Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2009-08-18, 14:36
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Olika hotellpriser för greker och utländska turister

Här finns nog svaret på en del av frågorna.

Eva

http://europa.eu/legislation_summari...s/index_sv.htm
Svara med citat
  #22  
Gammal 2009-08-18, 15:06
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Olika hotellpriser för greker och utländska turister

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Här finns nog svaret på en del av frågorna.

Eva

http://europa.eu/legislation_summari...s/index_sv.htm
Var? Jag har kollat igenom alla rubriker (men inte läst texterna) och det ser inte ut att finnas någonting om regler för prissättning, förutom för flygbiljetter. Det läste jag igenom och där står ingenting om att rabatter inte får ges till det egna landets befolkning.


Halloj och andra som reagerar mot sådan prissättning, förklara varför ni ser det som fel/diskriminerande.

Jag håller med om att det inte verkar särskilt bra ur marknadsföringssynpunkt, men jag (vi) ser det ju med svenska ögon, och för grekerna kanske det uppfattas väldigt positivit att ha sådant prissystem.

Att en hotell- eller tavernaägare inte själv skulle få bestämma vilka rabatter hon eller han vill ge (inom icke-diskriminerande gränser), låter som sovjetism för mig. Och det vill jag inte ha, varken i Sverige eller Grekland.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2009-08-18, 16:28
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Olika hotellpriser för greker och utländska turister

Citat:
Ursprungligen postat av Halloj Visa inlägg
Du måste gå till själva sidan. Min länk går till en skärmdump. Den är inte klickbar.

Vet inte om jag får länka direkt till söksidan, men jag prövar. Annars får Janne plocka bort den.

Jo tack- jag menade när jag fyllt i uppgifterna för att sedan klicka vidare och se vad jag skulle få för fantastiska erbjudande.
Riktigt så dum att jag satt och klickade på skärmdumpen är jag inte
// Helén
Svara med citat
  #24  
Gammal 2009-08-18, 16:35
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Olika hotellpriser för greker och utländska turister

Att hotellkedjor har olika pris för olika nationaliteter har jag aldrig råkat ut för eller rättare sagt hur vet jag det Jag har ju ingen aning om vad rumsgrannen betalar....Jag har faktiskt aldrig ens tänkt på det.

De rumsvärdar jag hyr av i Grekland är ju anslutna till nån hotellorganisation enligt skylten på dörrenm men vi är väl ändå helt överens om att vi alla betalar olika priser för samma rum, beroende på om man t ex är stamgäst eller inte och beroende på hur många nätter man stannar och DET tycker vi inte är konstigt....eller
I konsekvensens namn borde vi alltså kräva att det pris som står på rummet alltid skulle gälla för ALLA

Lissi
Svara med citat
  #25  
Gammal 2009-08-18, 16:40
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Olika hotellpriser för greker och utländska turister

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Halloj och andra som reagerar mot sådan prissättning, förklara varför ni ser det som fel/diskriminerande.

Jag håller med om att det inte verkar särskilt bra ur marknadsföringssynpunkt, men jag (vi) ser det ju med svenska ögon, och för grekerna kanske det uppfattas väldigt positivit att ha sådant prissystem.
Om det uppfattas positivt av grekerna vet jag inte, det kanske är mer vanligt förekommande än vad vi vet?
Men om samma grek kom till Sverige och möttes av samma budskap, tex i hotellfoajén så sitter det ett anslag enligt följande:

Svenskar betalar 500 kr
Icke svenskar 750 kr,
Då tror jag h*n skulle bli fundersam.
Det jag reagerar mot är inte differentierad prissättning, det har vi ju här hemma i många fall, iofs ofta kopplad till någon motprestation.
Motprestationen i det här fallet skulle då vara att du har ett speciellt medborgarskap, det är det jag tycker är konstigt.
// Helén
Svara med citat
  #26  
Gammal 2009-08-18, 16:42
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Olika hotellpriser för greker och utländska turister

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
De rumsvärdar jag hyr av i Grekland är ju anslutna till nån hotellorganisation enligt skylten på dörrenm men vi är väl ändå helt överens om att vi alla betalar olika priser för samma rum, beroende på om man t ex är stamgäst eller inte och beroende på hur många nätter man stannar och DET tycker vi inte är konstigt....eller
Nej, det tycker inte jag är ett dugg konstigt, för där är det direkt kopplat tilll en motprestation.
// Helén
Svara med citat
  #27  
Gammal 2009-08-18, 16:54
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Olika hotellpriser för greker och utländska turister

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Motprestationen i det här fallet skulle då vara att du har ett speciellt medborgarskap, det är det jag tycker är konstigt.
Men varför är det konstigare än att du har ett speciellt medlemsskap, är i en viss ålder, bor i en viss ort eller har ett visst antal familjemedlemmar?

Hur jag än vrider på det så kan jag inte få det till att vara konstigt, fel eller diskriminerande. Bara annorlunda än vi är vana vid, och troligen skulle det inte ge önskad effekt (dvs högre vinst) i Sverige.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2009-08-18, 17:14
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Olika hotellpriser för greker och utländska turister

Här kommer min spekulation kring ämnet som jag förvisso inte hört om tidigare, men ändå...
Många grekiska familjer har inte råd att bo på hotell på semestern (om de har råd att åka alls vill säga), och av den anledningen kan det vara svårt att få grekiska gäster till hotellen. Kanske är denna "rabatt" ett sätt att locka dit några fler greker för att få en trevlig blandning på hotellen och inte bara turister... Jag väljer att se det så och inte som en diskriminerig mot oss icke boendes i landet.
Och jag menar, nån bonus ska de väl få när de står ut med oss turister som härjar i landet 6 månader om året

Senast redigerad av litentuva den 2009-08-18 klockan 17:24. Anledning: tillägg i text
Svara med citat
  #29  
Gammal 2009-08-18, 17:30
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Olika hotellpriser för greker och utländska turister

LitenTuva har en poäng i sitt tillägg.

Diskriminering kan man väl knappast kalla dessa erbjudanden. Isf diskrimineras hela världen! Inga minoriteter, hudfärger, religoner etc! Nä helt enkelt ett pris för inhemsk turism.
Helt OK tycker jag.

När jag på Antiparos i början av säsongen brukar jag alltid begära att få in föregående års prislista! Det uppfattas precis som det är, som ett skämt, men det brukar också alltid bjudas på någon Euro i slutändan. Knappast diskriminering.
Alla bör väl ha rätt att ta ut vilka priser de vill. Tar man ut för mycket får man inga gäster, tar man ut för lite går man i konkurs. Kapitalism pur!
Svara med citat
  #30  
Gammal 2009-08-18, 17:36
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Olika hotellpriser för greker och utländska turister

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Och jag menar, nån bonus ska de väl få när de står ut med oss turister som härjar i landet 6 månader om året
Greklands ekonomi är på väg in i en recession så de önskar sig nog några till.

Att ha olika priser beronde på nationalitet låter inte bra för mig. Däremot rabatter till vissa grupper ex pensionärer. Här verkar vi tycka väldigt olika men jag tror att Grekland förlorar på olika prislistor. Tror inte heller att de skulle gilla detta om det tillämpades när de reser utomlands.

Eva
Svara med citat
  #31  
Gammal 2009-08-18, 17:45
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Olika hotellpriser för greker och utländska turister

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi
I konsekvensens namn borde vi alltså kräva att det pris som står på rummet alltid skulle gälla för ALLA
Men är inte det angivna priset på hotellrummet det som hotellägaren som mest har rätt att ta ut för rummet under högsäsong? Jag har aldrig varit med om att betala så mycket som det står där.

Annars tycker jag den här tråden mest består av spekulationer och gissningar. Det måste väl finnas något sätt att få reda på fakta? Ingen större idé att bli upprörd över något som man faktiskt KAN ha fått om bakfoten...

Karin
som alltid längtar ner
Svara med citat
  #32  
Gammal 2009-08-18, 17:55
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Olika hotellpriser för greker och utländska turister

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Kanske är denna "rabatt" ett sätt att locka dit några fler greker
Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee Visa inlägg
Diskriminering kan man väl knappast kalla dessa erbjudanden. Isf diskrimineras hela världen! Inga minoriteter, hudfärger, religoner etc! Nä helt enkelt ett pris för inhemsk turism.
Precis vad jag menar! En strategi för att dryga ut intäkterna, förmodligen framför allt under lågsäsong.

Men jag väntar ändå på att få höra varför det känns konstigt, inte låter bra, är fel, diskriminerande osv. Inte bara ATT det är/känns så.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2009-08-18, 18:09
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Olika hotellpriser för greker och utländska turister

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
I konsekvensens namn borde vi alltså kräva att det pris som står på rummet alltid skulle gälla för ALLA
Jag har ALDRIG, inte ens i högsäsong, betalt det pris som står på den lilla lappen i rummet...

/kimmen
Svara med citat
  #34  
Gammal 2009-08-18, 18:18
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Olika hotellpriser för greker och utländska turister

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Men jag väntar ändå på att få höra varför det känns konstigt, inte låter bra, är fel, diskriminerande osv. Inte bara ATT det är/känns så.
Ja, varför det känns konstigt kan jag nog inte förklara, kanske beror det på att den typ av annonsering/reklamerbjudande inte tillhör det man är van vid och därmed uppfattar som "konstig" -utanför gängse normer.

Resonemanget om att det är till för att hjälpa grekerna till att ha råd att resa köper jag, är det inte det som är anledningen till att det är olika priser, så tycker jag fortfarande att det låter konstigt/märkligt/skumt
// Helén
Svara med citat
  #35  
Gammal 2009-08-18, 19:48
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Olika hotellpriser för greker och utländska turister

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Jag har ALDRIG, inte ens i högsäsong, betalt det pris som står på den lilla lappen i rummet...
/kimmen
Det har aldrig jag heller! Har alltid undrat varför det överhuvudtaget står ett pris där! Det var menat som ett skämt, jag menar när vi bor billigt klagar vi ju aldrig och det är många svenskar som kanske bott billigare än jag i exakt samma rum samma tid på året.....Jag har alltid ett val: att ta rummet till det pris som erbjuds eller låta bli!

Lissi - snart där igen! MED rabattpris på rummet
Svara med citat
  #36  
Gammal 2009-08-18, 19:59
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Olika hotellpriser för greker och utländska turister

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Det har aldrig jag heller! Har alltid undrat varför det överhuvudtaget står ett pris där!
Faktum: En hotelleier kan ta akkurat så lav pris han vil for rommet, men han/hun har ikke lov å ta høyere pris enn det som myndighetene har bestemt, altså høyere enn den prisen som står på den lille lappen.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2009-08-18, 20:39
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Olika hotellpriser för greker och utländska turister

OK!
Svara med citat
  #38  
Gammal 2009-08-18, 21:37
Halloj Halloj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 159
Standard Sv: Olika hotellpriser för greker och utländska turister

Jag tycker inte att det är det minsta konstigt att hotellägare sätter sina egna priser eller att man kan förhandla sig till ett lägre pris än det på listan. Jag accepterar även rabatter till vissa minoriteter; billigare tågresor för pensionärer och studenter tex, eller rabatter som är knutna till att du är med i en förening, har ett speciellt kontokort eller liknande.

Men jag tycker att det känns ganska sunkigt att ge rabatt kopplat till att man har en viss nationalitet. Likaväl som jag hade tyckt att det vore bedrövligt om det kostade 50:- för svenska invånare att åka Vaxholmsbåt eller gå in på Skansen, och det dubbla för icke svenska medborgare.

Jag har heller inte några synpunkter på enskilda hotellägare som vid personliga förhandling ger extra rabatt till greker, eller till tyskar eller vilken nationalitet dom nu föredrar på just deras hotell. Det jag tycker är fel är en ruta att kryssa i för att få en generell rabatt pga något man föds till (eller i det närmaste iallafall).
Svara med citat
  #39  
Gammal 2009-08-18, 23:26
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Olika hotellpriser för greker och utländska turister

Som redan är sagt så är lappen som finns på rummen en rekomendation för HUR mycket rummet får kosta. Sedan handlar det återigen inte om att man har billigare pris för infödda GREKER generellt utan gäller som sagt vissa grupper som har rätt till dessa förmåner,och det är inget konstigt med det! Grekiska invånare står det och det betyder alltså inte att man behöver vara född Grek, inflyttad och skriven i Grekland och att man uppfyller vissa krav gör att man kan åtnjuta dessa förmåner, vilket är mycket bra för dessa familjer skulle aldrig komma iväg på någon form av semester. Och i Sverige har man tex ICA eller Coop kort bor man billigare på vissa hotell kedjor, studenter med CSN kort kan bo billigare under sommaren..och även pensionärer har vissa rabatter, detta är inte bara hotell utan vi har ju andra priser för att åka med SJ eller flyga SAS... Så att det står på en sida på internet att man då som grek och uppfyller de krav som krävs varför skulle man inte då kunna boka..? Nu ligger detta öppet och de människor kan boka via denna sida finner jag personligen inte stötande....

Camilla
Svara med citat
  #40  
Gammal 2009-08-19, 08:52
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Olika hotellpriser för greker och utländska turister

Nu har jag själv inte tittat på sidan men enligt trådstartaren är det kopplat enbart till nationalitet och inte till undergrupper av olika slag. Menar du Camilla att rabtten ges till grekiska invånare eller grekiska medborgare rent generellt. Han kan ju då lika gärna vara miljonär som fattig. När Halloj bekrev prislistan lät det som en lista för greker och en annan för andra.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT