Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Lesbos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-06-24, 13:31
Resesugen Resesugen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 28
Standard Bra val eller ska jag byta?

Ska iväg på semester för första gången på 7 år! Tyvärr då jag är student så fick priset styra därför hamnade resan till Lesbos för charter dit är just nu äckligt billigt.
Valet av ort och hotell stod mellan Petra och hotell Panorama eller Eftalou och hotell Panselinos. Vi valde Petra, är detta ett bra val eller ska vi byta till eftalou? Vi kommer åka 20 augusti någon som har erfarenhet av hur vädret brukar vara då?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-06-24, 14:56
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Bra val eller ska jag byta?

Jag tycker Petra var kanonmysigt, trevlig by, fantastiska resturanger (kvinnokoperativet tex, nog om inte den bästa så iaf topp 5 av de jag ätit på i grekland senaste 20 åren) hyffsad strand, stranden i eftalou var dock i vår mening inte så mycket att hurra för, var nere i september senast o de var då fortfarande kanon så augusti ska va lungt
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-06-24, 15:03
Resesugen Resesugen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 28
Standard Sv: Bra val eller ska jag byta?

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
Jag tycker Petra var kanonmysigt, trevlig by, fantastiska resturanger (kvinnokoperativet tex, nog om inte den bästa så iaf topp 5 av de jag ätit på i grekland senaste 20 åren) hyffsad strand, stranden i eftalou var dock i vår mening inte så mycket att hurra för, var nere i september senast o de var då fortfarande kanon så augusti ska va lungt
För vi är ute efter lugn och ro så oron är att petra ska vara för "stressigt" och turistigt och för packat på stranden, men samtidigt så vill jag (för sambon bryr sig inte) ha en bra och fin strand vid havet.
Hotellet i Eftalou hade finare poolområde men frågan är hur mycket man hänger vid poolen på en vecka..
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-06-24, 15:36
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Bra val eller ska jag byta?

jag kan lugna dig med att Petra inte alls är så stressigt, vi brukar inte alls vara vid poolen de få gånger vi har boende med pool, havet är så mycket härligare tycker iaf jag

Jag vet inte hur packad stranden är i Augusti, det är ju ändå slutet av högsesongen då, i september var de lugnt iaf, flera resturanger låter en använda solstolarna gratis mot att man äter på resturangen vilket är trevligt
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-06-24, 15:38
Resesugen Resesugen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 28
Standard Sv: Bra val eller ska jag byta?

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
jag kan lugna dig med att Petra inte alls är så stressigt, vi brukar inte alls vara vid poolen de få gånger vi har boende med pool, havet är så mycket härligare tycker iaf jag

Jag vet inte hur packad stranden är i Augusti, det är ju ändå slutet av högsesongen då, i september var de lugnt iaf, flera resturanger låter en använda solstolarna gratis mot att man äter på resturangen vilket är trevligt
Okej men då kanske man helt enkelt ska hålla kvar i petra ^^ Min "mardröm" är att det ska vara som kreta i juli..Då fick man typ slåss om att få en solstol om man inte var där ruskigt tidigt
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-06-24, 17:37
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 888
Standard Sv: Bra val eller ska jag byta?

Citat:
Ursprungligen postat av Resesugen Visa inlägg
Ska iväg på semester för första gången på 7 år! Tyvärr då jag är student så fick priset styra därför hamnade resan till Lesbos för charter dit är just nu äckligt billigt.
Skatta dig lycklig, du, i synnerhet med äckligt billigt! Lesbos och Petra blir säkert bra. Och ön har mycket att bjuda på.

Ha en fin semester!

/ Anne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-06-24, 18:42
Resesugen Resesugen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 28
Standard Sv: Bra val eller ska jag byta?

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Skatta dig lycklig, du, i synnerhet med äckligt billigt! Lesbos och Petra blir säkert bra. Och ön har mycket att bjuda på.

Ha en fin semester!

/ Anne
Ja priset var äntligen så lågt att man som student på en väldigt knaper ekonomi faktiskt kunde unna sig en resa =) Vilket gör att även om priset var äckligt billigt så vill man ju ändå att det ska bli bra så man får ut maximalt av pengarna.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-06-24, 19:30
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Bra val eller ska jag byta?

Tycker nog att Petra är ett bra val för er.
Vi har bott på Panselinos i Eftalou och det vat ett jättetrevligt hotell med fint poolområde, men det ligger lite off från allt annat. Men gillar man att tillbringa semestern vid poolen är det kanon. Vi hyrde vespa hela tiden och åkte ofta till Petra för den fina stranden och byn.
Ni får inte missa byn Molivos några km från Petra, den är väldigt vacker!

Trevlig resa!

Katitzi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-06-24, 19:48
Resesugen Resesugen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 28
Standard Sv: Bra val eller ska jag byta?

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Tycker nog att Petra är ett bra val för er.
Vi har bott på Panselinos i Eftalou och det vat ett jättetrevligt hotell med fint poolområde, men det ligger lite off från allt annat. Men gillar man att tillbringa semestern vid poolen är det kanon. Vi hyrde vespa hela tiden och åkte ofta till Petra för den fina stranden och byn.
Ni får inte missa byn Molivos några km från Petra, den är väldigt vacker!

Trevlig resa!

Katitzi
Det är lite så vi har funderat också att vi vill ju ha det off och lite mer oturistigt men inte behöva göra det till ett helt företag att gå till stranden. Men samtidigt så vet jag inte vad vi föredrar pool eller strand för är poolen finare än stranden så känns eftalou bättre. Men vad tycker ni om stränderna vid petra? Vad jag avskyr är sylvassa stenar, och en stenig botten jag vill ha sanbotten.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-06-24, 19:50
Resesugen Resesugen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 28
Standard Sv: Bra val eller ska jag byta?

Föressten kan man hyra bil eller vespa i närheten av petra bara över en dag eller två och vad ligger priset på ca?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-06-24, 19:55
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Bra val eller ska jag byta?

I Eftalou är stranden inte ens ett alternativ tycker jag. Det är bara stenar och vägen går precis ovanför.
Vad jag kommer ihåg så var stranden i Petra mest sand och helt OK. Skulle jag åka dit igen så skulle jag bo i Petra.

Katitzi
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-06-24, 20:03
Resesugen Resesugen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 28
Standard Sv: Bra val eller ska jag byta?

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
I Eftalou är stranden inte ens ett alternativ tycker jag. Det är bara stenar och vägen går precis ovanför.
Vad jag kommer ihåg så var stranden i Petra mest sand och helt OK. Skulle jag åka dit igen så skulle jag bo i Petra.

Katitzi
Okej men då låter det ju som vi gjort ett ganska bra val^^ Hoppas på en toppen semester ser helt underbart ut från bilderna så förväntningar inför augusti resan är skyhöga här hemma^^
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-06-24, 21:45
Carina Carina är uppkopplad nu
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Bra val eller ska jag byta?

Håll fast vid Petra. Eftalou är mestadels en samling av hotell, skulle aldrig välja att bo där.
Vi brukar bo i Molivos som är det mysigaste byn. Så dit måste ni åka ( går att ta bussen, ngr km bara) och gå runt i gränderna.
Stranden i Petra ser ok ut, har aldrig själv badat där, aldrig fullpackat vad vi har sett när vi har passerat med vespan.

Finns en hel del tips här på forumet.

Carina
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-06-24, 21:51
Carina Carina är uppkopplad nu
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Bra val eller ska jag byta?

Glömde, 20 augusti är perfekt att åka till Lesvos, vi har åkt ongefär den tiden många ggr.
Lesvos är inte alls så turistiskt som de "vanliga" resmålen i Grekland, så det tror jag inte ni behöver oroa er för.

Ha det så bra på en av våra favoritöar

Carina
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-06-24, 22:19
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Bra val eller ska jag byta?

Hamnade i Petra en gång för många år sedan,en sista minutenresa,vi trivdes gott.Tog ibland bussen till Molivos,jättemysiga gränder,åkte även till Eftalou och vandrade långt bort på stranden.
Petra kommer säkert att bli bra att bo i och där måste ni gå till Kvinnokoperatiivet och äta av deras supergoda mat.
Monica
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-06-24, 22:41
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Bra val eller ska jag byta?

För några år sedan bodde jag på Panselinos. Jag åkte med mitt barnbarn, som var i 10-årsåldern. Då hade hotellet All Inclusive, tror inte att det är så längre. Det är inte min grej egentligen men rätt praktiskt, när man reser med barn.

Vi promenerade rätt ofta in till Molyvos för att shoppa, äta eller strosa runt i gränderna. Borgen hade vi gärna velat besöka, men den var stängd för reparation då. Vi tog buss en dag till Anaxos, som ligger efter Petra. Anaxos upplevde vi som mycket lugnare och med en fin sandstrand.

Jag tror, att ni har valt helt rätt, som bestämt er för Petra!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-06-24, 23:15
Resesugen Resesugen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 28
Standard Sv: Bra val eller ska jag byta?

Ja det verkar ju inte så långt till molivis vi hade tillochmed en tanke på att gå upp borde ta ca en halvtimme. Nej när så många rekommenderar Petra över Eftalou så måste det bli rätt med Petra^^

Ja detta är ju också en "sista minuten" resa...
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-06-25, 06:50
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Bra val eller ska jag byta?

Citat:
Ursprungligen postat av Resesugen Visa inlägg
Ja det verkar ju inte så långt till molivis vi hade tillochmed en tanke på att gå upp borde ta ca en halvtimme. Nej när så många rekommenderar Petra över Eftalou så måste det bli rätt med Petra^^

Ja detta är ju också en "sista minuten" resa...
Det var en tidig sista minut på den resan , undrar varför de säljer ut så tidigt, var ju i tidningen härom dagarna att det är högt tryck på resor nu om inte annat men man får gratulera till kapet

Det går nog att promenera till Molivos, vi såg flera som var ute o gick på den vägen när vi var där, men verkar inte superkul gå på vägen även om det var lite trottoar delar av vägen
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-06-25, 07:00
Resesugen Resesugen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 28
Standard Sv: Bra val eller ska jag byta?

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
Det var en tidig sista minut på den resan , undrar varför de säljer ut så tidigt, var ju i tidningen härom dagarna att det är högt tryck på resor nu om inte annat men man får gratulera till kapet

Det går nog att promenera till Molivos, vi såg flera som var ute o gick på den vägen när vi var där, men verkar inte superkul gå på vägen även om det var lite trottoar delar av vägen

Ja vi tyckte också det var en tidig sista minuten, men jag tror den resan vi köpte hamnade där, för alla resor till Lesbos i slutet på augusti är det ett fåtal platser kvar så det känns som dom rear ut dom resorna för att fylla upp dom och har lagt dom under sista minuten. För resor nu i juli är det gott om plats kvar till och dom kostar mellan 10-14 tusen för samma resmål och hotell
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-06-25, 07:05
Resesugen Resesugen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 28
Standard Sv: Bra val eller ska jag byta?

Sen så är priserna lite knasiga ändå för dom "riktiga" sista minuten med avresa i övermogen är fortfarande 2 tusen kr dyrare per person än vad vi köpte våran resa för :P Man kan ju tycka att det borde vara billigare...
Dessutom kollade priset just nu, vi köpte nog våran resa precis på håret för idag är den 1000 kr dyrare än igår :P
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT