Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Film & Litteratur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-07-10, 10:49
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard David Gilmour sjunger på Hydra

Såg just Jannes längtansfulla bild från Hydra och kom ihåg att jag såg detta för några dagar sedan:

https://greece.greekreporter.com/202...ydra-in-video/

Hann inte då se videon och det har jag inte gjort ännu heller, men skall kolla när jag kommer hem. Pink Floyd medlemmen David Gilmour har ett hus i Lindos på Rhodos, men tycks känna sig hemma på Hydra också. Enligt artkeln har hans fru skrivit en bok om Hydra kring 1960 och även den måste ju vara väldigt intressant.

/ Anne
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-07-10, 12:17
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: David Gilmour sjunger på Hydra

Oj, ser att jag i misstag satt inlägget i Film och litteratur, borde väl ha varit musik.

Janne får ändra vid behov. Fastän fruns bok är ju litteratur.

/ Anne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-07-13, 10:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: David Gilmour sjunger på Hydra

Tack för tips!

Ska kolla när jag får tid.

Jag är och har alltid varit ett stort fan av Pink Floyd, men inte så förtjust i David Gilmours soloalbum. Jag har en skiva med David Gilmour, och det är ”On an Island” som kom 2006. Skivans tema är Kastelorizo, och plattans första låt heter ”Castellorizon”. Bara en sån sak.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-07-14, 12:44
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: David Gilmour sjunger på Hydra

Det var mycket Leonard Cohen känsla i låten.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Tack för tips!

Ska kolla när jag får tid.

Jag är och har alltid varit ett stort fan av Pink Floyd, men inte så förtjust i David Gilmours soloalbum. Jag har en skiva med David Gilmour, och det är ”On an Island” som kom 2006. Skivans tema är Kastelorizo, och plattans första låt heter ”Castellorizon”. Bara en sån sak.
Men gillar du den alltså inte?

/ Anne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-07-14, 21:59
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: David Gilmour sjunger på Hydra

Eftersom jag har varit ett stort fan av Pink Floyds musik under den större delen av mitt vuxna liv så är den här nya låten av Gilmour inte i närheten av de tongångar de en gång hade som grupp.

Som Janne skriver är inte heller jag något fan av Gilmours sololåtar/album sedan Pink Floyd officiellt upphörde i och med att de spelade några låtar 2005 i Hyde Park i London på en stor gala (DET var dock en upplevelse värd namnet). Det finns några trevliga kompositioner men det är inget som liknar Pink Floyds musik anser jag. Hur detta är möjligt kan bara varje enskild individ svara på (dumt med för avancerade analyser dock......) men jag är helt övertygad om EN orsak:

Pink Floyd hade under många år diverse och ganska svåra konflikter sinsemellan. Roger Waters blev med åren för dominerande i gruppen och det har visat sig att flera av hans soloalbum är besynnerligt lika de senare albumen som Pink Floyd åstadkom innan splittringen blev total.

Att de tycks ha roligt under London-spelningen 2005 och ser ut att ha framfört 4 låtar som om det inte hade varit något uppehåll sen de låtarna en gång var i original, det är nog mycket en chimär.

Därför är jag övertygad att David Gilmour nu under sina senare solo-år har fått ut väldigt mycket av det han har gått och burit på som låtskrivare OCH gitarrist - och det detta är idéer mm. som inte alls är i närheten av det Pink Floyd var och betydde för honom för den stora 4:e-del han var i och med sin dominanta gitarrguru han var DÅ, samt även röst (de sjöng ofta varannan låt, han och Roger W. på albumen på 1970- och -80talen).

Ett lysande undantag från det faktum att jag alltså inte gillar Gilmours sololåtar är då han framför en del av dem SAMT MYCKET av Pink Floyds låtar under en helt magisk konsert i Gdansk 2008. Finns att köpa med 2 x CD + 2 x DVD samt bonusmaterial, sök efter den på diverse websidor som t.ex Ginza, CDON, Bengans m.fl m.fl m.fl..........

Analytisk......JAG......hmmm - jo det blir man i och med att man inte fick veta så mycket DÅ, 1970/80-talen då skivorna kom och internet ännu var MÅNGA år framför oss..........


/ Hasse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2020-07-15, 08:32
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Re: David Gilmour sjunger på Hydra

Måste erkänna att min Pink Floyd erfarenhet inskränker sig till The Wall och inget mer. PÅ nåt sätt har de helt gått mig förbi...

/Netwolf
Svara med citat
  #7  
Gammal 2020-07-15, 11:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: David Gilmour sjunger på Hydra

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Men gillar du den alltså inte?
Nej, jag gillade inte "On an island", om det var det du frågade om.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2020-07-15, 11:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Re: David Gilmour sjunger på Hydra

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Måste erkänna att min Pink Floyd erfarenhet inskränker sig till The Wall och inget mer. PÅ nåt sätt har de helt gått mig förbi...
Jag tror att du kommer fatta när du blir lite äldre.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2020-07-15, 11:51
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: David Gilmour sjunger på Hydra

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Ett lysande undantag från det faktum att jag alltså inte gillar Gilmours sololåtar är då han framför en del av dem SAMT MYCKET av Pink Floyds låtar under en helt magisk konsert i Gdansk 2008. Finns att köpa med 2 x CD + 2 x DVD samt bonusmaterial, sök efter den på diverse websidor som t.ex Ginza, CDON, Bengans m.fl m.fl m.fl..........
/ Hasse
Håller med, den plattan (eller dom plattorna, speciellt det filmade på dvd:rna) innehåller en massa godbitar. Bandet kompas ju dessutom av en polsk symfoniorkester. Och Rick Wright gör en av sina sista konserter där (tror jag), bl.a. sjunger han ju en snutt på det som måste vara den definitiva versionen av Comfortably Numb - gitarrsolot där är bland de allra bästa jag hört (och jag har faktiskt hört en hel del i den vägen...).
Svara med citat
  #10  
Gammal 2020-07-16, 07:46
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Re: Sv: Re: David Gilmour sjunger på Hydra

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag tror att du kommer fatta när du blir lite äldre.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2020-07-16, 10:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: David Gilmour sjunger på Hydra

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
på det som måste vara den definitiva versionen av Comfortably Numb - gitarrsolot där är bland de allra bästa jag hört (och jag har faktiskt hört en hel del i den vägen...).
Hittade skivan på Spotify, och lyssnade genast på Comfortably Numb, och jag kan bara hålla med.

Såg att det fanns flera låtar från "On an Island", bland annat Castellorizon. Ska lyssna på hela skivan senare.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2020-08-14, 22:22
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: David Gilmour sjunger på Hydra

Jag har lyssnat på hela plattan "Rattle That Lock" och även "On An Island" (som ju handlar om David Gilmours egna erfarenheter på Kastellorizo) och jag måste säga att jag har väldigt fel i mina upplevelser.

David Gilmour går väldigt långt ifrån Pink Floyd på sina soloskivor i mitt tycke. Det märks tydligt hur mycket idéer han har som han säkerligen har fått hålla tillbaka under tiden då gruppen var intakt. Det är skön musik, visserligen brister han ut i långa kraftiga gitarrsolon men det SKA han ju göra som en av världens främsta gitarrister.

En ny lyssning av dessa plattor ger mig lite trevliga tankar om vilken enorm "resurs" han är med den historik (Pink Floyd) han har bidragit till men också ett trevligt inslag av sololåtar.

Både Rattle That Lock och On An Island är riktigt bra, trevliga låtar som har både nostalgi och nytänkande samt inspiration av fina platser.

Jag uppmanar alla till att lyssna på nämnda cd-skivor och få en egen uppfattning utanför mina egna funderingar.


/ Hasse
Svara med citat
  #13  
Gammal 2020-08-15, 00:33
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: David Gilmour sjunger på Hydra

Då vill jag kontra med Adeles version av ..To make me feel my love!!
/ Kajja
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT