Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Kalimeras hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-05-08, 16:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Tilos. Dag 10. Agios Ioannis. Ghera. Vandra. Livadia. Fåglar.

Vi gick alltså till Armenon igår kväll. Men först tog vi en ouzo på det trevliga torget. Det är en liten tradition vi har. När vi kom till Armenon var vi glada att vi hade bokat både bord och mat. Det fanns några bord lediga, men inte längst ut mot vattnet. Lammrätten var slut, men vi hade ju bokat, så till oss fanns det.




Jag kan försäkra er att det var gott! Fyra timmar i ugn gör susen.

Idag gick jag till bagaren redan 06.30. Jag mötte några katter, Michalis från Omonia, och bagaren. I övrigt var det öde i Livadia. Framåt åttasnåret gav vi oss iväg på vår vandring.




Första stoppet gjorde vi vid det meditativa kapellet Agios Ioannis.




Vi stannade flera gånger längs vägen och njöt av de vackra vyerna.




Vi valde att inte gå till den obebodda byn Ghera eftersom vi hade tubkikare med oss. Ska man gå till Ghera går man till höger i bild. Vi gick i stället upp i bäckravinen. Det är därifrån bilden är tagen.




Vi träffade bland annat på denna ståtliga örnvråk.




Efter fem timmar i bergen fick vi vår första belöning, och den belöningen bestod av denna vackra vy över Livadiabukten.




Belöning nummer två fick vi en timme senare: grekisk sallad, lokal korv och – det bästa av allt – varsin iskall öl. På Taverna Armenon.





Efter belöningen nummer två gick vi ner till stranden under Armenon. Här skulle man kunna tro att jag skulle skriva att vi fick ett dopp som belöning nummer tre. Men något sådant hände inte. Däremot kände vi på vattnet, och det var riktigt varmt. De säger här att det är länge sedan det var så varmt i vattnet så tidigt på året. I morgon vet vi, för då ska vi bada för första gången sedan vi kom hit.

Ikväll blir det torget igen, och sedan middag på Omonia. Har inte varit där på två dagar och vi har lite abstinens.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-05-08, 17:17
Alalas avatar
Alala Alala är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 883
Standard Sv: Tilos. Dag 10.

Allt ser så underbart ut att det till och med är enkelt att njuta med er, utan att vara avundsjuk alls. Vädret ser så fint ut, maten god och fina vandringar.

/ Anne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-05-08, 17:20
Karin Ss avatar
Karin S Karin S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 132
Standard Sv: Tilos. Dag 10.

Vilka fantastiska bilder, den blå färgen på himmel och hav är helt underbar. Ja, matbilderna är inte så dumma de heller. Det är så härligt att läsa och inspireras i väntan på att vi själv ska trampa runt på Tilos. Önskar er en fortsatt underbar vistelse på ön!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-05-08, 17:25
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 340
Standard Sv: Tilos. Dag 10.

Hej!
Frågade igår om det funkar att cykla på Tilos, nu ser jag att du Karin skriver Trampa runt, menar du gå eller cykla? Någon som har erfarenhet av att cykla på Tilos?
Med vänlig hälsning, Elisabeth
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-05-08, 17:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Tilos. Dag 10.

Jag har inte sett att det finns cyklar att hyra. Ön är bergig, men eftersom du gillar att cykla i berg är ju det inget problem. Tilos pyttelitet så det finns inte många vägar, och därför inte många platser att cykla till. Med moped ser man hela ön flera gånger om under en och samma dag, redan före lunch.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-05-08, 17:41
Karin Ss avatar
Karin S Karin S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 132
Standard Sv: Tilos. Dag 10.

Citat:
Ursprungligen postat av elisabethk Visa inlägg
Hej!
Frågade igår om det funkar att cykla på Tilos, nu ser jag att du Karin skriver Trampa runt, menar du gå eller cykla?
Jag menade trampa runt till fots. Har förstått att det finns många olika "vandringsleder" på ön. Finns det någon karta eller liknande som man kan ha till hjälp när man ska ut på vandring?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-05-08, 17:54
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Tilos. Dag 10.

Man skall kanske vara försiktig i användningen av starka värdeord, men här tycker jag nog att FULLSTÄNDIGT MAGISKT är på sin plats.
Tror inte att vi längtat så mycket på bra länge att besöka en plats.
Tusen tack för bilderna och berättelserna.

Paul
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-05-08, 18:43
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tilos. Dag 10.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Här skulle man kunna tro att jag skulle skriva att vi fick ett dopp som belöning nummer tre. Men något sådant hände inte. Däremot kände vi på vattnet, och det var riktigt varmt. De säger här att det är länge sedan det var så varmt i vattnet så tidigt på året. I morgon vet vi, för då ska vi bada för första gången sedan vi kom hit.
Oj hur har ni kunnat låta bli?? Fast det är klart att det är ju en "fågelsemester" ni är på inte badsemester. Inga badankor har väl funnits i vattnet att spana på kan jag tro....

Allt ni skriver låter bara helt underbart och korven ser gudomlig ut. Den är säkert minst lika god som Tinoskorven som serveras på Drossia i Ktikados
Njut vidare.....vi ser fram emot rapporter...

Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-05-08, 20:09
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Tilos. Dag 10.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg


/Oj så vackert! Många nyanser av blått. Den hade varit något för årets fototävling. / Masse





I morgon vet vi, för då ska vi bada för första gången sedan vi kom hit.
Ahhhhhhh ............., hur klarar man att vänta på något sådant tills imorgon? Där vill jag vara!

Ha det gott!
Masse
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-05-08, 20:22
UGO UGO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 46
Standard Sv: Tilos. Dag 10.

Hej.
Underbara bilder. Tack för att du/ni delar med dig. Kan förstå hur god korven var efter man varit ute och njutit av tillvaron i ett antal timmar.
Var rädda om Er när ni är ute och varndrar så att inte trampar snett på några stenar. Och ha det så väldigt gott under Er resa.
Hälsar Ulf
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-05-08, 20:53
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 694
Standard Sv: Tilos. Dag 10.

Citat:
Ursprungligen postat av Karin S Visa inlägg
Finns det någon karta eller liknande som man kan ha till hjälp när man ska ut på vandring?
Det finns kartor, den bästa heter Skai, och finns att köpa i flera butiker i Livadia. I kartan finns också förslag på vandringar.

Tobbe
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-05-08, 22:27
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Tilos. Dag 10.

Tack för härliga bilder! Kul att följa era dagar. Känns nästan lite som om man är där! Nästa år MÅSTE det bli Tilos (om jag får bestämma, men det får jag!) Ha en fortsatt skön vistelse!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-05-09, 08:08
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: Tilos. Dag 10.

Underbara bilder. Vi var där vid den här tiden i maj när jag fyllde 50 (för alldeles för många år sen) och det var helt magiskt. Vi har varit på Tilos minst sex gånger under åren men vi längtar alltid tillbaka.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT