Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Småkykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-01-10, 09:08
friss friss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 155
Standard Blue Star

Hej! Har varit inne på Blue Stars hemsida och kollat deras tidtabell för 2018. Hittar inte att den går till småcykladerna på sommarmånaderna, men åker dit både på våren och hösten. Är jag bara förvirrad och har fel eller kan det komma upp senare??? Någon som har koll så är jag tacksam
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-01-10, 09:21
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Blue Star

Kommer senare.

Birgitta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-01-10, 09:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Blue Star

Citat:
Ursprungligen postat av friss Visa inlägg
Hej! Har varit inne på Blue Stars hemsida och kollat deras tidtabell för 2018. Hittar inte att den går till småcykladerna på sommarmånaderna, men åker dit både på våren och hösten.
Jag såg det också, och det verkar mycket konstigt. De har gått till Småkykladerna i många år, och jag har svårt att se att de inte gör det i sommar också.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-01-10, 09:41
friss friss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 155
Standard Sv: Blue Star

Det hoppas jag, lite konstigt bara att det finns rutter dit till hösten klara, men inte till sommaren...speedbåtarna är ju så tråkiga
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-01-10, 20:43
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Blue Star

Kan det vara så att det är flera rederier som lagt in bud på högsäsongstrafiken men bara Blue Star på för- och eftersäsong? Skulle ju kunna vara en rimlig förklaring.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-01-11, 09:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Blue Star

Citat:
Ursprungligen postat av friss Visa inlägg
speedbåtarna är ju så tråkiga
Och svindyra!

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Kan det vara så att det är flera rederier som lagt in bud på högsäsongstrafiken men bara Blue Star på för- och eftersäsong? Skulle ju kunna vara en rimlig förklaring.
Kan vara så. Det går en Blue Star 17.30, men den går bara till Naxos. Skumt.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-01-11, 12:35
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Blue Star

Jag kollade just nu. Samtliga tidtabeller på Blue Stars hemsida gäller för hela säsongen
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-01-11, 13:12
TobiasC TobiasC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2016
Ort: Lidköping
Inlägg: 39
Standard Sv: Blue Star

Nåt konstigt är det.
På deras sida för rutten Aten-Paros-Naxos-Santorini, står det att den går dagligen hela sommaren. Men när man ska boka finns den likförbannat inte.


Rutten förbi Småkykladerna såg också konstig ut.


Det ordnar väl till sig om ett tag, lite frustrerande bara när man inte ens kan göra grovplanen för luffen.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-01-11, 13:19
LG LG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 89
Standard Sv: Blue Star

Så där har tidtabellerna ibland sett ut även tidigare år i januari / februari. Resten av rutterna efter Naxos kommer att dyka upp så småningom. En relativt trovärdig källa förklarade en gång för mig att det beror på att Blue Stars rutt från Pireus till Astypalia bara är lönsam fram till Naxos, för att köra till öarna därefter får de stadsbidrag. Och att de inte anger den biten av rutten förrän bidragen för säsongen är bestämda från myndigheterna.
Vi får nog helt enkelt vänta och se...

/ LG
Svara med citat
  #10  
Gammal 2018-01-11, 15:00
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Blue Star

Citat:
Ursprungligen postat av LG Visa inlägg
Så där har tidtabellerna ibland sett ut även tidigare år i januari / februari. Resten av rutterna efter Naxos kommer att dyka upp så småningom. En relativt trovärdig källa förklarade en gång för mig att det beror på att Blue Stars rutt från Pireus till Astypalia bara är lönsam fram till Naxos, för att köra till öarna därefter får de stadsbidrag. Och att de inte anger den biten av rutten förrän bidragen för säsongen är bestämda från myndigheterna.
Vi får nog helt enkelt vänta och se...

/ LG
Måste nu göra


Birgitta.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2018-01-16, 08:59
LG LG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 89
Standard Sv: Blue Star

Vi väntar!
Fast jämfört med tidigare så verkar mycket oklart just i år. Blue Star kommer säkert att trafikera småkykladerna även under högsäsongen, men frågan just nu är väl vad som händer med Express Skopelitis. Jag fick igår höra där nerifrån att de inte kommer att få trafikera den rutten längre, utan att förhandlingar pågår med en annan aktör. Fast det är ju Grekland, så allt kan ändras!

/ L
Svara med citat
  #12  
Gammal 2018-01-16, 14:57
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Blue Star

Citat:
Ursprungligen postat av LG Visa inlägg
Jag fick igår höra där nerifrån att de inte kommer att få trafikera den rutten längre, utan att förhandlingar pågår med en annan aktör. Fast det är ju Grekland, så allt kan ändras!
Jag hörde före jul att alla papper var klara för Skopan och att hon skulle segla i år också. Men, som du skriver, allt kan ändras.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2018-01-30, 17:40
friss friss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 155
Standard Sv: Blue Star

Hej! Har kommit upp fler turer nu med Blue Star till småkykladerna, men är det någon som vet hur det blir med Skopan????
Svara med citat
  #14  
Gammal 2018-02-01, 14:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Blue Star

Jag mejlade Blue Star och frågade om båtarna i sommar. De svarade att tidtabellerna kommer vara full uppdaterade i mitten av februari.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2018-02-04, 12:56
friss friss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 155
Standard Sv: Blue Star

Låter bra
Svara med citat
  #16  
Gammal 2018-03-06, 12:45
LG LG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 89
Standard Sv: Blue Star

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag mejlade Blue Star och frågade om båtarna i sommar. De svarade att tidtabellerna kommer vara full uppdaterade i mitten av februari.
Nu är det första veckan i mars, och jag gick in på GTP för att titta på båtar hem från Donoussa i juli. Ska man tro på deras information, vilket man alltid har unnat göra, så har Blue Star lagt om tidtabellen rejält. Båten brukade alltid gå på morgonen och ankomma Pireus 15.00, nu kommer den istället att gå strax innan nio på kvällen, och ankommer 05:00 på morgonen till Pireus. Det borde även innebära att båtarna åt andra hållet, ut till Donoussa, kommer att gå tidigt på morgonen istället för sen eftermiddag. Förändringen verkar gälla från den 16/6, så vår utresa i maj blir som vanligt.

Och av Scopelitis finns inte ett spår i tidtabellerna.

/ LG
Svara med citat
  #17  
Gammal 2018-03-07, 22:47
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Blue Star

Skopelitis är på varv nu men beräknas vara åter i trafik 25 mars. Om det går som det brukar så kommer väl tidtabellen ut ett par dagar innan.
Den nya turen med Blue Star blir ju som på den gamla goda tiden då man kunde åka nattfärja till Pireus och kunde åka hem samma dag utan att behöva övernatta. Problemet brukar ju på den tiden vara att man aldrig vågade åka sista turen till Pireus då det var så mycket förseningar så det var lite för osäkert.
Men det var ändå bättre förr

Mvh Janérik
Svara med citat
  #18  
Gammal 2018-03-08, 10:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Blue Star

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Skopelitis är på varv nu men beräknas vara åter i trafik 25 mars. Om det går som det brukar så kommer väl tidtabellen ut ett par dagar innan.
Härliga nyheter. Hon brukar ju vara på varv så här års, och det vore konstigt om hon inte skulle sättas i trafik igen.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT