Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Film & Litteratur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2015-07-28, 06:28
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Varför Theodor Kallifatides började läsa

För glada amatörer, jag är en av dem, är litteratur en fråga om smak. Och smaken är som baken...
Svara med citat
  #22  
Gammal 2015-07-28, 07:31
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Varför Theodor Kallifatides började läsa

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Men herregud så lättstötta folk är. Det enda jag sagt är att jag läst en halv bok som jag upplevde som trist och sen tar det hus i h-e.. hallå, vad är det med er?
Många vattenglas stormar det i.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2015-07-28, 07:48
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Varför Theodor Kallifatides började läsa

Jag har läst en deckare av Kallifatides. Det var nog det minst spännande och mest förutsägbara jag någonsin läst.
Jag säger inte på något vis att han därför är en dålig författare. Som någon sa; jag har inte kompetens att avgöra det. Men tråkigt var det.
Och ett första intryck sitter i länge och han kommer tyvärr inte få fler chanser hos mig heller, finns så mycket annan bra litteratur.

Att sedan påstå att någon har fel, eller dålig smak. Ja, det är dålig smak!

/Z
- Som tyckte Nordkorea var en bra jämförelse....
Svara med citat
  #24  
Gammal 2015-07-28, 08:17
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Varför Theodor Kallifatides började läsa

Kallifatides, kalimeramedlemmens husgud och helgon?
Jag har läst de flesta böckerna av "den helige" och gillat särskilt de "historiska" böckerna.
Till skillnad från den grekiska kolonin i stockholmstrakten som inte gillar honom. De måste vära avundsjuka, eller?
Skillnad på greker och filhellener kan tro!
Svara med citat
  #25  
Gammal 2015-07-28, 09:01
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Varför Theodor Kallifatides började läsa

Jag gillar hans språkbehandling och lite poetiska sätt att skriva, men han är lite ojämn och jag håller med om att det finns bättre deckarförfattare
....en av de senaste han skrivit en bok som heter "Brev till min dotter" blev jag allt besviken på...Så klart inte alla gillar honom, det är väl inget konstigt med det! Men så fort han ger ut nytt köper jag och läser

Lissi
Svara med citat
  #26  
Gammal 2015-07-28, 13:01
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Varför Theodor Kallifatides började läsa

Citat:
Ursprungligen postat av Zappa Visa inlägg

Att sedan påstå att någon har fel, eller dålig smak. Ja, det är dålig smak!

/Z
- Som tyckte Nordkorea var en bra jämförelse....
Håller helt med här!..
Svara med citat
  #27  
Gammal 2015-07-28, 15:36
tomnils avatar
tomnil tomnil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Arvika
Inlägg: 43
Standard Sv: Varför Theodor Kallifatides började läsa

Givetvis finns det dåliga författare, inte minst i vår tid när det blir allt vanligare med egenutgivningar i främst underhållningsgenren. Skillnaden, anser jag, mellan bra och dålig går mellan om man kan hålla en berättelse igång och har ett bra språk (helst utan modeord och -uttryck) eller ej.
Kallifatides har jag stoppat in i min litterära gottepåse av kända författare som jag ska ta itu med ordentligt en dag när jag får ro och tid, vilket jag ser fram emot.
Jag fick dock för någon tid sedan hans Herakles av min fru och läste den. Den var mycket bra och välskriven och gripande men jag kan egentligen inte sätta fingret på varför. Det är ungefär som med Pär Lagerkvist. Man blir bara gripen. Däremot har jag samma bekymmer som vännen Netwolf med Strindberg och Dostojevskij, de fungerar inte alls för mig. För att inte tala om Shakespeare (som även Tolstoj hade problem med har han erkänt en gång).
Trist eller inte. Vissa böcker och vissa författare lyckas jag inte bygga någon bro till, och de lyckas inte bygga någon till mej. Vem som är skittrist kan man ju fråga sig, jag eller författaren.
Med den i inledningen nämnda reservationen så är det snarare förhållandet mellan mig och boken som kan bli skittrist.
Vi befinner oss på olika platser i världen och livet. Alla kan inte nå fram till alla. Det vore naturligtvis roligt och givande för er alla om ni hade exakt samma erfarenheter och smak som jag, det unnar jag er. Men bleve då inte våra diskussioner lite trista?

Senast redigerad av tomnil den 2015-07-28 klockan 15:46. Anledning: felformulering
Svara med citat
  #28  
Gammal 2015-07-28, 15:45
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: Varför Theodor Kallifatides började läsa

Och här är en som inte alls läser böcker. Har provat i unga år, lite Lundell bara och de fascinerade väl en del.


Provade en av Kallifatides för något år sedan, minns inte dess titel. Var den fascinerande, minns inte riktigt?


Finns det nordkoreanska författare som jag kanske borde ta mig an och bryta mönstret?


Tror inte jag kommer att fastna för böcker alls, gjorde det inte förr, tror det blir svårt att ens prova?



/Hasse
Svara med citat
  #29  
Gammal 2015-07-28, 15:51
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Varför Theodor Kallifatides började läsa

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Tror inte jag kommer att fastna för böcker alls, gjorde det inte förr, tror det blir svårt att ens prova?
/Hasse
Häftigt!! Nä, varför chansa, Du kanske blir fast!

Lissi - som läser varje dag året om! Skulle aldrig våga sluta
Svara med citat
  #30  
Gammal 2015-07-28, 17:12
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Varför Theodor Kallifatides började läsa

Och just nu läser jag OM Kallifatides "Mödrar och söner".
Svara med citat
  #31  
Gammal 2015-07-28, 17:14
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Varför Theodor Kallifatides började läsa

Kallifatides var hemma hos mig en gång. Han var ganska tråkig. Men hans tyngd och "tråkighet" har naturligtvis sin förklaring, såsom alla drag har sina skäl hos oss alla. Dock behandlar han svenska språket med briljans, måste man väl säga? Men böckerna är ändå av varierande kvalité. Tycker jag.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2015-07-28, 18:56
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Varför Theodor Kallifatides började läsa

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Finns det nordkoreanska författare som jag kanske borde ta mig an och bryta mönstret?
Faktum är att jag läst en bok av en "nordkoreansk" författare. "Flykten från läger 14" av Blaine Harden. Det handlar om Shin Dong-huyk, som flyr från ett välbevakat fångläger i Nordkorea. Fantastisk spännande, när han berättar om hur han tar sig ut, men samtidigt fasansfulla beskrivingar om livet i Nordkorea. Därför blev jag lite besviken, när jag läste att vissa delar inte alls var sanna. Eller händelserna i stort är sanna, men tid o plats är i flera fall felaktiga.

/Netwolf
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT