Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-01-18, 16:39
Ebbas avatar
Ebba Ebba är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Inlägg: 55
Standard Boende Kefalonia, Ithaka, Parga

Tacksam för tips om i första hand boende och "färdvägar" men också annat av intresse, på Kefalonia, Ithaka och i Parga. Vi flyger till Zakynthos och tänker försöka att ta oss direkt till Kefalonia, vidare till Ithaka och sedan till Parga. Vi flyger hem från Korfu. Vi åker i slutet av maj.
Ebba
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-01-21, 18:29
Simon (Kefalonia) Simon (Kefalonia) är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Jönköping
Inlägg: 20
Standard Sv: Boende Kefalonia, Ithaka, Parga

Ni kommer att komma till södra delen av Kefalonia, när ni reser från Zakinthos. Jag tycker inte så mycket om den södra delen, ofta ganska mycket turister. Gillar man sandstränder och lite öppnare landskap är denna del bra. Jag skulle nog spendera ett par dagar på denna del av ön, för att sedan bege mig norrut. Det finns mycket att se! Ett måste är några bilder över Myrthos, Greklands vackraste strand!, och några över Assos, en fin liten by vid havet med en fästning. Här skulle jag kunna tänka mig att det finns något boende som skulle passa. Sen ska ni inte missa "min" by, Fiskardo! Det är en pittoresk by som klarade den stora jorbävningen som ägde rum på öb för drygt 50 år sedan. Här finns det mycket boende som kan passa. Om ni stannar här ett par dagar rekommenderar jag att testa restaurangerna i grannbyarna, visst finns det några som är bra i Fiskardo, men tyvärr finns det väl bara en riktigt grekisk, resten är ganska tursitinfluerande. Om ni träffar en grek vid namn Andreas, har hand om dykning och museumet i Fiskardo, hälsa då från mig så kommer han säkert att kunna berätta mycket, samt vara till er hjälp. Om det är något speciellt ni skulle vilja veta om Kefalonia, fråga mig så ska jag se vad jag kan göra!
MVH
Simon
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-01-22, 22:54
Ebbas avatar
Ebba Ebba är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Inlägg: 55
Standard Sv: Boende Kefalonia, Ithaka, Parga

Simon, tack för tipsen!
Både Assos och Fiskardo lät ju mysiga. Vad jag förstår går färjorna från Fiskardo när man ska vidare från Kefalonia. Vet du hur ofta det går färjor till Ithaka?
Med vänlig hälsning
Ebba
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-01-23, 09:55
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Boende Kefalonia, Ithaka, Parga

Missa inte Lefkas, det går båt bl.a från Kefallonia, sedan kan man åka bil/buss till Parga mfl på fastlandet.

//PO
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-01-23, 17:01
Ebbas avatar
Ebba Ebba är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Inlägg: 55
Standard Sv: Boende Kefalonia, Ithaka, Parga

Tack för upplysningen PO. Vi har varit inne på den tanken att göra ett kortare stopp på Lefkas (vi har varit där tidigare) och sedan precis som du säger buss till Parga. Därifrån buss till Iogumenitsa och färja till Korfu, men det är transporten mellan Kefalonia och Ithaka som vi har dålig kläm på. Överhuvudtaget vet vi inte mycket om Ithaka, så vi tar tacksamt emot tips.
Ebba
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-01-23, 17:31
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Boende Kefalonia, Ithaka, Parga

Det går utflyktsbåtar mellan Fiskardo på Kefallonia och Vathy på Ithaka och vidare till Nidri på Lefkas.
Även så mellan Parga och Korfu. Jag har bara gått hamnen runt i Vathy (nedan) men återvänder gärna.

//PO

Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-01-23, 21:13
Ebbas avatar
Ebba Ebba är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Inlägg: 55
Standard Sv: Boende Kefalonia, Ithaka, Parga

Tack för tips om utflyktsbåtarna P-O. Fin bild från Ithaka! Ser fram emot att komma dit. Jag hoppas att det inte är svårt att hitta boende där.
Ebba
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-01-24, 19:35
Simon (Kefalonia) Simon (Kefalonia) är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Jönköping
Inlägg: 20
Standard Sv: Boende Kefalonia, Ithaka, Parga

Hej!
Visst går det båtar från Fiskardo till Ithaka, om jag inte minns fel så går det en runt 10 på morgonen och en på lite senare eftermiddag. Det finns väl inte jättemycket att se på Ithaka, men visst är det en liten mysig ö. Det stora är ju att Odysseeus var kung över ön, efter han kom tillbaka efter slaget i Troja. Jag har tyvärr bara varit på Ithaka en kort tid, så jag vet inte så mycket om ön, men om jag inte minns fel så var det lite svårt att ta sig ifrån hamnen om man inte hade bil eller skoter mer sig, visst finns det taxi, men staden ligger en bit ifrån hamnen.
Det bästa med Ithaka, är de vackra solnedgångarna som man ser ifrån Fiskardo. Man ser solen lysa på Ithakas berg i en vacker färg.
MVH
Simon
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT