Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej, nu är vi tillbaka igen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2022-07-25, 15:02
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Paleochora

Hej!
Nu har jag kommit hem efter 2v i Paleochora.
Det har varit 2 härliga semesterveckor! Min bror flög från Luleå o jag från Göteborg o så träffades vi där som vi brukar gör. Så roligt när båda är lediga o ingen jobbar när man träffas.

Ja det blev mest sol o bad o god mat. Det var mellan 30-36 grader o sista veckan blåste det väldigt kraftigt. När till och med Grekerna själva klagar på blåsten förstår man att den är hård.

Det blev blandad mat som gyros i pita, greksallad, ceasarsallad, stifado, lammrätter, briam, saganaki, yoghurt m frukt o honung mm
Så gott!

Jag åkte lokalbuss 4 sträckor men busschaufförerna hade inte munskydd o inte turister heller. Jag såg några grekiska äldre personer som bar munskydd.

Incheckningen på Landvetter gick ok kl. 03.45! Det var lång kö till säkerhetskontrollen som sträckte sig från rulltrappan ner genom halva avgångshallen.
Brorsans avgång från Luleå gick betydligt fortare.

Ja nu får man njuta av resan! Det regnar o är inget sommarväder här hemma.

Maria
Svara med citat
  #2  
Gammal 2022-07-25, 17:13
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 740
Standard Sv: Paleochora

Tack för rapport!
Det är högsommar här i Sverige trots att det är svalt i några dagar, men jag avundas inte Paleochora-borna och turisterna där nu.

Minst en vecka framåt ska det bli 34-38 grader och ungefär 6 sekundmeter i byn. Hur utvecklingen av bränder på Kreta kan man bara ana sig till!

Men längtan är ändå stor, varje morgon går jag in på bloggen palaiochora.com och tittar igenom de 9 webkameror som finns där. Oktober är jag åter där några dar.

Birgitta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2022-07-25, 17:43
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Paleochora

Maria!

För mig låter det som två härliga veckor! Visst .... hård vind och ganska varmt (kanske t o m för mig! ) men ändå ......

...... två veckor i Grekland att få umgås med sin bror/syster och äta god grekisk mat! Vad mera kan man önska? Härligt!

Masse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2022-07-25, 19:14
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Sv: Paleochora

Ja det är underbart härligt o roligt att kunna åka till Grekland!

Maria
Svara med citat
  #5  
Gammal 2022-07-25, 19:54
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 183
Standard Sv: Paleochora

Fina Paleo! Ett ställe jag verkligen gillar Så mycket fint att se runt ikring och lugnt och trevligt! Blåsten är lite Paleochora's "nemesis", den kan verkligen vara stark och då får man sandmolnen som yr omkring. Ändå, så mysigt!!
Roligt att höra att du hade det bra, Maria!
Catlady, som längtar tillbaka........
Svara med citat
  #6  
Gammal 2022-07-26, 06:30
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 885
Standard Sv: Paleochora

Tack för rapport Maria! I september skall jag med väninna till Paleochora för första gången. Skall bli så intressant. Vi skall stanna där bara tre nätter, men det får bli mera en annan gång om vi gillar stället. Längtar efter att få äta god grekisk mat och att ta lite promenader i byn.

Hoppas de får lite regn (eller mycket, men inte för mycket på en gång för då blir det också problem). För min egen del vill jag naturligtvis ha det soligt, men inte för blåsigt i september. Men det blir ju som det blir.

/ Anne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2022-07-26, 10:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Paleochora

Tack snälla Maria för din rapport!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT