Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Lesbos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-10-16, 10:30
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Lesvos och maten

Här finns många bra tavernor och det går att äta gott vart man än åker på ön. Jag pratade igår, sen jag bokat min resa för nästa år, med några som besökt Molyvos i år och missat kvinnokoperativet i Petra. För allt vad ni än gör missa inte att äta där på Womens Cooperative som ligger vid hamnpiren i Petra. Bättre än så här blir det väldigt sällan i Grekland.

Annat som ni inte bör missa är att äta färsk fisk i hamnen i Molyvos. Captains Table var nog den bästa när jag var där.

Det finns mycket gott att handla med sig hem exempelvis lokaproduerad fetaost, honung, saffran och andra kryddor. Den bästa olivtvålen köpte jag vid klosterbesök. Alla småkyrkorna som låg runt klostret var insvepta i en vacker dimma så det var nästan som att vandra runt i en saga.

Eva
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-10-16, 12:01
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Lesvos och maten

Trycker på "like"-knappen!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-10-17, 18:05
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Lesvos och maten

Vårt tips är Octopus i hamnen, er verklig favorit. Vi var aldrig och åt på kvinnokoperativet i Petra så det måste vi pröva. Tack för tipset.
Om man tar en taxi till Petri på kvällen (om man inte har egen bil), kan man äta mycket gott på tavernan där medan man ser solnedgången över Petra.
Äta god fisk på den gamla tavernan i Skala Sikaminia är också trevligt.
Nu blir man ju hungrig.

Carina
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-10-17, 19:40
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Lesvos och maten

Et lite tips: Hvis dere går på kvinnekooperativet, så spør om de har hummer med spaghetti (det hender de har så lite hummer at de ikke setter det opp på menyen, og de vet de får solgt den likevel). Fantastisk måltid til rimelig pris sammenlignet med andre sjømatrestauranter.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-10-18, 10:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Lesvos och maten

Citat:
Ursprungligen postat av Carina Visa inlägg
Vårt tips är Octopus i hamnen, er verklig favorit.
Kan verkligen hålla med om att Octopus är mycket bra. Läget är inte heller dumt.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-10-18, 14:17
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 885
Standard Sv: Lesvos och maten

Efter en underbar Kretaresa förra våren längtar jag igen efter den goda grekiska maten. Maten är väldigt viktig för mig under resan och Lesvos låter ju väldigt bra. Få se nu vad man hinner med under en vecka. Mycket, hoppas jag!

/ Anne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-10-19, 08:26
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Lesvos och maten

Citat:
Ursprungligen postat av Carina Visa inlägg
Vårt tips är Octopus i hamnen, er verklig favorit. Vi var aldrig och åt på kvinnokoperativet i Petra så det måste vi pröva. Tack för tipset.

Carina
Octopus gillade jag också och The Lucky Horse Shoe i Petra men den är visst bar numera.

I Skala Sikaminias åt jag underbart goda räkor.

Eva
.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-11-23, 09:33
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 885
Standard Sv: Lesvos och maten

Har inte kunnat hålla mig borta från Matt Barretts Lesvos-guide. Han tycks vara förtjust i "sardeles pastes", alltså saltade sardiner. Är det någon som har ätit dessa? Vad tycks i så fall?

Så ska man förstås dricka ouzo till det.

/ Anne
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-11-25, 10:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Lesvos och maten

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Han tycks vara förtjust i "sardeles pastes", alltså saltade sardiner. Är det någon som har ätit dessa? Vad tycks i så fall? Så ska man förstås dricka ouzo till det.
Jag har ätit och tycker mycket om det. Överlag så äter vi mycket sardiner på Lesbos, och vi dricker alltid ouzo till. Är hur gott som helst.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-11-25, 10:48
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Lesvos och maten

Jag äter också sardiner ibland men har inte provat med ouzo till.

Litet tips till er som vill ha en extra god köttfärssås är att lägga i en sardin som får koka med och sakta smäta ner. Obs gör inte som en vän till mig som tog ansjovis istället den har en helt annan kryddning och förhöjer inte smaken på såsen.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-11-25, 13:42
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Lesvos och maten

När du beställer saltade sardiner kan du be att få dom osköljda. Normalt sköljer man dom innan serveringen. Pröva också stekta eller friterade sardiner. På Lesvos dricker jag nästan alltid ouzo till maten. Beställer in en flaska, 20 cl till exempel, och blandar själv med vatten och is. På Kvinnornas i Petra kan du också pröva husets egna marinerade gavros (eller anjovis som vi kallar dom) Utsökt!!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-11-25, 18:48
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Lesvos och maten

Sardeles pastes er fantastisk gode, men bare hvis de er ferske, og ikke har vært konservert. De skal fiskes om natten, saltes om morgenen, og serveres om kvelden på tavernaene. Da smelter de i munnen når de er perfekte. De serveres gjerne uten hode og skinn, og det finnes en helt spesiell teknikk som benyttes for å skille filetene fra bena. Kelnerne er ivrige etter å demonstrere dette, så det er ikke noe problem.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-11-25, 19:09
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Lesvos och maten

Anjovis och sardiner är väl inte direkt kryddade, det är fiskens egen smak som skiljer sig markant åt. Är den grillad/friterad så är det väl i princip bara salt o citron och ärt den inlagd så är det väl bara rejält med salt. Marinerade däremot så finns väl en viss kryddning eller smaksättning.

Fick för övrigt ett bra svar när jag frågade Seahorse ägare vilket han tyckte var godast, sardiner eller anjovis?
Jag fick svaret att båda är lika goda men olika i smaken, och det är precis så det är
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-11-25, 19:12
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Lesvos och maten

Fast jag undrar om sardiner inte är godare om man jämför den grillade varianten?
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-11-26, 10:27
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Lesvos och maten

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Anjovis och sardiner är väl inte direkt kryddade, det är fiskens egen smak som skiljer sig markant åt. Är den grillad/friterad så är det väl i princip bara salt o citron och ärt den inlagd så är det väl bara rejält med salt. Marinerade däremot så finns väl en viss kryddning eller smaksättning.

)
Det vi i Skandinavien kallar för ansjovis är en kryddad fiskkonserv det var det min vän använde. Undrar om den inte är gjord på skarpsill.

Eva
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-11-26, 10:44
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Lesvos och maten

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Det vi i Skandinavien kallar för ansjovis är en kryddad fiskkonserv det var det min vän använde. Undrar om den inte är gjord på skarpsill.

Eva
I Norge er det vi kaller ansjos laget av brisling, som jeg tror er det samme som svensk skarpsill.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-03-09, 09:33
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 885
Standard Sv: Lesvos och maten

Att smaka på saltade sardiner med ouzo tycker jag låter väldigt intressant! Hoppas det finns färska sardiner när vi är på Lesvos i maj.

Men hur är det med vin på Lesvos? Jag läste att det tidigare fanns mycket vinodling, men odlingarna drabbades av sjukdom. Hur lätt är det att få tag på vin från Lesvos i dagens läge? Någon som kan rekommendera något? Retsina tillverkar man väl inte där?

/ Anne
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-03-09, 09:48
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Lesvos och maten

Någonstans har jag läst att det finns en vingård i Chiria (stavning osäker) ska kolla upp det med en grekisk vän som säljer olivolja och honung från ön. Han är inte från Lesbos men har bra kontakter där. Jag vet också att det varit problem med olivoljeproduktionen 2013 både där och på andra ställen i Grekland.

Eva
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-03-11, 10:26
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 885
Standard Sv: Lesvos och maten

Matt Barrett skriver i sin guide om Lesvos att det finns en vingård som heter "Methymneos". Så få se om vin därifrån finns på någon taverna. Vill gärna både äta och dricka lokalproducerat! Och kanske man inte orkar med ouzo hela tiden.

/ Anne
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-03-11, 10:52
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Lesvos och maten

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Matt Barrett skriver i sin guide om Lesvos att det finns en vingård som heter "Methymneos". Så få se om vin därifrån finns på någon taverna. Vill gärna både äta och dricka lokalproducerat! Och kanske man inte orkar med ouzo hela tiden.

/ Anne
Det är nog där jag läst det. I Jannes inlägg med länk till Topp 3 i Grekland från den här veckan omnämns vingården och den ligger i Chidira. Ouzo dricker jag gärna men inte till maten och inte i några större mängder eftersom det är ganska starkt. Lagom som en lite aptitretare eller vid balkongsittning. Det finns mycket lokaproducerat på Lesvos eftersom det är en riktig jordbruksö.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT