i Pale kanske kan förtydliga mitt svar. Då återkommer vi i mitten på november.

Birgitta
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-10-03, 19:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Bildgåta 4452 - Cafe Scala i Paleochora på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
När det gäller taken/markiserna/vindskydden är det en ny bestämmelse/lag på att man måste betala fastighetsskatt om man sätter sådant över bordområdet För man är ju inte ägare av trottoaren. Väldigt knäppt, då många vill ha skugga när man äter.
Så det kommer vara så här året runt?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2016-10-04, 14:25
Caina Caina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Inlägg: 140
Standard Sv: Bildgåta 4452 - Cafe Scala i Paleochora på Kreta

Vi kom tillbaka från Paleochora i lördags. Då hade Marias tagit ner sitt tak medan Galaxy lagt på nya "takpannor" på sitt. Vi trodde att taverna-ägarna hade gått ihop om ny takläggning??
Är förbudet mot servering på Östra strandpromenaden bekräftat och i så fall av vem?? Där förlorar man ju något av Paleochoras image. Redan för 25 år sedan satte man ut bord på gatan.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2016-10-04, 15:04
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 740
Standard Sv: Bildgåta 4452 - Cafe Scala i Paleochora på Kreta

Jag tror att man vill ha in skatter, som man egentligen borde ha betalt i många år. Många äger ju inte marken man ställer ut stolar och bord och sätter ju ut markiser.
Visst är det så i Sverige, där vi nog har en högre skattemoral, för vi vet ju vad vi får för skatten.
Restauranger och cafeer måste begära tillstånd, måste sätta någon form av inhägnad och får betala ganska mycket till kommunen varje år. Råtta mig om jag har fel.

Jag försvarar det inte, men det kanske möjliggör att greker inte tycker att skatt är bara av ondo. Om detta hittills bara har nått Paleochora vet jag inte. Ett faktum är dock att vi under dom 3 veckor vi har varit på resa har vi fått maskinskrivna kvitton på dom flesta ställen, dock inte taxi och boende. Det tackar vi för och ger en extra euro till dricksen. Och nu ber vi om kvitto vad vi än köper under dessa 2 ofrivilliga dagar i Aten, för att kunna få ersättning från SAS.

Birgitta
Svara med citat
  #15  
Gammal 2016-10-04, 18:42
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Bildgåta 4452

För att nu spekulera lite om något jag inte har en aning om...Det kan vara precis som Birgitta skriver, men en ny skatt kanske det inte är. I Sverige regleras den här typen av nyttjande av allmänna ytor (gator, torg, parker osv.) genom upplåtelseavtal av skilda slag och man betalar vanligtvis också för det nyttjandet. Kanske har det varit lite si och så med det tidigare i Pale/Grekland? Verkar vara en rimlig inkomstkälla för kommunen/staten. På något sätt måste det dras in pengar till social välfärd, vägunderhåll och vettiga pensioner. Om det betyder någon euro mer på notan, så är i varje fall jag beredd att pröjsa, särskilt om jag får schysst kvitto. Om Arne ändå ska ha sitt, numera väl traditionsenliga, samtal med "the Mayor", så vore det intressant att få veta lite närmare om konstruktionen.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT