Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Lesbos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2013-10-21, 19:27
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Det blir Lesvos 2014!

Som jag skrivit tidigare så är Octopus en klar favorit. De första åren vi var till Molivos så åt vi ofta på torget uppe i byn, men sedan blev det sämre. Vi fick rapport att det nu är nya ägare och ska vara bra igen, så det ska få chansen igen. Gato i backen var också bra. Vi har också ätit vid stranden på några av restaurangerna där ( bredvid Olive Press). Vi har varit nöjda där också.
Sedan har Alonia i " svängen" mot Eftalou varit bra, där brukar det vara musik några kvällar i veckan också. Även Alonia har haft ägarbyten, så vi vet inte hur det är nu.

Ett ställe som vi tidigare gick för att ta en ouzo med meze är Kafonion i backen, för att se solnedgången, där satt gubbarna. Nu fick vi höra att det nu är en vanlig restaurang och gubbarna har körts bort. Men vi få se hur det är.

Sedan brukar det bli gyros någon gång också, då på stället mot hamnen.

Carina
Svara med citat
  #22  
Gammal 2013-10-21, 20:52
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Det blir Lesvos 2014!

Tack för alla tips. Ska bli spännande att se hur Molyvos förändrats sen sist. Har numera alltid honung och olivolja från Lesvos eftersom en god grekisk vän säljer den här i Sverige.

Eva
Svara med citat
  #23  
Gammal 2013-10-21, 23:54
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Det blir Lesvos 2014!

Eva L och alla ni andra. "Lite" om mitt Lesvos.
Hustrun och jag bor ca 17 km norr om Mytelini på östkusten i Skala Mistegnon. Huvudbyn,som ligger 1 km upp i backen, heter Mistegna. Mistegna har en året-runt-befolkning på kanske 250-300 personer. Skala Mistegnon har 22. Mistegna är vackrast på håll där den ligger i solskenet och klättrar upp för berget eller efter solnegången när lyktorna och ljusen från husen glittrar i kapp med stjärnorna. Det finns två små MiniMarket, ett par små tavernor och en bagare, ett konditori, en slaktare och ett apotek.
Skala Mistegnon är i första hand ett grekiskt sommarnöje. Vi har ett par hotell och pensionat och massor med rum att hyra. Första veckan i augusti när antalet invånare når sin topp var vi i år ungefär 1 000 stycken själar varav cirka 15 inte var greker. Vi håller oss med 6 tavernor och ett kafé.
Vi har en ganska lång badstrand, som skiftar karaktär varje år. Höst-, vinter- och vårstormarna förändrar stranden från år till år. I år hade vi en ganska lång strand med bara småsten och du kunde gå ut på grovsand i vattnet ända upp till naveln. Gott om duschar och även en del gratis solstolar om du äter eller dricker på solstolens taverna.
Prisnivå. Vi äter på grekiskt vis. Inte några tallriksrätter med kött/fisk, sås, sallad och potatis utan småtallrikar med något läckert på varje som vi delar. Jag dricker alltid ouzo och hustrun oftast vin till maten. Vi äter mycket småfisk. Såna där som man äter med händerna. Också sallad, louloudia, vindolmar, bläckfisk kokt i rödvin, kalimares och ibland också stora fiskar. Vi betalar mellan €20 och €30 för hela kalaset för två. Vi brukar äta ute två gånger i veckan. De andra dagarna lagar vi själva.
Vi besöker Mytelini, minst en gång i veckan. Huvudsakligen för att vecka handla. Vi har ju vår egen bil med oss ner så det är inga problem. Vi parkerar alltid norr om centrum, vid början av gågatan, Ermu och nära den antika hamnen. Mytelini skiftar karaktär efter butikernas öppet tider. Måndag till lördag öppet från 8-tiden fram till halvtvå/två. Tisdagar, torsdagar och fredagar öppnar butikerna igen efter fem och stänger vid niotiden. Besök aldrig Mytelini när afffärerna är stängda eller en söndag. Lika full av liv som stan är när det är öppet lika död är den när dom är stängda. Gågatan Ermu går genom hela staden. Den börjar alltså vid den antika hamnen och slutar vid parken vid busstationen. Kryllar av affärer och inga speciella turistfällor. Det är en alldeles vanlig grekisk stad med 30 000 invånadre. Stan har också ett universitet, som ger den en ungdomlig prägel. Hela hamnpromenaden är full av kaféer och barer.
Bästa restauranger är, tycker vi, Hermes och Kastro, som ligger vid den antika hamnen. Vi gillar också Iannis taverna som ligger inne bland husen bakom kyrkan med den runda kupolen. På gågatan hittar du också en bra taverna inklämd i en gränd. Jag har tyvärr glömt namnet.
Varma fina sommarkvällar lever Mytelini också upp efter klockan nio. Sommar är det från ungefär 15 juli fram till 25 augusti.
Vill du göra en utflykt till Mytelini och övernatta kan du välja hotellet Votsala som ligger 10 kilometer norr om stan. Stadsbussarna till Mytelini, som oftast går två gånger i timmen, stannar utanför hotellet. Kostar €2 enkel resa.
Vill du läsa mer om hotellet har dom adress: http://www.votsalahotel.com/


Alla som vill veta mer om mitt område hoppas jag kontaktar mig. Kontakta mig innan du reser eller när du är på plats. Jag är i Skala Mistegnon från första vecka i maj fram till mitten av oktober även 2014.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2013-10-23, 18:21
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 883
Standard Sv: Det blir Lesvos 2014!

Citat:
Ursprungligen postat av Claes på Lesvos Visa inlägg
Hjärtligt Välkomna till min ö Alala, Carina och Eva L och alla ni som inte bokat ännu.
Jag tackar också för välkomnandet, Claes! . Lesvos är en ny ö för mig så det ska bli intressant. Läste också vad du skrev om Mytilini, hoppas vi hinner med ett besök dit också. Tyckte mig läsa någonstans att man kan ta en båt dit. Är det månne något som det kan löna sig att göra?

Vi ska resa den 15 maj så hur brukar vädret vara då? Alltid en lite fånig fråga förstås eftersom vädret varierar, men sådär ungefär alltså.

/ Anne
Svara med citat
  #25  
Gammal 2013-10-24, 09:49
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Det blir Lesvos 2014!

Jag vet inte om det går båt. Vi åkte från Plomari till Mytilini stad för några år sedan och att åka från Molyvos till Mytilini blir en ännu längre resa. Kanske inte värt det om ni inte måste besöka en större stad. Däremot går det snabbt att ta bussen från Molyvos till Kaloni som är en typisk grekisk stad.

Jag tog en heldagsutflykt från Molyvos med grekisk guide och det var mycket bra. Vi hann med mycket den dagen och det enda som inte var till sin fördel var vädret. Det här var i början av september.

Gjorde också en båttur till Skala Sikaminias och det var också trevligt.

Hur vädret är i maj vet ingen men ön ligger långt norrut så det finns stora chanser till frodig grönska och antagligen många soliga dagar också.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2013-10-24 klockan 09:51. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #26  
Gammal 2013-10-24, 10:26
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Det blir Lesvos 2014!

Det är rätt Eva L, det finns ingen båtförbindelse från Molivos till Mytelini.

Däremot hoppas många på att det ska bli en förbindelse från Petra till Turkiet 2014. Skulle ge möjlighet att besöka Assos, Troja och berget Ida på en dagsutflykt. Vi håller tummarna.

Vädret i mitten av maj brukar vara bra. Runt 25 grader på dagen och 15 efter solnedgången. Vattentemperaturen närmar sig 20 grader. På västra sidan blåser det mindre än det gör på min östra sida vilket är en fördel i maj.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2013-10-24, 18:27
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 883
Standard Sv: Det blir Lesvos 2014!

Citat:
Ursprungligen postat av Claes på Lesvos Visa inlägg
Det är rätt Eva L, det finns ingen båtförbindelse från Molivos till Mytelini.

Däremot hoppas många på att det ska bli en förbindelse från Petra till Turkiet 2014. Skulle ge möjlighet att besöka Assos, Troja och berget Ida på en dagsutflykt. Vi håller tummarna.
Funderade att var var det jag läste om båtförbindelsen mellan Molivos och Mytiini? Och det var faktiskt så att det var från det finska charterbolagets nätsida som jag läste detta. Men ok, kanske det inte stämmer, gör ingenting. Tror att det finns alldeles för mycket intressant på Lesvos, hinner inte med allt på en vecka ändå. Så få se vad vi hinner med. Plomari tycker jag nog också att är intressant....och en massa annat! Det där med Turkiet låter också bra, hoppas det blir verklighet!

/ Anne
Svara med citat
  #28  
Gammal 2014-01-20, 20:39
Kamgu1s avatar
Kamgu1 Kamgu1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Borås
Inlägg: 32
Standard Sv: Det blir Lesvos 2014!

Nu har även vi bokat resa till läskande Lesbos och Molivos! Ser fantastiskt ut. Bra priser också...alltid spännande med ny (för oss) ö Är det något som skiljer sig från föregående år om man läst på i forum och e-guide? Det kommer såklart bli kalas oavsett.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT