Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skiathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2022-02-08, 09:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Tre fina stränder på nordvästra Skiathos

Skiathos populäraste stränder ligger på södra delarna av ön. Vad många missar är att det finns lika fina stränder på nordvästra Skiathos. Bland annat stränderna Mandraki, Ghournes och Agistro.



Mandraki beach åt ena hållet.


Fler bilder från dessa tre fina sandstränder finns här.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2022-02-08, 09:21
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Tre fina stränder på nordvästra Skiathos

Vi funderar på en vecka på Skiathos i juni. Har aldrig besökt ön tidigare och det pga att jag fasat för att ön ska var helt turistifierad. Finns där något genuint som trevliga bergsbyar, eller är det bara tinget-tangel och hippa beachbarer med skrålande musik?

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2022-02-08, 16:58
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Tre fina stränder på nordvästra Skiathos

Om du reser innan turistinvationen, eller efter, så är det ju lite lättare att röra sig i staden. Vi var där i somras i juli, liksom alla andra gånger vi besökt ön. I centrum är det ganska knökat vid den tiden. Den stora disco/bar-gatan ligger lite "avskärmad", i den östra kanten av staden, och märks inte ens av. (Om man inte är på gatan efter 0100 nattetid).
Det ligger en hel del pubar och restauranger på gågatan samt utefter gamla och nya hamnen, men om man tar sig in i gränderna runtom, är det ju lugnare.
Ön är liten och relativt platt, där det finns vägar. Hyr man bil (eller fyrhjuling) och undviker bussarna tar man sig enkelt runt till allt som finns att bevista. Några bergsbyar kan väl inte ön bjuda på kanske, däremot många helt fantastiska stränder med tillhörande tavernor samt några fina kloster.

//Conny
Svara med citat
  #4  
Gammal 2022-02-08, 17:01
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Tre fina stränder på nordvästra Skiathos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Skiathos populäraste stränder ligger på södra delarna av ön. Vad många missar är att det finns lika fina stränder på nordvästra Skiathos. Bland annat stränderna Mandraki, Ghournes och Agistro.



Mandraki beach åt ena hållet.


Fler bilder från dessa tre fina sandstränder finns här.
Stränderna är ju helt fantastiska och väldigt lugna, även mitt i högsäsong. Vattnet är ljuvligt. Har man ej besökt någon eller några av dessa stränder när man varit på Skiathos, så har man missat något av det bästa som ön kan bjuda på....

//Conny
Svara med citat
  #5  
Gammal 2022-02-08, 22:12
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Tre fina stränder på nordvästra Skiathos

Netwolf! Eftersom du inte har varit på Skiathos så tycker jag verkligen att det är dax, för det är en jättemysig ö!
Vi har varit där 2 gånger, 2015 och 2018..tror jag det var. Båda gångerna första dagarna i juni. Lugnt och behagligt. Vi bodde i den lilla genuina byn Megali Ammos vid standen. Promenaden på runt 900 m. till stan är fantastisk vacker, i en trappgränd längs havet.
Inget tingeltangel där, mest privata bostäder och fina blommor och buskar. Väl inne i huvudbyn tog vi till höger bort från bruset och in till gränderna i den gamla delen. Mamma Mia så fint

Mannen tog lite egna vespatrippar upp på höjderna på östra sidan. Visst finns det byar, vyer och det fanns ett fint kloster där. Moni Evaggilistrias är ett munkkloster som är öppet att besöka. Där köpte han en miniparfym till mig som hade ett inehåll av något speciellt jag inte kommer ihåg men doftar "myskogott"
Läste att den första grekiska flaggan tillverkades där.

Skiathos upplever jag verkligen inte som nån party-tingeltangel-ö. För och eftersäsong är bäst..ja det är det ju alltid överallt.
Känner igen din tveksamhet..den har jag för Santorini.
På min profil finns några bilder från Megali Ammos 2018. Kika där och boka sen
/ Kajja
Svara med citat
  #6  
Gammal 2022-02-09, 08:18
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Tre fina stränder på nordvästra Skiathos

Netwolf,
Gillar du Bad och Barer, har du kommit rätt! Det gällde för mig 1989 och gäller fortfarande enl. bekanta. Undvik högsäsong!
/ Jannis
Svara med citat
  #7  
Gammal 2022-02-09, 09:12
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Tre fina stränder på nordvästra Skiathos

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Om du reser innan turistinvationen, eller efter, så är det ju lite lättare att röra sig i staden. Vi var där i somras i juli, liksom alla andra gånger vi besökt ön. I centrum är det ganska knökat vid den tiden. Den stora disco/bar-gatan ligger lite "avskärmad", i den östra kanten av staden, och märks inte ens av. (Om man inte är på gatan efter 0100 nattetid).
Det ligger en hel del pubar och restauranger på gågatan samt utefter gamla och nya hamnen, men om man tar sig in i gränderna runtom, är det ju lugnare.
Ön är liten och relativt platt, där det finns vägar. Hyr man bil (eller fyrhjuling) och undviker bussarna tar man sig enkelt runt till allt som finns att bevista. Några bergsbyar kan väl inte ön bjuda på kanske, däremot många helt fantastiska stränder med tillhörande tavernor samt några fina kloster.

//Conny
NW: Jag har ju skrivit reserapporter från ön. Både från i somras, samt från 2018. De ligger bara någon rad under denna tråd

//Conny
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT