Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2022-08-31, 15:12
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 179
Standard Priser.....

Hej Kalimerianer!
Vet inte hur det är med er men vi oroade oss lite över prisbilden numera. Det gjorde vi i onödan
Middag för två med : starter (tzatziki tex), 2 varmrätter( tex bifteki, stifado), stor vatten och 1/2 liter vitt vin = 38 - 45 €.
Bilhyra minsta (A-bil) ca 50 €/dag. (Autoland i Pigadia, hyr aldrig av de "stora" bolagen. Vill att mina pengar stannar på ön och just Autoland är ägt av en karpathian!) Hertz och "gänget " är i gemen både dyrare och krångligare.
Pris på solsäng vet jag inte, ligger inte på beach.
I övrigt, beroende på livsmedelsaffär, lite högre men ganska marginellt. Undvik affärer i "hotell"områden, där kan det vara dubbla priset på tex vin! (Så var det även tidigare)
"Greed-flation" grasserar här och var...
Dock, Karpathos är ju en ganska billig ö, så på stora resmål som Kreta kan det vara annorlunda.
Catlady, som har några dagar kvar, tack och lov.....

Senast redigerad av Catlady den 2022-08-31 klockan 15:36.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2022-08-31, 17:09
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 517
Standard Sv: Priser.....

Tycker inte heller att priserna har gått upp speciellt mycket.
Vi hyrde bil av en lokal uthyrare i Ioannina för 50 Euro per dag, de stora uthyrarna tog runt 80. Fick den gratis levererad till hotellet.
Kerstin
Svara med citat
  #3  
Gammal 2022-08-31, 17:19
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Priser.....

Så kul med lite Karpathosinfo!!!

Låter fint att priserna är rimliga. Det är nu så längesedan jag var där senast så jag kan inte göra några relevanta jämförelser. Men fint att du är nöjd! Och bra för Karpathos om prisnivån anses vettig. Det gör ju att flera kanske vill åka hit.

Masse
med massor av fina Karpathos-minnen
Svara med citat
  #4  
Gammal 2022-08-31, 17:21
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 179
Standard Sv: Priser.....

Nej, du har rätt Kerstin!
Sorry, jag glömde det "viktigaste":
Pita gyros pork: 3:50 €
Catlady, som tycker det är den bästa lunchen, allt i ett bröd och så gott!!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2022-09-01, 14:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Priser.....

Citat:
Ursprungligen postat av Catlady Visa inlägg
Pris på solsäng vet jag inte, ligger inte på beach.
Samma här.

Jag tycker att det är märkligt att inte priserna har stigit mer. Inflationen i Grekland ligger nu på över 11 %, och energipriserna är högre än här hemma. Undrar hur länge det dröjer innan det märks?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2022-09-02, 05:22
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 883
Standard Sv: Priser.....

Ja angående priser så stiger ju allt hela tiden. Både i Grekland, här hemma och överallt i Europa. Så nog kommer priserna i Grekland också att stiga, eller så stänger de bara sina restauranger osv. Vad energipriserna kommer att vara i vinter vet vi ju inget om. Så att nu boka en resa till Grekland nästa år är inget jag tänker göra. Känns alldeles för osäkert, tyvärr.

/ Anne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2022-09-02, 09:12
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 179
Standard Sv: Priser.....

Ja, det är lite märkligt! Hade förväntat mig mer prishöjningar.
Janne, Mike's är kvar och serverar lika god mat som förr! Både han och frun är pigga och raska Visst var det väl du som gillade det stället så mycket?
Faktum är att alla restauranger från förr i Pigadia finns kvar, så roligt! Annars kunde man tro att någon fallit för "pandemi-yxan".....
Catlady, som har Karpathos högst på bästa-listan........
Svara med citat
  #8  
Gammal 2022-09-02, 11:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Priser.....

Citat:
Ursprungligen postat av Catlady Visa inlägg
Janne, Mike's är kvar och serverar lika god mat som förr! Både han och frun är pigga och raska Visst var det väl du som gillade det stället så mycket?
Jajamensan. Så himla roligt att höra att det fortfarande är bra.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2022-09-02, 11:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Priser.....

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Känns alldeles för osäkert, tyvärr.
Mycket!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2022-09-03, 14:27
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Priser.....

Citat:
Ursprungligen postat av Catlady Visa inlägg
Janne, Mike's är kvar och serverar lika god mat som förr! Både han och frun är pigga och raska Visst var det väl du som gillade det stället så mycket?
Catlady, som har Karpathos högst på bästa-listan........
Länge sedan vi var på Karpathos senast, men en av våra favortitavernor var det Mike´s som på den tiden drevs av sköna killarna Minas och Manolis. Minas gick ju bort för en del år sedan och Manolis håller väl till i närheten av flygplatsen numera vad jag förstått. Men "han och frun" stämmer inte riktigt in för mig. Kanske är det ett annat Mike´s som jag inte känner till?

Masse
Svara med citat
  #11  
Gammal 2022-09-04, 16:33
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Priser.....

Manolis slutade också direkt när Minas hade gått bort. Sedan dess har hand om familjens taverna Rina inte så långt ifrån flygplatsen och byggt ett litet hotell intill tavernan också :-) Han är gift nu och har en liten son på 1och halft år :-)

Riitta
Svara med citat
  #12  
Gammal 2022-09-04, 17:41
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Priser.....

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Manolis slutade också direkt när Minas hade gått bort. Sedan dess har hand om familjens taverna Rina inte så långt ifrån flygplatsen och byggt ett litet hotell intill tavernan också :-) Han är gift nu och har en liten son på 1och halft år :-)

Riitta
Jo jag visste att Manolis numera håller till på familjetavernan. Men så trevligt att höra att han numera också har familj! Det gör mig glad!

Men en undring till dig Janne! Är det samma Mike´s Restaurant som du också hade som en favorit där i Oluf Palmes gränd?

Masse
Svara med citat
  #13  
Gammal 2022-09-05, 15:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Priser.....

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Men en undring till dig Janne! Är det samma Mike´s Restaurant som du också hade som en favorit där i Oluf Palmes gränd?
Ja, det var den i Ulufs gränd vi gillade.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2022-09-05, 22:24
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Priser.....

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Ja, det var den i Ulufs gränd vi gillade.
OK! Kul att vi gillar samma taverna. Kan du upplysa mig lite mera om Mike´s Restaurant?

Första gången som vi var på Karpathos så jobbade Minas som utomordentlig inkastare och entertainer på största baren nere vid hamnpromenaden. Heter den Akropolis? Nästa gång vi kom till Karpathos hittade vi inte honom där. Men en kväll när vi strosade upp i gränden ovanför såg vi hans strålande glada ansikte. Då hade han och Manolis tagit över driften av Mike´s. Det blev ett glatt återseende och ett av våra favoritställe. Dels pga av Minas och Manolis glada attityd, men också för den goda maten.

Men vad kan du berätta mera om stället? Vill minnas att jag hört att killarna var uppsagda och inte längre skulle få driva tavernan. Handlar det kanske om fastighetsägaren som här i tråden benämns "han och frun"? Har de drivit stället före och efter åren då killarna hade det?

Nu hamnade min fråga hos dig Janne och jag ser fram emot ditt svar. Men vi har ju flera Karpathos-orakel här i forumet. Bl a Karin och Riitta som säkert också kan bidra med info.

Masse
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT