Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Film & Litteratur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2014-01-14, 12:41
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: "To Nisi" på finsk tv!

Tack Lena. ska göra detta ikväll.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2014-01-21, 20:14
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: "To Nisi" på finsk tv!

Har idag fått svar från SVT, de har inga planer på att sända denna serie. Hänvisar bla. till att den har några år på nacken. Det är ju deras egen förskyllan i så fall, hon skrev att de ju vill sända färska serier. Synd att de missade tåget när det gick, i så fall enligt den logiken.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2014-01-28, 22:45
LenaochJanis LenaochJanis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 137
Standard Sv: "To Nisi" på finsk tv!

Det var ett tråkigt besked, men inte helt oväntat. Bättre nya, undermåliga serier än serier med lite innehåll, om än några år gamla - det verkar vara så SVT resonerar. Jag går fortfarande och väntar på svar på mitt mail till SVT. Får nog göra en påstötning.
Lena
Svara med citat
  #24  
Gammal 2014-01-29, 10:19
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: "To Nisi" på finsk tv!

Ja jag skrev tre gånger. fick svar efter tredje gången, men ej av mannen jag skrev till utan av en kvinna. Om du vill kan jag ta fram adressen, ikväll. Om du också vill skriva till henne, viktigt att vi påtalar saken.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2014-01-29, 12:23
LenaochJanis LenaochJanis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 137
Standard Sv: "To Nisi" på finsk tv!

Ja tack, vill du göra det? Ibland gäller det att vara ihärdig!
Lena
Svara med citat
  #26  
Gammal 2014-01-29, 12:34
LenaochJanis LenaochJanis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 137
Standard Sv: "To Nisi" på finsk tv!

Citat:
Ursprungligen postat av ramses Visa inlägg
Har idag fått svar från SVT, de har inga planer på att sända denna serie. Hänvisar bla. till att den har några år på nacken. Det är ju deras egen förskyllan i så fall, hon skrev att de ju vill sända färska serier. Synd att de missade tåget när det gick, i så fall enligt den logiken.
Hej Ramses!
Nu kom jag på en annan sak:
Det där om att SVT vill sända färska serier stämmer ju inte. I höstas sändes Skärgårdsdoktorn från 1997 på SVT 1. Jag såg inte serien men noterade att man dammat av den och sände den pånytt, kanske inte på absolut bäst sändningstid, men nästan, nämligen 18.30. Dessutom har man ju tillgång till den på SVT Play.
Lena
Svara med citat
  #27  
Gammal 2014-01-29, 16:28
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: "To Nisi" på finsk tv!

Lenaochjanis kolla i privata meddelande.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2014-01-30, 17:47
LenaochJanis LenaochJanis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 137
Standard Sv: "To Nisi" på finsk tv!

Nu har jag fått svar från en programinköpare på SVT som säger att man har inga planer på att köpa To nisi. Att man visat två turkiska serier på rad beror bl.a. på att inköparen tyckt att de båda var bra och spännande serier. Och till hösten, meddelar hon, att det börjar en sydamerikansk serie på samma tid som nu den senaste turkiska serien ges. Plåster på såren, eller vad? Väldigt tråkigt att SVT inte ser kvaliteten hos To nisi.
Lena
Svara med citat
  #29  
Gammal 2014-01-30, 18:00
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: "To Nisi" på finsk tv!

Det svaret fick jag med --att det skulle komma en sydamerikansk serie, jaha vad har det med saken att göra, skrev ett svar utifrån det men fick inget mera svar.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2014-01-30, 19:58
Bennas avatar
Benna Benna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Kokkola, Finland
Inlägg: 36
Standard Sv: "To Nisi" på finsk tv!

Här kommer länken. http://arenan.yle.fi/tv/2119858 Jag vet inte om man kan se den i Sverige men det går ju alltid att testa.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2014-01-31, 12:25
LenaochJanis LenaochJanis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 137
Standard Sv: "To Nisi" på finsk tv!

Citat:
Ursprungligen postat av Benna Visa inlägg
Här kommer länken. http://arenan.yle.fi/tv/2119858 Jag vet inte om man kan se den i Sverige men det går ju alltid att testa.
Tyvärr, det funkar inte.
Lena
Svara med citat
  #32  
Gammal 2014-01-31, 13:04
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: "To Nisi" på finsk tv!

Tillänglig endast i Finland, tyvärr! Serien är verkligen bra gjord men den är mycket tung och sorglig. Jag orkar inte att se allt varje gång . Jag följer serien just på net-TV (Areena) och måste ha alltid några näsdukar bredvid!
Svara med citat
  #33  
Gammal 2014-01-31, 15:51
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 889
Standard Sv: "To Nisi" på finsk tv!

Citat:
Ursprungligen postat av ramses Visa inlägg
Har idag fått svar från SVT, de har inga planer på att sända denna serie. Hänvisar bla. till att den har några år på nacken. Det är ju deras egen förskyllan i så fall, hon skrev att de ju vill sända färska serier. Synd att de missade tåget när det gick, i så fall enligt den logiken.
Det var ju ett dåligt argument! Men kanske de nu inte bara råkar vara vänner av Grekland där. Men ge inte upp, förr eller senare kan det lyckas bara tillräckligt många visar sitt intresse.

Citat:
Ursprungligen postat av eija Visa inlägg
Tillänglig endast i Finland, tyvärr! Serien är verkligen bra gjord men den är mycket tung och sorglig. Jag orkar inte att se allt varje gång . Jag följer serien just på net-TV (Areena) och måste ha alltid några näsdukar bredvid!
Det är väl så att via internet kan man inte se program utanför Finland (eller t.ex Sverige) om programmet är köpt utomlands, av upprättshovliga skäl antar jag.

Eija, jag tycker att tv-serien är lite mera dramatiserad än boken. Visst är boken också sorglig, men där finns också ljusare avsnitt. Men allra mest njuter jag av att få höra grekiska faktiskt. Man går långsamt framåt i tv-serien och om amerikanerna hade gjort den skulle den säkert vara helt annorlunda. På detta sätt kan man njuta länge.

/ Anne
Svara med citat
  #34  
Gammal 2014-07-02, 20:43
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 889
Standard Sv: "To Nisi" på finsk tv!

Jaha, nu har jag precis sett det sista avsnittet av serien. De blev klara med serien "live" på tv redan ungefär en månad sen, men vi har alltid sparat den och tittat då när det har varit lämpligt. Jag måste nog säga att om boken är bra så nog är tv-serien också det! Min man tyckte att det gick långsamt fram ibland, alltså avsnitt där bilderna blev kvar länge, och hade lite svårt för att veta vem som var vem när den hoppade lite mellan olika tider, men har man läst boken så är det inget problem. Lite har man satt till som inte finns i boken men det stör inte alls.

Det var härligt att få höra grekiska, jag lärde mig till och med några nya ord. Det nästsista avsnittet tyckte jag var det allra mest dramatiska, oj så tårögd jag var.

Nu ska det bli spännande att få besöka Spinalonga under den rundresa på Kreta som jag ska göra i slutet av september.

/ Anne
Svara med citat
  #35  
Gammal 2014-07-02, 21:24
Ante Ante är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 94
Standard Finns på youtube men på Grekiska

https://www.youtube.com/watch?v=uytgfI-3x34
Svara med citat
  #36  
Gammal 2014-07-03, 00:17
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Finns på youtube men på Grekiska

Tack, Ante!
Svara med citat
  #37  
Gammal 2014-07-03, 08:47
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: "To Nisi" på finsk tv!

Citat:
Ursprungligen postat av Benna Visa inlägg
Här kommer länken. http://arenan.yle.fi/tv/2119858 Jag vet inte om man kan se den i Sverige men det går ju alltid att testa.
Man borde kunna se den via VPN-tunnel
Svara med citat
  #38  
Gammal 2015-05-25, 19:05
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 889
Standard Sv: "To Nisi" på finsk tv!

Jaha, satt mig framför tv:n och undrade vad ska man titta på nu då. Kom in på kanalen Yle Teema och wow! Det var ju "To Nisi", nu har man börjat visa den i repris och första avsnittet hade just börjat. Så jag missade just inget. Härligt, ska se den igen!

Lite annorlunda nu när jag har varit på Spinalonga.

/ Anne
Svara med citat
  #39  
Gammal 2015-08-05, 09:03
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: "To Nisi" på finsk tv!

Jeg har hele serien på dvd med norsk tekst...fantastisk serie og skuespillere !
Kjøpt fra nevnte gruppe på facebook...Han som oversetter har også mange andre greske filmer som er oversatt. Alt overskudd fra salg går til barnehjemmet "Verdens ark" i Athen. Et barnehjem for fattige og foreldreløse barn..., ale som jobber der er ulønnede og frivillige. Di driver skole og matservering og støtter også andre barn enn de som bor på barnehjemmet.




Her er linken for kjøp :
Dette er en vinn-vinn sak... du ser en fantastisk film/serie og hjelper samtidig fattige barn i Athen !


( Du får bare fjerne linken Janne , dette var kanskje på kanten ?
Men ingen tjener penger på dette )


http://www.spinalonga.me/dvd/OYA-320...EKURV%20B.html

Senast redigerad av Ia den 2015-08-05 klockan 09:12.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT