Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-05-25, 17:32
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard High Speed

Har ingen som helst erfarenhet av High Speed färjor. Jag ser att det blir en del åkande med dessa i sommar då vi debuterar som båtluffare i Cykladerna. ( I Dodekaneserna åks det till största del med Delfiner, Storfärjor eller med Nisse)
Nu undrar jag hur det är att åka med dessa High speed färjor? Finns det servering ombord? Hur är det med åksjuka? Kan man sitta ute? osv
Ni som vet berätta för mig okunniga.

Åse 26 dagar kvar
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-05-25, 17:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: High Speed

Citat:
Ursprungligen postat av Aase Visa inlägg
Nu undrar jag hur det är att åka med dessa High speed färjor? Finns det servering ombord? Hur är det med åksjuka? Kan man sitta ute? osv
De är helt okej att åka med. Det finns två nackdelar: dyra biljetter och att man måste sitta inne, man får bara gå ut på däck i hamnarna. Det finns servering och gott om toaletter. Economy class är nere och Business class är en trappa upp. Åksjuka vet jag inget om.



EDIT: Missade en grej, den beskriving jag gör ovan gäller Flying Cat, det är en sådan som finns på bild ovan. High Speed-båtarna är mycket större, nästan som en stor färja. På High Speed-båtarna kan man vara utomhus. Ser ut så här:


Senast redigerad av Kalimera den 2008-05-25 klockan 17:47.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-05-25, 17:55
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: High Speed

Hrm Det kanske är så att alla snabbfärjor är s.k. High Speed (känner att jag börjar rodna så smått). Jag menar givetvis Katamaraner (snabba bilfärjor?)

Åse som gillar att sitta ute
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-05-25, 17:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: High Speed

Citat:
Hrm Det kanske är så att alla snabbfärjor är s.k. High Speed
Det är två olika båttyper, så du ska inte rodna. Flying Cat tar bara passagerare och man sitter inne, High Speed tar även bilar och man kan vara utomhus.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-05-25, 18:48
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: High Speed

Senast jag åkte Vodafone-High-Speed (juni 07) mellan Paros och Pireus fick man INTE stå ute.
Tidigare år har det varit OK, men nu var det nya regler som gällde. Permaneta eller tillfälliga regler vet jag inget om!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-05-25, 18:51
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: High Speed

Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee Visa inlägg
Senast jag åkte Vodafone-High-Speed (juni 07) mellan Paros och Pireus fick man INTE stå ute.
Det fick man inte när jag åkte i sept-07 heller. Men de är bekväma och snabba, jag gillar att åka med dem.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-05-26, 14:07
ChrBras avatar
ChrBra ChrBra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Solna / Stockholm
Inlägg: 116
Standard Sv: High Speed

Åksjuka är nog vanligare än sjösjuka, dessa båtar har den egenheten att flytta sig lite i sidled i lite grövre sjö snarare än gunga som traditionella skutor. Det blir lite lustiga huset över det hela så det bästa är att sitta ner.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-05-26, 20:59
Bodster Bodster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 70
Standard Sv: High Speed

Åkte SeaJet från Pireus till Naxos förra året. Var OK att stå ute tills vi lämnade hamnområdet, och kapten tryckte plattan i botten. Tills för ett par år sedan drog dom ofta iväg i full rulle direkt från kaj, nu måste dom ta det lugnt tills dom lämnat hamnområdet.
Åkte sedan till Aten från Sifnos med Speedrunner 2, då var det Ok att stå ute hela turen. Var riktigt häftigt att stå ute när man studsar fram i över 40 knop.
Som sagt var, biljettpriset är nästan dubbelt mot vanliga färjor. Komforten är bra på high-speed och man kommer fort fram.
Personligen blir jag mindre sjösjuk på en high-speed än på en färja som rullar fram och tillbaka i vågorna.
Bärplansbåtarna som bla finns i Dodekaneserna (Flying Dolphins) är dock vidriga, slitna, diselluktande skorvar som kränger så fort det blåser lite. Tror dessa båtar ursprungligen är ryska flodbåtar, där sjögång torde vara ett litet problem.
Blue star ferries har många fina färjor, dom åker vi gärna med. Dom brukar dessutom hålla tiderna.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-05-26, 21:10
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: High Speed

Tack för alla bra svar.
Nu har jag lite bättre uppfattning vad som väntar. Efter 8 års båtluffande i Dodekaneserna känns det som att åka till främmande farvatten.

Jag gillar inte heller Delfinerna i Dodekaneserna MEN man kommer fort fram (om det inte blåser så man måste stanna någonstans)
Har ni någon som helst uppfattning om priser t.ex Pireus-Sifnos?

Åse
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT