Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Lesbos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2008-06-18, 17:36
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Skala Kalloni

Fel! Fel! Fel! Efter att ha konsulterat särbon och (det analoga) fotoalbumet, så visar det sej att vi visst var i Nifida 2006 (tur det är nån som har koll...). Just den dagen var det väldigt blåsigt och lite småmulet, så vi tog bara den korta turen fram och tillbaka från Vatera. Verkade väl vara ett OK ställe, fast det inte helt idealiska vädret gjorde att vi inte stannade nån längre stund där. Och även om jag försöker tänka mej det stället i lugnt och soligt väder har jag svårt att se att det skulle komma i närheten av Vatera. Men vi ska nog i alla fall ge Nifida en ny chans (i bra väder!) nästa gång.
/Thomas
Svara med citat
  #22  
Gammal 2008-06-19, 13:19
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Skala Kalloni

Sand- och klapperstensstranden i Tsonia är helt ok för min del. Vid närmare eftertanke gillar jag den riktigt bra. Den har dessutom fördelen att man kan promenera ut ett stycke på den norra udden. Vid "udden" söder om Tsoniabukten finns några öde småstränder. Vägarna dit är smala och långa.Dessutom tror jag att bilförsäkringen inte brukar gälla för färd på de vägarna Definitivt inte värt risken med hyrbil. Ostkusten i övrigt saknar i stort sett inbjudande badstränder. I stället erbjuder kustvägen mellan Mandamados och Mytilini en del andra sevärdheter. Jag ska inte fördjupa mig i dem här, vi avviker ju rätt rejält redan från den ursprungliga tråden.
Ett råd dock, fall inte för frestelsen att följa någon av småvägarna upp i bergen. De leder bara till ett och annat enstaka hus och en j-la mängd olivträd. Spara bergsklättringen till Olympos i söder. Resan utefter strandvägen bör göras i sakta mak (släpp förbi grekerna) och med många stopp, så får du se ytterligare en dimension av Lesvos, mångsidighetens ö ! I september 2006 körde jag senast från Vatera till Plomari. Då började bedrövligheterna som vanligt i Kato Stavros. Menar du, Charleston, att man förbättrat den befintliga vägen eller menar du att man byggt den "felande länken" mellan Vatera och Melinda? Det senare vore suveränt!

Senast redigerad av Pnyx den 2008-06-19 klockan 13:22. Anledning: Fel ortsangivelse
Svara med citat
  #23  
Gammal 2008-06-19, 19:21
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Skala Kalloni

Nja, inte riktigt en väg längs kusten. Utan mer en asfalterad dito som alternativ till den bedrövliga biten ner till Kato Stavros går. Lite längre österut bara. Vår värd när vi bodde i Vatera sist snackade om att det vr nåt på gång och man hade onekligen redan flera år tidigare sprängt och förberett för nåt vägliknande (vi tog den "vägen" av misstag det året, 2003, antagligen den mest äventyrliga vesparesa jag varit med om). Och när jag för ett tag sen såg flygbilder över Lesbos (nånstans på nätet jag förtvivlat försökt hitta igen, utan resultat) såg det faktiskt ut som om det gick en asfaltsväg där nu. Upplösningen på kartan var dock inte den allra bästa, därav min undran.
/Thomas
Svara med citat
  #24  
Gammal 2008-07-08, 13:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Skala Kalloni

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Då var det snack om att vägen mellan Vatera och söderut mot Plomari skulle börja anläggas och vad jag har kunnat se på flygkartor så verkar det nästan som dom kommit en bra bit med detta. Vet du nåt om detta?/Thomas
Det fanns ingen asfaltsväg när var där förra veckan, asfaltsvägen slutar i Kato Stavros, därifrån tar det cirka 30 minuter på en smal grusväg. Pratade med folk i Vatera och de vill gärna (så klart!) att vägen görs i ordning, men pengar saknas.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2008-08-15, 20:51
Njeh Njeh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Moss
Inlägg: 29
Standard Sv: Skala Kalloni

Hei Eva!

Vi kom tilbake fra Lesbos i natt, og om du ikke har bestemt deg for hvor dere skal dra enda, så tror jeg Skala Kallonis er et bra valg for dere etter hva du sa dere ønsket.
Vi bodde i Molivos, men vi leide bil i 10 dager, og var flere av dagene på stranden på Skala Kallonis. Den er langgrunn, kjempefin sand, oversiktlig, varmt vann og det var ikke overfullt med folk der

Vi spiste lunsj på flere av tavernaene som ikke lå så langt unna stranden, og det var prisverdt, god mat og blid betjening.

Det så ikke ut som en plass som sovner helt, og i Kalloni var det, som andre skrev, gresk hverdagliv som gjaldt. Og det skal ikke lange bussturen imellom.

Håper dette hjalp om du ikke alt har funnet ut hvor dere skal dra!

Njeh
Svara med citat
  #26  
Gammal 2008-08-15, 22:10
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Skala Kalloni

Vi har bestämt oss för att tillbringa de första dagarna i Agios Isodoros dit vi åker med taxi och hyrd barnbilstol direkt från flygplatsen. Sen planerar vi att åka vidare till Molivos för en natt eller två och sedan till Skala Kalloni eller Vatera. Tack för dina synpunkter vilket gör att Skala Kalloni hamnar lite högre upp på vår lista. Sandstrand låter bra för barnbarnet.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT