Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-03-07, 23:28
MonicaC MonicaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 83
Standard Alonissos

Hej alla ni som varit på Alonissos !

Om vi har 4 dagar på Alonissos vad skulle NI rekommendera oss att göra , vad får vi inte missa ???? Stränder , sevärdigheter , mat osv ? Vad kan vi skippa... Hur skulle ni lägga upp era dagar ?

Ska sen vidare till Skopelos och Skiathos innan vi far hem .

Men man vill ju få ut allt det gottiga från Alonissos innan vi far vidare.....

Självklart ska vi även ha semester

Hälsn Monica m fam
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-03-08, 19:30
Minxs avatar
Minx Minx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Gävle
Inlägg: 64
Standard Sv: Alonissos

Hej Monica!
Åh vad roligt att du ska till Alonnisos! Det är en riktig pärla (ja, jag är partisk och ja, jag tjatar gärna om hur vackert det är där... men vad kan jag göra, jag är kär!)
På 4 dagar hinner man se mycket på denna vackra ö.

Sandstranden ChirssiMilia är långgrund, med klart vatten o härlig sand!
Det blir en tur med bil eller buss men det är det värt!

En helg kväll (om du har någonsådan annars går en vanlig oxå bra) bör tillbringas upp i chora - gamla Alonnisos. Utsikten är underbar, husen pittoreska med små butiker, solnedgången grymt fin och maten god. Ett hett tips är att äta middag på ett ställe, sedan ta efterrätt antingen i den italienskaglassbaren (tror de har öppet i år med) eller så längst ut/högt upp vid det härliga cafeet med grekiska desserter.

Är du ambitiös finns det en ljuvlig vandingsled från Patitiri till Chora, den är vacker och tämligen lätt att gå. Men gör detta på vägen upp i gott ljus och INTE på kvällen/natten efter en god middag o ouzo! Det blir mörkt fort och den är inte upplyst.

En båttur med chans att se delfiner ska tydligen vara toppen (jag har ännu inte lyckats
ta mig iväg på någon, detta är mitt nästa projekt!).

Jag hoppas jag gett dig lite inspiration

Du får gärna fårga mer om du vill veta, jag kan alltid ringa ner o fråga

// Minx
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-03-08, 20:20
MonicaC MonicaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 83
Standard Sv: Alonissos

Tack snälla för tipsen !

Vi har funderat på att hyra bil och båtutflykt med delfiner ( om man har tur ) skulle också kunna sitta fint

Tacksam för ALLA bra tips man kan få !
Återkommer mer än gärna med frågor när de dyker upp...kommer säkert fler ju närmare man kommer avresedatumet

/ Monica
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-03-09, 13:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Alonissos

Citat:
Ursprungligen postat av MonicaC Visa inlägg
Vi har funderat på att hyra bil och båtutflykt med delfiner

Om ni hyr bil hinner ni se hela ön i lugn och ro. Alonissos är litet. Båtturen får ni absolut inte missa, den är mycket sevärd och givande, även om man inte får se några delfiner.

Chora får ni inte missa som Minx skriver. Stranden Agios Dimitrios är också värt en visit, stranden är ganska stenig och inte så himla fin, men den är vacker att se på och vattnet är ljuvligt. En lunch i den lilla fiskebyn Stena Vala får ni inte missa. Kokinokastro är en annan strand som är mer vacker än bra, ändå värd resan dit. Platsen där kyrkan Agia Anarghiri tycker jag är en av öns vackraste, det är lite knepigt att hitta dit, men det går med lite tålamod. Besök gärna munksälcentret i Patiri, och missa för guds skulle inte Taverna Anais i Patitiri. Det finns mycket mer att se och göra på Alonissos, men det får ni nog spara till en annan gång.



Kokinokastro.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-03-11, 17:14
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Alonissos

Denna vandringsled till Chora är verkligen härlig. Jag har så roliga minnen när jag träffade ett par hästar betande vid stigen. När jag var oppe i Chora, hörde jag kopkop bakom mig och den andra hästen kom travande med full fart mitt på gatan. Inga människor, det var tidigt på morgonen och för säkerhets skull hoppade jag opp till tavernagården, tills hästen hade gått förbi. Jag har ännu i dag en tokig foto kvar. T.ex. sånt kan det hända på det härliga Alonissos

Och jag höll på att glömma: jag såg en MUNKSÄL alldeles nära på stranden, där den låg en ganska lång tid före sin dykning tillbaka in i havet. Gissa hur lycklig jag var!!! Och detta munksälcentrum med fantastiskt fina videofilmer är verkligen värd att besökas.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-03-12, 09:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Alonissos

Citat:
Ursprungligen postat av eija Visa inlägg
Och jag höll på att glömma: jag såg en MUNKSÄL alldeles nära på stranden, där den låg en ganska lång tid före sin dykning tillbaka in i havet. Gissa hur lycklig jag var!!!
Det förstår jag! Det är inte många som får vara med om det. Grattis!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-03-15, 12:17
MonicaC MonicaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 83
Standard Sv: Alonissos

Tack alla snälla , som svarat och speciellt Janne och Minx med så bra råd som vi troligen kommer att sluka med hull och hår...och känner jag oss rätt och vi trivs...då kommer vi tillbaka och utforskar resten som vi inte känner oss klara med.

Skiathos återvänder vi till för femte gången i sommar och nu äntligen tror jag att vi ska komma med båten ut till Tsougrias...och inte bara den stranden som turistbåten runt Skiathos stoppar på utan den som är mer som ett paradis . Så på många öar har man alltid nåt kvar att utforska och se ....

Ser verkligen fram emot sommaren och Grekland men kronans fall får man inte titta på just nu ...det får bli ett senare problem .....

Hälsn Monica
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-03-29, 20:51
TomasR TomasR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Ort: Kalmar
Inlägg: 42
Standard Sv: Alonissos

Hej

Hakar på tråden om Alonissos. Kommer till Aten den 15/6 och spånar om att åka till Sporaderna och där börja med Alonissos.Tar gärna emot tips om bra och trevligt boende på ön. Gärna med fin utsikt.

Brukar handdukar/badlakan generellt ingå i rummet eller behöver man "släpa med sig" sådana i packningen?

Hälsningar!
Tomas
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-03-29, 23:20
Kattas avatar
Katta Katta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Alonissos

Citat:
Ursprungligen postat av TomasR Visa inlägg
Tar gärna emot tips om bra och trevligt boende på ön. Gärna med fin utsikt.

Brukar handdukar/badlakan generellt ingå i rummet eller behöver man "släpa med sig" sådana i packningen?
Hej Tomas,

När du kommer in i Patitiri hamn och tittar upp emot bergskammen på höger sidan, finner du ett antal trevliga hotell/pensionat på rad!
Pension Ninna, Liadromia, Hotel Kavos är bara några utav dem...alla med lika fin utsikt över hamnen!
Nere i byn, strax ovanför stranden finns Haravghi hotel och uppe på höjden Pension Pleiades - också med kanon utsikt!

Vid den tidpunkten som du kommer är det bara att åka dit och välja och vraka!

Jag har aldrig varit med om att det inte finns handdukar - dock inte till stranden..


Katta
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-03-30, 09:25
TomasR TomasR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Ort: Kalmar
Inlägg: 42
Standard Sv: Alonissos

Hej o tack för svaret Katta!

Det låter alldeles förträffligt. Hade just tänkt att komma obokade och kunna välja o vraka precis som du skriver. Vi är två vuxna och två barn 17 o 15. Inga problem att hitta lämpligt boende för oss fyra alltså?

Några trevliga tips på tavernor?

Ha det så gott!
Tomas
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-03-30, 12:25
Kattas avatar
Katta Katta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Alonissos

[quote=TomasR;163069]Vi är två vuxna och två barn 17 o 15. Inga problem att hitta lämpligt boende för oss fyra alltså?
Några trevliga tips på tavernor?/quote]

Hej igen,

Nej, jag kan inte tänka mig att det skulle vara några som helst problem att hitta boende på plats!
Det finns många likvärdiga pensionat/hotell att välja på.

Trevliga tavernor finns det också många av! Alonissos är en ö med MYCKET god mat!
Den bästa maten VI har upplevt i Grekland faktiskt.

I Patitiri ligger de flesta längst med hamnen.

Här kommer "tre i rad" - nästan...

*Akrogiali (vänster sida om supermarket'n "längst in mot berget") supergod mat - mysigt läge alldeles ovanför stranden!
*Anais - prova deras Kleftiko i papper eller smaskiga pizza - mums!
*Archipeligo (alldeles brevid vägen) - öppet året runt, hit går många greker, kanonmat!

*Flisvos (andra sidan gatan, tvärs över Archipeligo) - också jätte god mat!

Vi har egentligen bara varit mindre nöjda / ätit dålig mat på två ställen..
*Taverna Tzitzifia (höger sida om supermarket'n) en riktig "turistfälla" med smaklös mat och *Ouzeri To Kamaki (uppe i backen på vänster sida)
Den senare har fått väldigt bra betyg i olika resehandböcker, men enligt oss lever den på gamla meriter!
När vi åt där första gången för många år sedan, var faktiskt maten riktigt god!
Men sedan har den tyvärr blivit sämre och sämre för varje gång vi varit där.
Droppen var förra sommaren , och nu kommer den inte att få fler chanser av oss i alla fall!
Konstigt nog är där alltid rätt mycket folk i alla fall...

Men detta är som sagt VÅR upplevelse, tycke och smak!

*Koutouki (högst upp i backen, brevid skolan) - öppet året runt dit många grekiska familjer går, jätte god mat och live musik på lördagar!

Uppe i Chora - som ni INTE får missa att besöka för allt i världen, har VI Kastro som klar favorit!
Supertrevliga ägaren Nectarios fixar supergod mat!
Fast uppe i Chora finns det fler bra ställen. Typ alla...

Gillar ni gyros, så finns det också flera bra ställen!
Vår favorit ibland gyrosplacen är helt klart den uppe i backen - tvärs över polisstationen - MUMS!!!

Det ÄR verkligen svårt att bli besviken över maten på Alonissos!
Och längst med de små byarna och stränderna på ön - finns det ytterligare smarriga ställen att luncha på!

Glöm INTE av att testa "Alonissos cheese pie" - huuur god som helst!!!

Oj, vad hungrig jag blev nu, dags för lunch!


Katta
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-03-30, 14:07
henile henile är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Hamburgsund
Inlägg: 145
Standard Sv: Alonissos

Citat:
Ursprungligen postat av TomasR Visa inlägg
Hej

Hakar på tråden om Alonissos. Kommer till Aten den 15/6 och spånar om att åka till Sporaderna och där börja med Alonissos.Tar gärna emot tips om bra och trevligt boende på ön. Gärna med fin utsikt.

Brukar handdukar/badlakan generellt ingå i rummet eller behöver man "släpa med sig" sådana i packningen?

Hälsningar!
Tomas
Vi bodde i Roussom i fjol. Precis vid stranden. 45 euro för fem bäddar. (Mitten av juni)Nybyggt, fräscht och toppenläge. Det hade nåt "grekiskt gudanamn" tror jag...Undervåningen var ej inredd än, kanske blivit nån trevlig restaurang till i år.. De hade även ett pensionat uppe på kullen mot hamnstaden. Handdukar har alltid ingått men egen handduk att ha på stranden är bra.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-03-30, 21:50
TomasR TomasR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Ort: Kalmar
Inlägg: 42
Standard Sv: Alonissos

Hej igen!
Tack Katta o henile för tipsen . Nu har vi mycket att välja o vraka mellan. Det blir kanon det här!

Hälsningar!
Tomas
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-04-02, 10:09
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Alonissos

Hej!

Jag bifogar länk till bild av utsikten där vi bodde i Patitiri -07.
Det heter Hotel Panorama, men är ej så stort, utan privata studios.
Den mittesta båten till vänster på kajen, var vi på utflykt till den marina nationalparken med. Vi såg varken munksälar eller delfiner, men det var en härlig utflykt ändå.

http://www.kalimera.nu/forums/pictur...&pictureid=320

Abi
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-04-02, 17:55
MonicaC MonicaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 83
Standard Sv: Alonissos

TACK alla för tips !

Men nu inser man HUR ska vi hinna med allt ? All god mat man vill äta på alla dessa ställen...men man får väl göra som alla andra :
Man får åka dit igen och uppleva stället flera gånger.
Spara några godbitar till nästa gång

Det är så vi har gjort på Skiathos....i sommar blir det för femte gången...och ändå ska vi till ställen vi aldrig har varit till...
men "vår" strand den ska vi till .
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-04-02, 19:49
coanma coanma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sørlandet
Inlägg: 449
Standard Sv: Alonissos

Til Abi!
Jeg får ikke opp noe bilde
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-04-02, 21:46
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Alonissos

Citat:
Ursprungligen postat av coanma Visa inlägg
Til Abi!
Jeg får ikke opp noe bilde
Jag satt och testade i dag, och fick till en bättre bild, som jag dessutom flyttade....... Jag får fortfarande upp den gamla bilden, men här är en ny länk, om det bara är på min dator .

http://www.kalimera.nu/forums/pictur...&pictureid=468

Abi
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-04-04, 08:25
MonicaC MonicaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 83
Standard Sv: Alonissos

Åhh....TACK Abi : - vad härligt det ser ut !!

Jag kan tänka mig att ungefär sådär ser det ut där vi har bokat
Vi gick på Jannes rekommendationer och tog Pension Ninna !
Svara med citat
  #19  
Gammal 2009-04-04, 12:35
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Alonissos

Hej!
Säkert ett bra val! Jag har bott några nätter på hotel Kavos bredvid och man har verkligen en härlig utsikt till hamnen från kullen !
Ha en fin och intressant semester på Alonissos!
mvh/eija
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT