Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-07-22, 08:37
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Tvätta på resan

Läste precis Kalimera inslaget om att tvätta på resan. O tyckte fotbadet var en utmärkt lösning, speciellt att sätta den under sadeln på moppen, helt genialiskt. Och visar på Grekisk uppfinningsrikedom.
Vi har alltid tvättat när vi reser, har med en tunn tvättlina, o några påsar tvättmedel. Även om det numera oftast finns inlämningsställen för tvätt, eller tvättmaskiner att hyra.
En gång i Hong Kong tvättade o hängde vi upp i badrummet, det var fruktansvärt varmt på rummet och det skulle torka snabbt, när vi kom tillbaka var tvätten lika blöt som när vi hängde upp den. Då förstod vi att torka tvätt i närmare 100% luftfuktighet inte var så lätt. Men med stängd dörr och hårtork, så skapade vi ett torkskåp.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-07-22, 18:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Tvätta på resan

Ja, den är bra den där lösningen. Ni som inte har läst om den kan göra det här. Vi har också med oss en trådsmal tvättlina och klädnypor, och så köper vi flytande tvättmedel på plats. Lämnar aldrig in tvätt.

Att ha en stängd dörr med en hårtork innanför var mycket smart!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-07-22, 20:54
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Tvätta på resan

Och vad är det för fel på tvättställ/diskho eller balja som man ber hotellvärden/innan om???
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-07-22, 21:31
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Tvätta på resan

Tvättar gör jag när vi kommit hem! Om man nu inte fått en jobbig fläck på nåt älsklingsplagg.
Först på med kaffebryggaren sen tvättmaskinen när man landat i hemmet.
/ Kajja
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-07-22, 22:51
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Tvätta på resan

Att ha en stängd dörr med en hårtork innanför var mycket smart! [/QUOTE]

Att spärra hårtorken med skosnöre eller vad man har, o vips så blev det ett torkskåp.
Känns som lite grekiskt, att hitta lösning
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-07-22, 22:57
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Tvätta på resan

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Tvättar gör jag när vi kommit hem! Om man nu inte fått en jobbig fläck på nåt älsklingsplagg.
Först på med kaffebryggaren sen tvättmaskinen när man landat i hemmet.
/ Kajja
Kan bara konstatera att vi är olika eller reser olika länge. En kvinnas underkläder för en vecka får plats i en tvålkopp, medan en mans kräver nästan ett halvt handbagage.
Vid mina längre resor bruket jag planera för regelbunden tvätt. Svårt att resa med 30 kalsonger o 10 skjortor
Svara med citat
  #7  
Gammal 2019-07-22, 23:28
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Tvätta på resan

Vi är ju inte borta längre än 2 veckor och jag brukar gardera mig med utbudet av solklänningar för 10€ om jag behöver mer. Nu har jag en röd, en orange, en mörkblå, en rosa osv..de väger nästan ingenting! Det gör ju inte underkläderna heller
/ Kajja
Svara med citat
  #8  
Gammal 2019-07-23, 08:28
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Tvätta på resan

Vi är oftast ute på tre veckor. Då packar jag för drygt halva den tiden, för att inte ha så mycket packning. Sedan så lämnar vi tvätt, på tvättinrättning eller boende, eller det bästa att tvätta i tvättomat, som tex. i Paleochora. Då är det sedan bara att gå och sätta sig på Yannis o ta något gott att dricka, o sedan gå och hämta sin tvätt
Svara med citat
  #9  
Gammal 2019-07-23, 10:02
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Tvätta på resan

Intressant att vi är så olika, det som är självklart för en del är otänkbart för andra.
I alla år har vi rest med 1/2 packning o tvättat själva eller lämnat in. Att släpa runt på smutstvätt har aldrig känts bra, dessutom onödigt , eftersom det är oanvändbart.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2019-07-23, 10:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Tvätta på resan

Citat:
Ursprungligen postat av ramses Visa inlägg
Vi är oftast ute på tre veckor. Då packar jag för drygt halva den tiden, för att inte ha så mycket packning. Sedan så lämnar vi tvätt, på tvättinrättning eller boende, eller det bästa att tvätta i tvättomat, som tex. i Paleochora. Då är det sedan bara att gå och sätta sig på Yannis o ta något gott att dricka, o sedan gå och hämta sin tvätt.
Jag tror att det blir framtidens melodi även för oss. Vi blir äldre och vi blir allt bekvämare.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2019-07-23, 13:01
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Tvätta på resan

Vi tillhör dem som i princip aldrig har tvättat något på alla våra resor utan först när vi kommit hem. Men visst blir det mycket kläder att släpa på under resan. Inte blir det bättre av att jag vill kunna byta skjorta ofta. Det blir ofta knepigt med maxvikten på flyget och ganska tungt att förflytta sig med. Tack och lov har vi väldigt bra rullväskor, men underlagen i Grekland begränsar ju ofta deras fördelar.

Kanske därför dags att börja tänka om. Har aldrig kollat efter tvättinrättningar eller tvättomater på våra öar i Grekland. Är det vanligt att man kan hitta sådana?

Masse
Svara med citat
  #12  
Gammal 2019-07-23, 13:13
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Tvätta på resan

Masse: ja det är ganska vanligt. Tvättomater har jag inte hittat överallt, men att lämna in brukar finnas. Hittar du inte själv på platsen så bara fråga. vid några tillfällen när vi frågat efter tvättmöjligheter genom boendet har vi fått beskedet "men det gör vi här", känns lite lyxigt. Betala givetvis för den tjänsten. Enda tillfällen mina underkläder är strukna .Har även varit på boenden där det funnits tvättmöjligheter för gäster. Bor inte på rena "hotell" utan söker oss till studios, då vi vill ha ett litet kök.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2019-07-23, 13:17
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Tvätta på resan

Låter bra!

Masse
Svara med citat
  #14  
Gammal 2019-07-23, 18:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Tvätta på resan

På tal om att tvätta på resan så såg det ut så här för många år sedan, närmare bestämt 1986.



Jag var på Ios och bodde hos två tjejer från Kanada som hade hyrt ett litet hus av en liten gubbe. Det fanns inga bekvämligheter om man säger så. Så här såg badrummet ut. Funkade som tvättstuga också.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2019-07-24, 09:12
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Tvätta på resan

När diskhon inte håller tätt, tvättar vi i plastpåse i hon. Det är främst underkläder vi tvättar; mina klänningar brukar klara sig med fläckurtagning och Fred lämnar in sina skjortor till kemtvätten så han får dem strukna. Vi stannar ju normalt en månad i taget på Karpathos, så att ta med kläder för hela den tiden är ohållbart. Man vill ju ha annat i bagaget också.

Hotellet Olympus på Tilos var ovanligt välutrustat. Dels fanns det en tvättbalja i diskbänkskåpet, dels satt det en klädstreckshållare med streck och klädnypor utanför kortsidan på balkongen, så vi slapp gillra upp en egen lösning. Och inte nog med det: i garderoben stod även en strykbräda och ett strykjärn!

Karin
hemma igen ...
Svara med citat
  #16  
Gammal 2019-07-25, 11:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Tvätta på resan

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
När diskhon inte håller tätt, tvättar vi i plastpåse i hon.
Det gjorde vi innan vi kom på det där med det uppblåsbara fotbadet. Vi tog alltid ett gäng taxfree-påsar på Arlanda som vi sedan använde i Grekland. De påsarna var stabilare och mer täta än de vi fick i Grekland.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2019-07-25, 14:15
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 322
Standard Sv: Tvätta på resan

Jag tvättar i diskbaljan,sen har vi mycke tvätta,hänga,torka å på igen.
Har möjlighet att vädra kläderna där vi bor och kör med systemet,vädra
hänga längst bak,börja med försten igen osv.....

Pia
Svara med citat
  #18  
Gammal 2019-07-27, 08:37
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Tvätta på resan

OM jag behöver tvätta/skölja upp något, så är det i handfatet.Endast en gg har jag anlitat tvättinrättning, men det var i Thailand, där luftfuktigheten gjorde att inget torkade.

/Netwolf
Svara med citat
  #19  
Gammal 2019-07-28, 14:35
El Gringo El Gringo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 292
Standard Sv: Tvätta på resan

Vi har ikke med så mange plagg, så vi vasker alltid selv, sånn cirka annenhver dag.
Enten i vasken på badet eller i en bøtte (hink).
Da legger vi i bløt i Nylonvask eller såkalt Travelwash som man får kjøpt på mange supermarkeder og minimarkeder, så skrubbe og skylle.
Jeg vurderer imidlertid en sånn sak: https://www.coolstuff.no/The-Scrubba-Barbar-Vaskemaskin
Noen som har testet en sånn ?
Svara med citat
  #20  
Gammal 2019-07-28, 14:49
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 322
Standard Sv: Tvätta på resan

inte testat men det såg smart ut!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT