Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-08-27, 10:02
Kickan70 Kickan70 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2012
Inlägg: 2
Standard Rhodos stad höstlovet?

Hej alla! Vi planerar en resa på höstlovet månadsskiftet okt-nov till Rhodos Stad. Vi har varit i Grekland många gånger tidigare men aldrig så sent på året. Vi har därför många frågor! Väder antar som en bra svensk vårdag 20-25 grader på dagen, är restauranger öppna, går det bussar om vi vill åka till Lindos, är affärer öppna tänker främst riktiga affärer och inte småaffärer med badleksaker.Är museum och akvariet öppet?
Jag är medveten om att detta är sista resan fr Köpenhamn för säsongen och att tex Tui och ving redan avslutat inför vintern.
Något annat att tänka på? Alla tips mottages tacksamt!
För att tillägga så är vi en familj med två tonåringar 14 & 16 år!
/ Annika

Senast redigerad av Kickan70 den 2017-08-27 klockan 10:09.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-08-27, 16:05
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Rhodos stad höstlovet?

Inget av det du undrar över är något problem. Det är bara i Gamla Stan det mesta är stängt i början av november. Men desto lugnare och intressantare att flanera där! Caféerna nere i Mandraki börjar också slå igen. Det kan regna någon dag, men det brukar inte hålla i sig någon längre stund. Hälsa kära Rhodos!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-08-27, 20:29
Kickan70 Kickan70 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2012
Inlägg: 2
Standard Sv: Rhodos stad höstlovet?

Tack för svaret! Låter som vi kommer få en fin vecka. Vi har bokat resan och har några dagar på oss innan vi måste bestämma oss.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-08-27, 21:24
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Rhodos stad höstlovet?

Jag skulle älska att få strosa i den gamla staden utan folk

Trevlig resa!

Helena S
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-08-28, 00:17
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Rhodos stad höstlovet?

Ja, det är speciellt, Helena. Man, jag i alla fall, känner sådan ödmjukhet och vördnad inför allt det gamla, när man verkligen SER det. Där känner jag "historiens vingslag". Innan jag åker dit, läser jag på lite om korsriddarna m m, så det blir ännu mer intressant. Jag bodde i Gamla Stan ett par somrar på 70-talet, så jag är möjligen lite partisk, men ändå.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-08-28, 10:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Rhodos stad höstlovet?

Citat:
Ursprungligen postat av Kickan70 Visa inlägg
Tack för svaret! Låter som vi kommer få en fin vecka.
Det blir fantastiskt. Rhodos stad är som bäst den tiden på året.

Här finns ett gäng resebrev från Rhodos under lågsäsong.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-08-28, 11:02
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Rhodos stad höstlovet?

Rhodos är underbart i lågsäsong! De senaste åren har vi varit där i december-januari, och vi har njutit av att vandra runt i Gamla stan utan alla turister, där har varit så lugnt och stilla. Just i Gamla stan stänger det mesta, men i övrigt är naturligtvis allt öppet, förutom turistbutikerna, grekerna lever ju sitt vardagsliv som vanligt. Dagarna har oftast varit varma, ofta uppemot 20 grader, men kvällarna är kyliga. Regnskurar har vi haft ibland, men de är oftast snabbt övergående. Att vandra på en Ellistrand utan solstolar är en upplevelse, några badar även då och många fiskar.

Jag har skrivit flera resebrev från våra vistelser där i lågsäsong, om du vill läsa mer.
Trevlig resa, ni kommer att få det underbart!

//Ann-Kristin
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-11-01, 06:50
Stusses avatar
Stusse Stusse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Tyringe
Inlägg: 199
Standard Sv: Rhodos stad höstlovet?

Jag är på Rhodos denna veckan och det är underbart väder. Tidigt på morgonen och efter att solen gått ner kan det vara lite svalt så att det behövs en långärmad tröja. Under dagen är det lagom varmt för linne och shorts.
Det finns snart inga solstolar kvar på varken Windy Beach eller Ellie Beach. Många av hotell, barer och restauranger i turistkvarteret är stängda. Det är ödsligt på Griva Street .
I Gamla Stan är det mycket lugnare, lagom med folk för att kunna gå och strosa.
I dag är tanken att jag skall ta bussen till Lindos och strosa runt och fotografera.
Christina
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-11-01, 10:14
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Rhodos stad höstlovet?

Det låter ju fint. Nu kan du njuta och samla på de sista solstålarna inför vintern.

Ha det så fint!

/ Anne
Svara med citat
  #10  
Gammal 2018-11-01, 18:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Rhodos stad höstlovet?

Citat:
Ursprungligen postat av Stusse Visa inlägg
Jag är på Rhodos denna veckan och det är underbart väder. Tidigt på morgonen och efter att solen gått ner kan det vara lite svalt så att det behövs en långärmad tröja. Under dagen är det lagom varmt för linne och shorts.
Det finns snart inga solstolar kvar på varken Windy Beach eller Ellie Beach. Många av hotell, barer och restauranger i turistkvarteret är stängda. Det är ödsligt på Griva Street .
I Gamla Stan är det mycket lugnare, lagom med folk för att kunna gå och strosa.
I dag är tanken att jag skall ta bussen till Lindos och strosa runt och fotografera.
Christina
Det låter verkligen som rätt tid att vara på Rhodos. Det är bara en dryg månad sedan jag kom hem, och då var allt öppet och det var massor med folk överallt.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT