Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Kalimeras hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-05-10, 16:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Tilos. Dag 12.

Idag har vi vandrat igen. Den sista vandringen för denna resa. Jag har inte speciellt att berätta om dagen, i alla fall inget som jag tror är av intresse för er läsare.

Nu har vi bara några dagar kvar här i paradiset. De sista dagarna ska vi ta det lugnt, äta långa frukostar och luncher, och läsa böcker i skuggan nere på stranden. Känns bra.





Troligen kommer vi även att tillbringa en del av den återstående tiden här på vuxendagiset Omonia.

En iakttagelse från de senaste dagarna är att vi tror att vi nu är de enda svenskarna på ön. Vi har åtminstone inte hört ett enda ord på svenska på tre dagar. Första veckan var det nästan bara svenskar här, nu är de flesta från Storbritannien. Plus att det idag har varit många ryska dagsturister här. De bor på AI på Rhodos och kommer hit över dagen för att se klostret, Megalo Chorio, och luncha i Livadia.

Det var en liten kort rapport från idag. Två saker till har jag: det är fortfarande mycket varmt, och de fina blomsterängarna är på väg att ge upp.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-05-10, 16:40
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tilos. Dag 12.

Så härliga rapporter vi fått av er och jag undrar bara hur det kommer sig att vi inte åkt tillbaks till Tilos på alla år...vi har haft ön i tankarna vid varje planering men sen har andra öar trängt sig före....Jag misstänker att efter septemberresan så får vi bara tre resmål att planera för kommande resor och fördela rättvist; Tinos, Tilos och Kreta. Alla hundratals oupptäckta pärlor får nog förbli just det.
NJUT nu de sista dagarna...här hemma blommar gullvivorna för fullt!

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-05-10, 16:41
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Tilos. Dag 12.

Njut riktigt mycket av era sista dagar på Tilos. Jag vet att de kommer att gå fort, trots att man så gärna vill hålla kvar varje sekund!

Ann-Kristin
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-05-10, 17:54
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: København
Inlägg: 638
Standard Sv: Tilos. Dag 12.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
... här på vuxendagiset Omonia.

Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-05-10, 18:25
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Tilos. Dag 12.

Det låter härligt med långa, sköna, lugna dagar och riktigt god grekisk husmanskost plus kanske några fler härliga havsbad de kommande dagarna.
Det är bara med att njuta av allt för fullt. Tack för fina bilder och rapporter!
När ni kommer hem kan ni njuta av blomsterprakten ännu en gång, ALLT har slagit ut, bokskogen är så där ljusgrön och spröd som den bara är i början av maj, björkar, rododendron och syrener är på gång, rapsmarkerna och maskrosorna färgar ängarna mer och mer gula för varje dag, fruktträd och magnolia blommar för fullt - den vackraste årstiden väntar er hemma.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-05-10, 18:56
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Tilos. Dag 12.

Älskar att höra vad ni har för er, blir lite avundsjuk dock inte missundsam....stor skillnad

Jag är en änka på 43 år som har varit rädd att upptäcka öar på egen hand men efter att ha följt er genom åren så är jag inte rädd längre...tack för detta...

Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-05-10, 19:08
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 849
Standard Sv: Tilos. Dag 12.

Citat:
Ursprungligen postat av theresa Visa inlägg
Älskar att höra vad ni har för er, blir lite avundsjuk dock inte missundsam....stor skillnad

Jag är en änka på 43 år som har varit rädd att upptäcka öar på egen hand men efter att ha följt er genom åren så är jag inte rädd längre...tack för detta...

Önskar dig lycka till med att upptäcka alla underbara platser i Grekland.
Jag har en väninna som blev änka för 5 år sedan och som då aldrig besökt Grekland. För 3 år sedan tog jag med henne på en liten ö-luff och nu är hon helt såld.
Lycka till theresa
//maji
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-05-10, 19:10
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 766
Standard Sv: Tilos. Dag 12.

Härligt att ni har det så gott.
Det är lätt att längta tillbaka till denna rofyllda ö.
Era vackra bilder bekräftar mina minnen.
//
KR
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-05-10, 19:26
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Sv: Tilos. Dag 12.

Ja, det är verkligen lätt att längta tillbaka till underbara Tilos med hjälp av Jannes bilder. Men det är ju också spännande och roligt att se nya öar så nu blir det Amorgos som jag också tror är en fantastisk ö. Åker om två veckor.
Tack för alla härliga reserapporter!
Ulla
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-05-10, 23:04
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Tilos. Dag 12.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg

De sista dagarna ska vi ta det lugnt, äta långa frukostar och luncher, och läsa böcker i skuggan nere på stranden. Känns bra.
My kind of music!!! Det är ett bland många härliga sätt att njuta Grekland.

Masse
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-05-11, 10:43
Maritso Maritso är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 5
Standard Sv: Tilos. Dag 12.

Ja du Jan, du ska ha ett stort tack för vad du har delat med dig. Du har väckt mitt intresse för fåglar. Det ska bli mitt nya filmmotiv i fortsättningen. Hoppas vi kan ses någon gång på denna "hjärteö"



Nisse!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-05-11, 10:50
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tilos. Dag 12.

Citat:
Ursprungligen postat av Maritso Visa inlägg
Ja du Jan, du ska ha ett stort tack för vad du har delat med dig. Du har väckt mitt intresse för fåglar. Det ska bli mitt nya filmmotiv i fortsättningen. Hoppas vi kan ses någon gång på denna "hjärteö"



Nisse!
Ja det lär bli många Kalimeror där i fortsättningen..

Lissi
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-05-11, 11:15
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: Tilos. Dag 12.

Tilos - en ö att längta tillbaka till.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-05-11, 11:22
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Tilos. Dag 12.

Känns väldigt gläjande att även en mindre grekisk ö uppmärksammas på det här fina sättet. Matbilderna har varit fantastiska och i dessa tider när en "matresa" lär vara vanligare än en skidresa(enligt Tv4) borde grekerna verkligen lyfta fram sin fina traditionella kokkonst.

Matlagningskurser för turister är poulära på många ställen exempelvis i Italien och Thailand (enl Tv4) Själv skulle jag gärna tänka mig att gå en kurs i Thailand med focus på fusion food. Eftersom jag inte är så kunnig i det asiatiska köket

Grekisk kokkonst behärskar jag däremot ganska bra.

Eva
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-05-11, 16:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Tilos. Dag 12.

Citat:
Ursprungligen postat av theresa Visa inlägg
Jag är en änka på 43 år som har varit rädd att upptäcka öar på egen hand men efter att ha följt er genom åren så är jag inte rädd längre...tack för detta
Tack själv!

En i vårt ressällskap blev änka i höstas. Det är mycket därför vi är här nu. Vi valde att resa hit med henne eftersom vi vet att Tilos är en ”läkande ö”. Nu efter snart två veckor tackar hon för att vi tog med henne hit. Tilos har gjort henne till en gladare människa säger hon, och hon ska resa tillbaka så snart hon kan, på egen hand. Tilos är en perfekt ö på många sätt och vis, inte minst om man reser själv.



Tack alla för alla tack!

Jag ska dock skriva några dagar till.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-05-11, 17:04
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tilos. Dag 12.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Tack själv!

En i vårt ressällskap blev änka i höstas. Det är mycket därför vi är här nu. Vi valde att resa hit med henne eftersom vi vet att Tilos är en ”läkande ö”. Nu efter snart två veckor tackar hon för att vi tog med henne hit. Tilos har gjort henne till en gladare människa säger hon, och hon ska resa tillbaka så snart hon kan, på egen hand. Tilos är en perfekt ö på många sätt och vis, inte minst om man reser själv.


Tack alla för alla tack!

Jag ska dock skriva några dagar till.

Janne jag kan redan säga att Tilos blir min nästa ö till ensamresa....Jag kan inte tänka mig en bättre ö att vara"ensam" på med vandringar, utsikter, lugn och god mat. Tillräckligt liten också för att INTE känna sig ensam på.

Nu har jag rest ensam till Tinos 3 ggr så nu blir det Tilos några vändor.
Kul att du ska skriva mer!

Lissi
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-05-11, 22:12
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Tilos. Dag 12.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag ska dock skriva några dagar till.
Det låter toppen!

Strandbilderna är ju bara helt fantastiska.

Hur kan man ha abstinens efter en ö som man aldrig varit på? Tja, jag vet ju några som har bidragit till den sjukan. Först smittades jag av Annki och alla hennes blomsterbilder. När jag så smått har lyckats förtränga den längtan så dyker dessa härliga rapporter och bilder upp från dig och Camilla och jag längtar igen.

Masse
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-05-15, 14:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Tilos. Dag 12.

Citat:
Ursprungligen postat av UllaC Visa inlägg
Men det är ju också spännande och roligt att se nya öar så nu blir det Amorgos som jag också tror är en fantastisk ö.
Gillas du Tilos så kommer du att gilla Amorgos också. Jättemycket!

Citat:
Ursprungligen postat av Maritso Visa inlägg
Hoppas vi kan ses någon gång på denna "hjärteö"!
Det vet jag att vi kommer att göra.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-05-15, 14:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Tilos. Dag 12.

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
När ni kommer hem kan ni njuta av blomsterprakten ännu en gång, ALLT har slagit ut, bokskogen är så där ljusgrön och spröd som den bara är i början av maj, björkar, rododendron och syrener är på gång, rapsmarkerna och maskrosorna färgar ängarna mer och mer gula för varje dag, fruktträd och magnolia blommar för fullt - den vackraste årstiden väntar er hemma.
Du hade helt rätt Marianne! När vi flög in över Danmark såg vi massor med gula rapsfält under oss. Vackert! På tåget hem kunde vi njuta av ännu fler rapsfält, och massor med utslagna bokar. Det var ett fint välkomnande!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT