Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Film & Litteratur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-02-07, 01:31
spartacuss avatar
spartacus spartacus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Ort: Olika
Inlägg: 53
Standard Vaf heter filmen?

Hej alla kalimeras.

Jag försöker komma på namnet på en grekisk film från 80-90 talet som fick väldigt bra kritik när den släpptes.

Det den handlade om var allmänt om hur komiskt krångligt allt kan bli i Grekland. Jag kommer inte ihåg mycket av den. Men jag kommer ihåg att det var en pappa som var ute med sin son och skötte ärenden. Bland annat skulle han fixa sin bil hos mekanikern och blev då tvungen att själv leta runt i staden efter ett rör till reparationen.

Det är väldigt knapphändig information jag kommer med, jag vet, men jag får hoppas på att den är så välkänd att folk här känner igen den.

Tack
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-02-08, 22:49
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Vaf heter filmen?

Ave Spartacus,
Jag har också hamnat i samma situation några gånger, d v s haft fragmentariska minnen om någon film som jag inte kom ihåg namn på regissör, skådespelare, titel o s v, och då brukar jag göra så här:

1) Jag börjar på Wikipedia och listar filmer från landet i fråga och för ett visst decennium, i det här fallet 80- och 90-talet, se nedan.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...s_of_the_1980s
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...s_of_the_1990s

2) Med uppgifter från Wikipedia går jag vidare till IMDB (www.imdb.com), världens bästa filmdatabas (tycker jag). På IMDB hittar man all information om filmer (regissör, skådespelare, handling, kostnad för produktion, spelningsplatser, ALLT!). Många filmer på Wikipedias lista har dessutom en färdig link direkt till IMDB.
Visst, man kan också gå direkt på IMDB och söka filmer per land (jag tror det är lite svårare när man bara har fragmentariska uppgifter om en film), se nedan
http://www.imdb.com/country/gr

På Wikipedia får man i alla fall information om det är komedi, drama, action, science fiction, etc. och kan redan där begränsa sökområdet (i ditt fall blir det komedi, tror jag).
Lycka till och berätta gärna om du hittade filmen du söker!

Spartacus, Ut pugnem pro Victoria!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-02-08, 23:04
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Vaf heter filmen?

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
...går jag vidare till IMDB (www.imdb.com), världens bästa filmdatabas (tycker jag)

Man kan naturligtvis klicka på länken (filmtiteln) och läsa lite om filmhandlingen direkt på Wikipedia, men det är inte alltid filmhandlingen finns på Wikipedia, och ibland är det så kortfattat att man inte får ut de uppgifter man letar efter. Därför nämnde jag IMDB databasen.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT