Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Mykonos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-12-12, 10:46
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Mykonos

I går sög det rejält i restarmen! Det har inte ens blivit en resa till värmen i vinter. Satt och drömde framför skärmen och googlade. Råkade mest på skoj söka på "Mykonos" av nyfikenhet då det ju inte finns någon charter dit.
Blev faktiskt lite paff när jag såg att SAS flyger hela vägen till Mykonos.
Hur som helst så bokade jag en resa på 9 dagar dit i juni. Efter allt man läst om Mykonos på nätet och framförallt på Kalimera så ska det bli mycket intressant att själv få bilda sig en egen uppfattning.
Det varnas för hur dyrt det är på Mykonos, att det är minst tre gånger så dyrt som övriga Grekland osv.. Ja då är vi ju uppe i halva priset på franska rivieran Var för övrigt i Milano nyligen där gick det inte att hitta en liten öl under 7€.
Säga vad man vill om Mykonos men ön är ju helt outstanding när det gäller bra boende. Finns inga andra öar som kommer i närheten i Grekland förutom några enstaka hotell på Santorini och Kreta undantaget.
Billigt är det också. Hade man bokat ett motsvarande boende i mellansäsong någon annan stans i Grekland hade det blivit mycket dyrare.
En annan sak som slog mig efter att kollat upp den välkända hotel/resesajten TA på nätet, är att så många är så oerhört nöjda med sin logi, maten och personalen. Nästan alla ger en 5:a i betyg och öser med berömskopan.
Det där med att SAS flyger hela vägen är nog en sanning med modifikation, för när jag kollade e-biljetten så började flghten från Aten med OA, och det tolkar jag med rätt stor säkerhet som Olympic Airline.
För oss kvittar det, men visst är det lite lustigt att man säljer resan som en SAS-resa hela vägen.

Vad jag förstått så finns det en hel del intressanta öar inom behörigt avstånd att besöka.
Ser med spänning fram emot detta!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-12-12, 16:33
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 498
Standard Sv: Mykonos

Jag gillar Mykonos!

Många var ju där i sin ungdom och hade underbara dagar sedan blev de väl besvikna över hur det utvecklades.
Åker man som du när det är lite lugnare så är det en härlig ö med spännande stränder och en helt outstanding chora!

Det är nog bra att ha lite neg förväntningar när man reser dit så blit man överraskad istället.

Om man vill se lite "vardagsliv" i choran ska man vara uppe med tuppen och vandra runt när partyfolket sover lugnt.

Äsch det här var väl sånt du redan visste. Jag har bara lite långtråkigt och längtar till Grekland!

Pyttan
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-12-12, 18:22
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Mykonos

Hej Pyttan

Jo, det visste jag väl, men det är aldrig fel med lite bekräftelse!

Ska faktiskt bli skönt att det inte finns så mycket att se.
Man brukar ju nästa vara i behov av ledighet efter sina semestrar för det är så mycket man far runt för att se och uppleva.

Nu ska vi njuta, kosta vad det vill
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-12-12, 21:34
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Mykonos

Min erfarenhet av Mykonos är ju väldigt liten och udda, dvs en otroligt regnig dag i slutet av oktober 2009, då jag tog en snabbåt från Tinos för att få se en annan regnig ö...en nästan helt öde, men helt fantastisk Chora. Jag såg en handfull människor samt pelikanen förstås...Jag kunde bara föreställa mig hur där såg ut några månader tidigare. Nu var nästan allt stängt...
Får ni en dag över kan ni ju åka samma rutt åt andra hållet, till Tinos. Tar ca 20 min och kostar tror jag 11 euro.
Mykonos är säkert en jättefin ö!!

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-12-13, 11:13
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Mykonos

20 minuter bara!?

Tinosutflykt är redan spikat!

Det ska bli kul attt få se ditt älskade Tinos som du beskriver så fint!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-12-13, 17:21
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Mykonos

Du, liksom jag, kan ju åka med Danska Apollo. De har haft charter till Myconos i rätt många år.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-12-13, 21:41
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Mykonos

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Du, liksom jag, kan ju åka med Danska Apollo. De har haft charter till Myconos i rätt många år.
Så icke längre!
Varken Syros eller Mykonos finns kvar i Apollorejsers utbud. Tror Syros försvann i somras och Mykonos ännu tidigare. Dessutom gillade jag inte deras hotelutbud vill jag minnas.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-12-17, 19:38
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Mykonos

Ajdå! Har de också slutat med Myconos. Jag vet att jag kollade dem för två - tre år sedan efter "bara flyg" dit eftersom det bara är 20 min med Cat till Tinos därifrån. Men de var för dyra för att det skulle var lönt...

Men då har den vägen ner också försvunnit då... Synd... Fast det finns så gott om Lågprisflyg från Kastrup till Athen så det är inget problem egentligen. Det är ju så enkelt att ta sig till Myconos (eller Tinos ) från Pireus eller Rafina...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT