Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2022-11-19, 15:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Kreta i september

Tråkigt med inkastare, men det var säkert som taxichauffören sa. Gillar också den retsinan, och maten ser galet god ut!

Du kanske ska prova Leros nästa år.
Svara med citat
  #42  
Gammal 2022-11-19, 16:03
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 720
Standard Sv: Kreta i september

Volakas är ett bra ställe i Nea Chora. Upptäcker plötsligt att det var flera år sen jag/vi bodde där nu. Det har blivit gamla stan för hela slanten, Hanim Lounge eller Vranas studios. Nära till allt.

Så kul att du gillade Paleochora! Jag har ju lite nedräkning nu, cirka 3 veckor kvar till Kreta. Idag var jag tvungen att adventspynta lite här hemma för att få lite stämning. Jag har även en adventsljusstake i Paleochora, som jag snabbt plockar fram. När människor går sin morgonpromenad längs stenstranden tittar dom alltid på ljuset från den.



Birgitta
Svara med citat
  #43  
Gammal 2022-11-20, 05:55
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 866
Standard Sv: Kreta i september

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg

Du kanske ska prova Leros nästa år.
Ja Leros gungar ju överst på min lista hela tiden. Men problemet är att jag vill besöka Leros utan resestress. Det finns charter, det finns båt från någon närliggande ö, det finns flyg från Aten osv. Men, men, men....

Hur reser man smidigast till Leros om man bara har en vecka på sig?

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Volakas är ett bra ställe i Nea Chora. Upptäcker plötsligt att det var flera år sen jag/vi bodde där nu. Det har blivit gamla stan för hela slanten, Hanim Lounge eller Vranas studios. Nära till allt.

Så kul att du gillade Paleochora! Jag har ju lite nedräkning nu, cirka 3 veckor kvar till Kreta. Idag var jag tvungen att adventspynta lite här hemma för att få lite stämning. Jag har även en adventsljusstake i Paleochora, som jag snabbt plockar fram. När människor går sin morgonpromenad längs stenstranden tittar dom alltid på ljuset från den.



Birgitta
Säkert bra att bo i gamla stan också. Skulle vara trevligt att prova på det nångång. Beror säkert lite på årstiden också. Chania i september kändes lite för folkrikt, fick tanken att mera lågsäsong skulle ha passat mig bättre.

Birgitta, skulle så gärna göra en promenad i Paleochora och titta på adventljusstaken i ditt fönster. Nu ser jag fram emot att få följa med dig här på Kalimera när du snart är i Paleochora igen!

/ Anne
Svara med citat
  #44  
Gammal 2022-11-20, 16:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Kreta i september

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Hur reser man smidigast till Leros om man bara har en vecka på sig?
Flyg till Aten och vidare med inrikesflyg till Leros. Lätt som en plätt.
Svara med citat
  #45  
Gammal 2022-11-20, 18:58
kjulin kjulin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Södra Finland
Inlägg: 95
Standard Sv: Kreta i september

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Flyg till Aten och vidare med inrikesflyg till Leros. Lätt som en plätt.
Instämmer helt, vi gjorde så och det var inga problem. Visserligen stämde flygens tidtabeller perfekt i bägge riktningar vilket naturligtvis underlättade.
Svara med citat
  #46  
Gammal 2022-11-21, 10:14
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 866
Standard Sv: Kreta i september

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Flyg till Aten och vidare med inrikesflyg till Leros. Lätt som en plätt.
Stämmer säkert om allt funkar smidigt.

Citat:
Ursprungligen postat av kjulin Visa inlägg
Instämmer helt, vi gjorde så och det var inga problem. Visserligen stämde flygens tidtabeller perfekt i bägge riktningar vilket naturligtvis underlättade.
Hur bokade ni flyget? Är väl Olympic som flyger till Leros? Måste man månne boka Aten och Leros separat eller går det att göra genomgående via Aegean t.ex?

/ Anne
Svara med citat
  #47  
Gammal 2022-11-21, 10:35
kjulin kjulin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Södra Finland
Inlägg: 95
Standard Sv: Kreta i september

Vi bokade flygen separat eftersom vi åkte med ett annat bolag till Aten, men jag antar att det går att boka genomgående via Aegean. Vi åkte med Olympic Aten - Leros, med ett litet propellerplan med ca 40 stolar. Sky Express flyger också till Leros.
Svara med citat
  #48  
Gammal 2022-11-21, 14:38
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 720
Standard Sv: Kreta i september

Aegean och Olympic är numera samma bolag. Jag bokar ofta Arlanda - Aten . Naxos genomgående. Genom Aegean. Då blir det automatiskt Aegean till Aten och Olympic till Naxos. Så du behöver inte tänka på Olympic.

Birgitta.
Svara med citat
  #49  
Gammal 2022-11-22, 04:30
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 866
Standard Sv: Kreta i september

Citat:
Ursprungligen postat av kjulin Visa inlägg
Vi bokade flygen separat eftersom vi åkte med ett annat bolag till Aten, men jag antar att det går att boka genomgående via Aegean. Vi åkte med Olympic Aten - Leros, med ett litet propellerplan med ca 40 stolar. Sky Express flyger också till Leros.
Tack för info! Jag är ju inte så förtjust i små propellplan förstås. Men få se....

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Aegean och Olympic är numera samma bolag. Jag bokar ofta Arlanda - Aten . Naxos genomgående. Genom Aegean. Då blir det automatiskt Aegean till Aten och Olympic till Naxos. Så du behöver inte tänka på Olympic.

Birgitta.
Tack för info! Skall undersöka det där. Men om det blir nästa år är en annan sak. Men något år skall det bli!

/ Anne
Svara med citat
  #50  
Gammal 2022-11-22, 15:45
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 720
Standard Sv: Kreta i september

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Tack för info! Jag är ju inte så förtjust i små propellplan förstås. Men få se....



Tack för info! Skall undersöka det där. Men om det blir nästa år är en annan sak. Men något år skall det bli!

/ Anne
Jag tycker att dom små propellerplanen är dom säkraste och även dom trevligaste!




Vist är planet gulligt!




Så här såg bagageutlämningen på Naxos ut för några år sedan.

Birgitta
Svara med citat
  #51  
Gammal 2022-11-23, 05:29
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 866
Standard Sv: Kreta i september

Då måste jag börja och tänka på ett annat sätt när det gäller små flygplan. Att de är gulliga! Tack Birgitta, du inspirerar.

/ Anne
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT