Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-10-06, 19:33
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Almirida Bay Hotel

Jaha nu är det bestämt. Efter en jobbig höst beslutade vi oss för att sticka iväg på höstlovet (v.44) för att ev. få lite sol. Vi funderade länge och väl på Turkiet Och Alanya. Cypern men det blev Kreta.
Vi har båtluffat i grekiska övärlden en 10-12 gånger nu men aldrig varit på Kreta. Tyvärr blir det endast en vecka men man skall ju börja någonstans.
Veckan skall tillbringas som följer, med bokläsning, vandringar, hyrbil och grekiska luncher. Middag får vi på hotellet och den är ju tydligen allt annat än grekisk.
Vi hoppas givetvis på lite sol men vet att risken för dåligt väder är överhängande så sent på säsongen.

Ser fram emot Kreta
Åse och Lasse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-10-07, 12:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Almirida Bay Hotel

Citat:
Ursprungligen postat av Aase Visa inlägg
Veckan skall tillbringas som följer, med bokläsning, vandringar, hyrbil och grekiska luncher.
Då passar Almirida bra! Åk gärna upp till Vamos och ät lunch och gå en runda i den gamla stadsdelen. Mycket fint!



Vamos inte långt från Almirida.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-10-17, 14:55
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: Almirida Bay Hotel

Hej
jo det verkar finnas många fina byar runt omkring. Tack för tipset Janne det blir säkert ett besök till Vamos.
Jag mottager gärna tips på andra byar i närheten som kan vara intressanta att besöka. Även tips på tavernor mottages tacksamt.
Jag skall försöka fylla på olivolje, ouzo och honungsförrådet också. det är lättare när man flyger charter.

Åse som endast har 6 dgr kvar
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-10-17, 15:05
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Almirida Bay Hotel

Ha en härlig resa! Kreta är underbart så ni får säkert fina dagar.
Själv åker jag till Tinos på fredag morgon och i går kväll kl 19 lokal tid var där 21 grader, så vi hoppas väl båda att det fina vädret står sig. Annars finns det mycket att göra ändå.

Tillägg: Kollade just nu vädret på Tinos: Blå himmel och 24 grader!! Måtte det hålla i sig.....

Lissi -5 dagar kvar

Senast redigerad av Lissi den 2009-10-17 klockan 15:08. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-10-18, 17:46
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: Almirida Bay Hotel

Då får jag önska dig trevlig resa Lissi.
Hoppas du får det härligt. Skall du stanna länge?
Det är guld med en lite höstresa så här innan vi går i ide.
Nej du har rätt i detta med att vädret rår vi inte på men det kan bli skönt ändå. Tydligen är vi de sista gänget på hotellet innan de stänger för vintern. Jag hoppas inte det råder alltför mycket uppbrottsstämning.

Åse med 5 dgr kvar
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-10-18, 18:04
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Almirida Bay Hotel

Nu känner jag ju inte till just Almirida, men bor där bofasta året om så är det nog inte för stängt, bara skönt.
Ni, liksom jag, får ju uppleva Oxi-dagen den 28 okt. Mycket härligt att få vara med! Jag tycker att det är underbart med så sen höstsemestervecka och i alla fall på Tinos som verkligen lever året om så, är det fullt på de året-runt-öppna restaurangerna i helgerna. Fredag-lördagkvällar är jättehärliga!! Vattnet är fortfarande badvarmt och det är jättehärligt att vandra i bergen! Luften är lite klarare och kyligare mot i somras och på kvällen gör det inget att man får ta på sig en tröja.
För mig slår en höstvecka mycket högre än en sommarvekca!
Jag har även varit 2 gånger i Platanias i oktober och det har varit KANON båda gångerna.
Vi får väl ubyta erfarenheter här när vi kommit hem.
Min lilla handbagagetrolley är packad med allt som behövs för veckan, så nu väntar jag in fredagsmorgonen med glädje!

Lissi - 4 dagar, 15 tim 9 min från avfärd.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-10-18, 23:19
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Almirida Bay Hotel

Citat:
Ursprungligen postat av Aase Visa inlägg
Hej
jo det verkar finnas många fina byar runt omkring. Tack för tipset Janne det blir säkert ett besök till Vamos.

Åse som endast har 6 dgr kvar
Många av byarna i området, som exempelvis Kefalás, är gamla och är väl bevarade. Promenader i dessa rekommenderas. Kokkino Chorio där stora delar av filmen Zorba spelades in finns i området. Flera av statisterna lever fortfarande och berättar mer än gärna om byn. Besök kafenionet i byn. Strax utanför byn finns en glashytta, som återanvänder flaskglas i sin produktion.
I Gavalochori finns ett litet museum med folklore.rätt kul.
Vamos så klart (där firade undertecknad 2000-talets start, mycket trevligt). Bra taverna. En by där man renoverar sina gamla traditionella hus.
Georgiopol ligger inte så långt bort. Byn Kournas (ovanför sjön med samma namn) har en bra taverna Kali Kardia med "riktig" mat.
Det är inte så långt till Vrisses, en ganska stor landsby med mycket liv både dagar och kvällar. Här finns flera bra tavernor.
Gamla kyrkor finns det också i området om man är intresserad, bl a den i Kournas.
Livet går sakta i de här byarna så det är bara att falla in rytmen, siga siga!
Även om det kan komma lite regn så är ju badvattnet riktigt skönt fortfarande.
Ha det så trevligt!
lars
Kriti stin kardia mou

Senast redigerad av lars den 2009-10-18 klockan 23:25.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-10-19, 07:30
carjoh carjoh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sjöbo
Inlägg: 125
Standard Sv: Almirida Bay Hotel

Hej!
Var i Almirida första veckan i oktober. Underbar liten by. Har varit en del på Kreta men aldrig här tidigare, men hit kommer vi att återvända.

Två restauranger som vi kan rekommendera är den som ligger intill Nikitas place- tror den heter Dimitris el liknande. Den andra vet jag inte namnet på, men om ni kommer gående från piren mot byn, med vattnet på höger sida så är det första restaurangen. Ligger något café innan på vänster sida. Man har serveringen ute vid havet och köket på andra sidan bygatan, vitt, många bord. Båda restaurangerna hade jättegod mat. Såg att ni inte skulle äta middag ute, men kanske lunch....Bageriet längs med samma gata har gott bröd och, till barnens förtjusning - chokladonats. ( Ja även till föräldrarnas ska väl erkännas...)

Mvh Carina
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-10-20, 17:28
beta beta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Inlägg: 6
Standard Sv: Almirida Bay Hotel

Ni kommer a tt få en underbar tid på Almirida. Har varit där 4 ggr o längtar alltid tillbaks. Hotellet är jättemysigt o ungdomarna som jobbar där urtrevliga. Maten är underbar. det finns gått om promenadvägar följ gärna med på hotellchefens promenad. Ta gärna en sväng till Kalives en genuin ort men lite stökig, men lite bättre shopping än i Almirida. Ha en skön semester
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-10-21, 07:38
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: Almirida Bay Hotel

Hejsan
Tack för alla tips. Väderleksrapporten lovar regn de tre första dagarna så det vlir nog att hyra bil och åka runt lite så tipsen kommer väl till pass.
Det spelar faktiskt inte så stor roll om det regnar lite (bara inte hela tiden) för det är ju fortfarande ganska varmt. Värre var det på Nissyros i april för då var det kallare inne än ute.
Vi sov med träningsbrallor och tröja men fick ändå inte upp värmen förrän in på småtimmarna.
Nej resan blir nog bra.

Åse med 2dgr kvar
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT