Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-04-14, 11:03
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Turister

Hej på er

Jag har nu suttit och läst massor av inlägg i debatterna och alla vill till något ställe med lite turister eller helst inga alls. Nu är jag lite frän. Vad är ni själva då? Turister får man leva med bara de inte är i min trädgård. Det är min privata oas av frihet. Jag vet många ställen här på Kreta som är garanterat turistfria(hemliga). Om jag behöver ladda batterierna så åker jag dit och kopplar av en hel dag och umgås med greker. Det finns tyvärr en hel del ghetton med all inclusive. Jag skulle aldrig ens komma på tanken att bo där. Var har charmen tagit vägen? Jag bor en liten bit ifrån ett ghetto men det stör mig inte det minsta, så länge jag får vara ifred. Om jag vill ha kontakt så går jag ut och söker mig till dessa ställen. Där är det mesta försvenskat och tillrättalagt. Alla menyer är på svenska och danska. För min egen del är det bara att gå hem när jag fått nog. Jag kan höra på sommaren när turist grupperna kommer hem ifrån stan och går förbi, men det är inte störande.

Uffe
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-04-14, 11:23
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Turister

Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman Visa inlägg
Hej på er

Jag har nu suttit och läst massor av inlägg i debatterna och alla vill till något ställe med lite turister eller helst inga alls. Nu är jag lite frän. Vad är ni själva då?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-04-14, 11:32
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Turister

Instämma helt och fullt!!!!

Vid ett tillfälle för några år sedan sutto vid en liten taverna just vid Agia Marina på Kreta att spisa middag. Vird bordet intill satt tvenne par svenska turister i medelåldern. Samtalet där var talande!!! Ja, till Lanzarote, dit kan man numera ju ej längre åka eftersom det bara är en massa turister där.

Jag reste mig upp, gick fram till deras bord och frågade; En massa turister?? Och vad fan är ni då om icke just turister!!!!

Endast Hustruns erkänt goda diplomatiska talang förhindrade att jag drabbades av misshandel från sällskapet.....

Arne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-04-14, 11:37
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Turister

Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman Visa inlägg
Vad är ni själva då?
Den frågan är inte speciellt kontroversiell, den ställs ju rätt ofta här i forumet. Och jag tror verkligen inte det är många som semestrar i Grekland som inte ser sig som turister.

Däremot förstår jag inte vad det är som är konstigt med att en del letar platser där det inte är så turist-tätt och servicen inte så tillrättalagd för turismen.
Grekerna är ju ofantligt "duktiga" på att exploatera och kommersialisera sitt land och dess vackra och intressanta platser. De gör det naturligtvis för att det finns en efterfrågan, men det betyder ju inte att de turister som inte vill uppleva Grekland på det sättet tror sig vara märkvärdigare eller mindre turister än andra.

De som inte vill besöka de mest turistanpassade platserna är för övrigt i minoritet, även här i forumet. Jag har iofs inte räknat bland skribenterna, men jag är säker på att det är det resultat man skulle få om man gjorde det.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-04-14, 11:43
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Turister

Tror väl att de flesta egentligen inte menar turister utan massturismens baksida. Överexploaterade resmål där kanske inte ens befolkningen är nöjd längre. Skränigt barliv, fulla ungdomar som kissar i gränderna eller som jag såg i Rethymnon en gång slänger städerskan i poolen utan att hon var med på noterna. Matställen eller barer med så aggresiva inkastare att folk måste gå på andra sidan gatan för att ta sig förbi etc etc Jag tror det är såna saker många inte vill uppleva. Har tom varit med om att ta hand om en så berusad svensk 16-årig tjej att vi övervägde att skicka in henne för magpumpning. Föräldrar fanns men de valde att bo på ett annat ställe än sina tonåringar under semestern.

Sen är vi alla olika. En del bor gärna vid en hårt trafikerad gata, äter på MacDonalds eller något annat snabbmatställe medan andra vill ha lugn och ro, lite trafik och kanske helst äter grekisk husmankost. Det viktigaste är väl att folk gör det de gillar bara inte andra kränks på vägen.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-04-14, 13:51
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Turister

Vad är skillnaden mellan en turist och en besökare. Visst åker vi charter. Det är ett enkelt sätt att flytta sig från hemmet till andra utländska platser. Sedan är man inte tvungen att hålla guiden i handen på hela resan men det kan vara ett bra sätt för "nybörjaren" att resa. Att man sedan önskar komma till platser som inte är överexploaterade med turistindustri är för många ett önskemål. Alla har tyvärr inte möjlighet att få göra detta. Är inte själv intresserad att komma till ett hotellkomplex med 500 rum och bara svenskar på detta. Anser att vi måste acceptera vad folk tycker och även svälja snär man talar om turistmål och inte tolka det bara negativt. Alla är vi TURISTER på vår moder jord. Vart vi kommer ifrån och vart vi ska är en helt annan fråga.
Häls/Turist Chras
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-04-14, 15:38
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Turister

Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman Visa inlägg

Jag har nu suttit och läst massor av inlägg i debatterna och alla vill till något ställe med lite turister eller helst inga alls. Nu är jag lite frän. Vad är ni själva då?
Jag tror inte att det finns nån här som inte ser sig som turist. Däremot finns det en del som alltid känner sig tvungna att påpeka det vi redan vi vet: att vi är turister. Jag förstår inte riktigt varför det skulle vara fult att vara turist, men så verkar det eftersom det påpekas med sån triumf med jämna mellanrum.

Att söka sig till ställen "utan turister" betyder nog oftast till ställen som inte är helt anpassade för turister. Och jag kan inte förstå varför det skulle vara kontroversiellt.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-04-14, 17:07
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Turister

Citat:
Ursprungligen postat av Chras Visa inlägg
Alla är vi TURISTER på vår moder jord. Vart vi kommer ifrån och vart vi ska är en helt annan fråga.


/Anoula "Stolt Turist" vars målsättning är att avverka Sydamerika i år, i alla fall en del av det .
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-04-14, 17:28
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Turister

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Att söka sig till ställen "utan turister" betyder nog oftast till ställen som inte är helt anpassade för turister. Och jag kan inte förstå varför det skulle vara kontroversiellt.
Godt sagt, Inkfish!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-04-14, 17:56
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Turister

Angående charter... Jag har själv aldrig åkt charter med undantag av tre restresor. Däremot känner jag flera mycket erfarna resenärer som menar att charter och gruppresor är det bästa sättet att resa - för dem.

Vi har alla olika preferenser vad vi än väljer och jag tycker man ska undvika att kategorisera människor och resandeformer. Det ena är varken lättare eller svårare än det andra och varken bättre eller sämre!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-04-14, 18:54
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Turister

Heja!

Vi tycker olika!

Lefteris
som tycker till
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-04-14, 19:01
reslusts avatar
reslust reslust är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 135
Standard Sv: Turister

Att vara turist - eller kanske snarare främling och besökare - är väl en sak. Men att enbart bli betraktad som en plånbok är en helt annan sak. Jag visar gärna utländska besökare mina pärlor i Värmland - om jag råkar stöta på dem. Samma sak är det säkert med många av de greker som inte direkt lever på turismen. Det är väl själva känslan och stämningen man vill åt - den grekiska alltså. Annars kan man ju lika gärna åka till vilket turistställe som helst. Och jag ser inget fel i det. Väldigt många vill ha sol, bad, bekvämt, helst anpassad mat och det är väl OK. Väldigt OK att grekerna dessutom kan livnära sig på det. Men "fin i kanten" behöver man inte vara för att söka det geniuna, för att förska fånga lite av den grekiska själen som i sanning är beroendeframkallande.
Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-04-14, 23:22
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Turister

Jag är resenär!
//Stina
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-04-15, 00:21
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Turister

Hej Stina

Mycket bra svar från dig. Jag är också resenär men råkar bo i Grekland. Varför jag skrev detta är efter att ha suttit en timma och lyssnat på en kvinna från Oskarshamn sitta och beklaga sig. Det går inte att äta maten här det är för varmt, kallt. Det finns inget svensk kaffe och Kalles kaviar. Till slut frågade jag vad hon gjorde här och fick till svar att hon ville åka utomlands. Jag sa några väl valda ord som inte lämpar sig för tryck ock gick sedab därifrån. Hennes gubbe tittade medlidande på mig, han kan inte ha haft det lätt.

Uffe
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-04-15, 00:53
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Turister

Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman Visa inlägg
Varför jag skrev detta är efter att ha suttit en timma och lyssnat på en kvinna från Oskarshamn sitta och beklaga sig.
Det där en av orsakerna till att jag helst söker mindre turistifierade ställen. Jag avskyr att behöva lyssna till folk som gnäller! På maten, på servicen, folk som säger "typiskt grekland" på ett föraktfullt i stället för varmt och igenkännande vis.

Nästan allra värst är de som ständigt tror sig bli lurade på växel, priser osv. Har aldrig sett på maken till hederligt folk som de som jobbar i grekisk turistnäring. Jag kollar inte ens notor osv noggrannare där än här hemma, snarare tvärtom.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-04-15, 02:07
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 911
Standard Sv: Turister

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag avskyr att behöva lyssna till folk som gnäller! På maten, på servicen, folk som säger "typiskt grekland" på ett föraktfullt i stället för varmt och igenkännande vis.

Nästan allra värst är de som ständigt tror sig bli lurade på växel, priser osv. Har aldrig sett på maken till hederligt folk som de som jobbar i grekisk turistnäring. Jag kollar inte ens notor osv noggrannare där än här hemma, snarare tvärtom.
Detta var precis som uttaget ur min själ!
Bra sagt inkfish
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-04-15, 11:35
bon bon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Lidingö
Inlägg: 402
Standard Sv: Turister

Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman Visa inlägg
Varför jag skrev detta är efter att ha suttit en timma och lyssnat på en kvinna från Oskarshamn sitta och beklaga sig. ..... Hennes gubbe tittade medlidande på mig, han kan inte ha haft det lätt.
Vad vet du om deras hemförhållanden, gubben kanske var orsaken till kvinnans gnäll, hon kanske mådde dåligt och använde grekgnäll som ventil istället för skilsmässa.

Dina väl valda ord antar jag var negativa, vore det inte bättre att bemöta gnället med vänlighet. Du blev inte glad över grekkritiken men det ger inte dig rätt att vara ovänlig och fortsätta sprida gnäll.

birgitta
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT