Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2023-05-27, 15:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Dyrt för grekerna i Kykladerna

Jag läste en intressant artikel i Ekathimerini som tar upp problemet med att hotell i Kykladerna har blivit så dyra att de inte längre har råd att resa. En vanlig familj i Grekland tjänar mycket mindre än hemma i Sverige.

Jag tog mig friheten att översätta texten till svenska.

”Många greker beklagar de sorglösa dagarna då de kunde resa till de Kykladiska öarna efter att ha bokat prisvärt boende, bara några veckor i förväg.

"Du kan inte göra något spontant längre", säger Mika Germanou, en privat anställd som letat efter ett rum för augusti på Anafi under de senaste två veckorna. "Om vi inte kan få ett rum, slår vi läger eller åker till en större ö", tillägger hon och minns hur hon aldrig bokade på sin favoritö för upp till fyra år sedan.

Affärsmannen Ektoras Seilopoulos började leta efter ett trebäddsrum på Sifnos för en månad sedan för sista helgen i juli. "Till och med de dåliga rummen kostar runt 150 euro per natt", säger han och tillägger "orimligt" höga priser.

En annan man, som bad att inte bli namngiven, skrotade semesterplanerna på Milos efter att ha beräknat att det skulle kosta hans familj på fyra personer runt 2 500 euro för en vecka. "Jag är rädd att vi snart bara kommer att kunna se de Kykladiska öarna på en karta."



Bilden är från Sifnos, som är en av öarna som nämns ovan.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2023-05-27, 17:33
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Dyrt för grekerna i Kykladerna

Kan det vara så att förmögna utlänningar har köpt upp fastigheter och även byggt hus och hyr ut genom AirBnb? Det görs ju i större städer, typ Aten och Chania men även på mindre öar.
Säsongsanställda, som behöver någonstans att bo, men AirBnb-boende är alldeles för dyra, så många lokala hotell/pensionat och tavernor har svårt att få arbetskraft under säsongen.

Detta är bara en fundering från mig, men jag har hört många negativa ord från många greker ang. AirBnb. Därtill kommer att regeringen vill och försöker göra något av den orättvisa beskattningen, men hittills inte kommit fram till något resultat. Att lokalbefolkningen hyr ut ett rum eller studio genom AirBnb är jag inte emot, men när det kommer utländska uppköpare/mångmiljonärer är jag av annan uppfattning!

Birgitta.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2023-05-27, 18:28
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Dyrt för grekerna i Kykladerna

Ja, det kommer ju både kineser och amerikaner och de verkar ju ha hur mkt pengar som helst.

Klart det blir dyrare då

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2023-05-28, 10:38
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Dyrt för grekerna i Kykladerna

Intressant statistik för olika länder i juli/augusti.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT