Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #81  
Gammal 2016-12-06, 22:55
TobiasC TobiasC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2016
Ort: Lidköping
Inlägg: 39
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Tack Janne! Det du skriver värmer mitt hjärta!

Först. Vad gäller synpunkterna på Jannes AI-resa/resor (han kanske har gjort flera som han inte berättat om? Hemska tanke!!!) så lämnar jag dem därhän. De är så befängda att de inte ens kräver ett bemötande.

Så..... om AI. Ämnet har ett antal gånger i långa trådar behandlats här på forumet. Blandade synpunkter har förekommit. Men mitt intryck är att man enligt många K-medlemmar inte är riktigt salongsfähig om man reser Ai. Åtminstone inte till Grekland.

Själv skulle jag inte drömma om att resa med AI i sin helhet för en resa till Grekland som privatperson. För mig är den grekiska maten och nöjet att besöka olika tavernor minst halva nöjet med resan. Så även i andra länder.

Men .... t ex till Fuerteventura reser vi varje gång till vårt favoritboende med en tvårumslägenhet som vi gillar skarpt och där skillnaden med och utan AI är c:a 100 kr/dygn. Det använder vi för frukost och lunch och sen går vi ut och äter på kvällen. Allt annat vore ju korkat tycker jag.

Vidare tycks det föreligga en både bred och djup kunskap bland mina vänner här på Kalimera om AI:s faktiska effekter på det grekiska näringslivet. Själv har jag inga sådana faktiska kunskaper.

Men enligt inläggen så bör alla de som faktiskt har som första kriterium att de vill resa med AI välja ett annat land. Det är t ex barnfamiljer som någon enstaka gång kan unna sig en utlandsresa och som tycker att det är tryggt och praktiskt med Ai. Det är folk som t ex har bristande språkkunskaper och därför känner att de behöver trygghet med AI när de reser.

Alla de här resenärerna kan ju tänkas att bli lite nyfikna på landet de besöker och därför göra några utflykter eller gå ut på byn och äta någon gång. Kanske blir de förtjusta i landet de besöker. Kanske lockas de att komma tillbaka och är de tryggare nästa gång och mera nyfikna och väljer något annat än AI

Men ..... alla de resenärer som av sådana skäl väljer att boka en AI-resa de gör tydligen det grekiska folket en tjänst om de istället väljer att åka till Spanien, Italien, Turkiet eller något annat land. Åtminstone enligt många inlägg här på Kalimera i detta ärende.

Och tydligen är det så att alla de som redan är inbitna Greklandsresenärer och redan reser med charter utan AI eller på egen hand, de slutar helt plötsligt med det och åker till AI-hotellet när det kommer till byn. Och därmed utarmas resten av byns näringsverksamhet.

Själv har jag vid några tillfällen faktiskt "syndat" och befunnit mig på besök i Grekland med AI. Det har vid samtliga tillfällen varit i tjänsten på resor som jag arrangerat i konferensform. Det har varit ytterligare ett sammanhang när AI har varit praktiskt och bra. Jag vet att flera deltagare har gillat besöket och sedan rest tillbaka privat med familjen. Men om det har missgynnat det grekiska folket så beklagar jag djupt. Nu har jag gått i pension och "kan icke mera synda" på det sättet utan enbart som privatperson. Och när jag vill resa AI kommer jag även fortsättningsvis att göra det i andra länder eftersom jag älskar att gå runt och äta på egen hand på olika grekiska tavernor, men inte för att jag tror att det missgynnar Grekland.

Masse
Tack Masse, det var ungefär så här jag själv ville skriva men inte orkade.
För övrigt kan jag säga att jag hittade detta forum för ca 1 år sedan nu. I somras for vi iväg på vår första egenbokade resa. Naxos 1v. Vi bodde hos Vaggelis & Effie på Hotel Agios Prokopios efter att läst detta forum. Vi blev snabbt Naxosfrälsta, så nästa sommar bär det av två veckor med flyg till Mykonos, vidare till Paros för 3 nätter, 9 nätter på Naxos för att avsluta med 2 nätter på Mykonos.
Detta hade ALDRIG hänt om jag inte hittat detta forum, det kan jag lova båda avhopparna. Så att visa upp den direkta oförskämdhet som framför allt Admirala vräker ur som gentemot Janne gör mig rent ut sagt förbannad! Skämmes!
  #82  
Gammal 2016-12-06, 22:56
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Charterresor

Ja hörrni, ännu har mitt medlemskap inte avslutats men då jag nu begärt det så passar jag på att säga några ord.

Till att börja med: Grekland är ett land av kött och blod. Det består inte enbart av solsängar, parasolldrinkar och vackra promenader längsmed ändlösa stränder. Bakom varje siffra i statistiken från det krisdrabbade Grekland så döljer sig ännu en människa som drabbats av fattigdom. Jag vet att många frusit ihjäl i bergen om vintern för att de fått elen avstängd, har vänner som flyttat från Grekland för att de inte längre kan försörja sig på sitt arbete eftersom lönen blivit halverad och hyran höjd. Många av de människor bakom statistikens siffror har jag träffat på gatorna i Aten.

Har vi då något ansvar som turister (åtminstone vi som åker dit på regelbunden basis)?

Ja, menar jag och tycker absolut inte att ett Greklandsforum med så många resenärer som gång på gång får motta och ta del av grekernas vänlighet, gästfrihet, deras välvilja att dela med sig av sitt land och sin kultur till oss bör uppmuntra till sånt som att pruta ned rummen när det redan råder kris i landet eller AI (ABSOLUT INTE AI). Har man som distributör av detta forum och som en Greklandskännare som så många lyssnar på, ett ansvar att ta ett mycket tydligt avstånd från sånt som kan förstöra ytterligare för turistnäringen i Grekland. Ja, jag anser det som sagt. Inte heller är det upp till någon här inne att tala om för grekerna hur de ska sköta sitt land. Det bestämmer de själva.


Jag tror som Admirala att det nog är ganska skönt för forumet att bli av med oss nu då vi påpekat det som finns bakom det man ser som tillfällig turist. Jag kan inte dra annan slutsats än att här på Kalimera, är det ensidigt den sidan man vill erbjuda resenären. Och detta tycker jag är synd, eftersom vi som resenärer faktiskt kan göra, åtminstone till en liten del, skillnad för många men bara om vi ser det som finns under ytan i Grekland.
Grekland finns inte där som vår egna lilla lekpark där vi kan gotta runt oss hur som helst!!!

Jag har aldrig skrivit här för forumets skull och inte heller för min egen. Det har varit för mitt älskade Greklands skull och en förhoppning om att kunna locka fler att åka dit men också, som sagt, att få folk att se även en annan sida av Grekland. Landet bakom solen.

Jag tackar härmed för mig och hoppas att ni tänker på att betala fullt för rummen, inte åka AI och ha förståelse för landets svåra situation och försöka att se under ytan, bortom parasollen och den vackra stranden. Även om det är mycket svårt för många av er

Senast redigerad av Thira den 2016-12-06 klockan 23:54.
  #83  
Gammal 2016-12-06, 23:00
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 749
Standard Sv: Charterresor

Och jag som tyckte att diskussionen började så bra..
Gick tillbaka och läste mitt första inlägg i tråden och det var
riktigt trevligt med kommentarerna som följde, precis som det ska va!
Men sen OH MY GOD

Näe fy vad tråkigt!
Nu letar jag fram nån gammal skvallertidning och lägger mig
och försöker skingra tankarna och tömma skallen.

/Kajja
  #84  
Gammal 2016-12-06, 23:38
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Charterresor

Vad hände!? Bara för att Janne åkte på en sista minuten och råkade hamna en natt på ett AI hotell avslutar två medlemmar sitt medlemskap? Vad är det för larv? Janne har väl aldrig förespråkat AI?

Katitzi
  #85  
Gammal 2016-12-06, 23:44
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Charterresor

Jag kan heller aldrig, aldrig någonsin dra mig till minnes att Janne har förespråkat AI. Jag tycker det skulle vara oerhört tråkigt om både Admirala och Thira (och andra?) avslutar sitt medlemskap pga det. Ni båda (och alla andra) tillför mycket kunskap om Grekland som är värt för oss andra att känna till!

/Helena S
  #86  
Gammal 2016-12-06, 23:51
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Jag skulle själv kunna tänka mig att testa, bara för att veta bättre om vad jag talar om.
/Netwolf
Det var nettopp derfor/av samme årsak jeg/vi valgte 4 dager AI i fjor høst!
( av a l l e våre dager og uker i Hellas hvert år)
....om noen har lest mitt innlegg tidl i dag?)

Det har aldri tidligere vært, og kommer heller ikke til å bli, en ferieform vi ønsker!!!
Hvor tragisk og ødeleggende det er for lokalsamfunnene er helt klart!!!
  #87  
Gammal 2016-12-07, 00:00
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Charterresor

Varför vill man testa något i Grekland som man vet skadar landet, lokalbefolkningen och turistnäringen?
Det ligger väldigt långt utanför mitt förstånd.
  #88  
Gammal 2016-12-07, 00:30
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg

För övrigt tycker jag att folk får resa precis på vilket sätt de vill!
  #89  
Gammal 2016-12-07, 01:40
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 118
Standard Sv: Charterresor

Man kan konstatera att alla fortsatt har rätt att ha en egen uppfattning om hur saker och ting ligger till. Därefter får man göra det som bäst behagar.
Fridens liljor!
  #90  
Gammal 2016-12-07, 07:12
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Varför vill man testa något i Grekland som man vet skadar landet, lokalbefolkningen och turistnäringen?
Det ligger väldigt långt utanför mitt förstånd.
Ja det kan jag ju inte heller förstå.

Lissi
  #91  
Gammal 2016-12-07, 07:20
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Charterresor

Jättetråkigt är det att Admirala och Thira lämnar forumet. Det är två röster som verkligen gett mig mycket vad gäller information om Grekland.

Admirala är ju en av dem som verkligen fått i alla fall mig att upptäcka Peloponessos på "riktigt" 2006 , även om jag hade varit i Nafplion redan år 2000. Hon lever ju så mycket i Grekland att hon kunnat ge inblick i det tuffa vardagsliv alla har nu i krisens spår.
Thira är en senare bekantskap , men även hon en eldsjäl och sann greklandsvän.

Det blir tomt, men jag respekterar givetvis deras val att lämna.

Lissi
  #92  
Gammal 2016-12-07, 08:17
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Charterresor

Men snælla, rara, vilka reaktioner!
Om man bestæller en sista minuten resa, vet man ju sællan var man hamnar, inte ens på vilken ort.
Ofta ær det en chansning dær man valt detta væl vetande att man kanske vill vælja att flytta av olika anledningar, men bara valt resan 'som transport'. Ibland ær sista minuten ett mer førdelaktigt erbjudande æn 'flight only'.
Inte minns jag att Janne sjælv har sagt något om att han ville testa AI eller att det var anledningen till att han valde en sista minuten resa.
Nu ær det ju så, att nær man hamnar på ett større hotell med AI-møjlighet, så INGÅR det absolut inte AI i det boende man får som sista minuten gæst, så vitt jag vet i alla fall. Det måste tillkøpas - och det tror jag kanske inte Janne har gjort nær han nu valde att flytta næsta dag.
Vi har køpt sista minuten resor ibland (men æven snickrat ihop egna resor ett otal gånger). Ibland har vi hamnat på små trevliga stællen och ibland på større och lite finare stællen dær vi bott några nætter eller kanske inte alls, men inte sjutton ska man ha dåligt samvete før att det har passat ens situation att boka en sista minuten resa oavsett VAR man hamnar!
  #93  
Gammal 2016-12-07, 08:22
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Charterresor

Kanske för tidigt, men definitivt inte för sent: Tack Adnirala för alla år av generositet. Tack Thira bl.a. för att du har en ståndpunkt - ansvaret. Tack Janne för ditt stoiska arbete genom alla år.

Ibland går det undan, lugnet före stormen och allt det där.
  #94  
Gammal 2016-12-07, 09:31
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Ja det kan jag ju inte heller förstå.
Lissi
Forstår at Thira og du er enige, Lissi...!
- siden jeg har "bekjent" at vi "testet" AI fire dager i fjor, så....
(Forresten har jeg skrevet om det tidligere og, uten reaksjon...)

Dere, og andre, må mene hva dere vil om våre fire dager !
- jeg hadde på forhånd, og har fortsatt et klart standpunkt MOT AI som ferieform, det er TRAGISK for HELLAS!!!

Jeg vil, men føler ikke at jeg trenger å forsvare at vi ( det var ikke planlagt) i fjor testet disse fire dagene!

Du Lisa, og noen andre, vet at vi av helsemessig årsaker endret ferien vår i fjor høst!
PLANEN var 18 dager på øyene ( Chalki, Leros, Lipsi) og to dager i Rhodos by, før vi reiste videre til Kreta...
Så BLE det 20 dager på Rhodos!
- og hvor skulle vi bo???
Det ble fskj steder på øya, hadde forhåndbestilt noe, så var det at vi søkte etter 4 " ledige" dager på booking og hotels.com og det aller billigste tilbudet vi fikk,
i det området vi ønsket å bo, var på et AI hotell...!

Kun 25 euro for rom/døgn alt inkl ...

Da tenkte vi, " det kunne faktisk være ok å vite hvordan dette, som vi er så imot, er.."
-og gjorde det! Hadde vi ikke " blitt fast" på Rhodos, hadde det ikke blitt noe AI.

Men, Som sagt, vi har den beste samvittighet for dette
  #95  
Gammal 2016-12-07, 10:21
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: København
Inlägg: 638
Standard Sv: Charterresor

Kari, alle har lov at holde den semester de vil uden at skulle forklare.

/Mette
  #96  
Gammal 2016-12-07, 10:31
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av Mette Visa inlägg
Kari, alle har lov at holde den semester de vil uden at skulle forklare.

/Mette


Birgitta
  #97  
Gammal 2016-12-07, 10:33
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av Mette Visa inlägg
Kari, alle har lov at holde den semester de vil uden at skulle forklare.

/Mette
Jeg vet det, Mette😊
- og gjør det!
Som jeg skrev innledningsvis, jeg trenger ikke forklare!!!
Hvorfor jeg likevel gjorde det vil jeg ikke utdype...
  #98  
Gammal 2016-12-07, 10:42
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Varför vill man testa något i Grekland som man vet skadar landet, lokalbefolkningen och turistnäringen?
Det ligger väldigt långt utanför mitt förstånd.

Är absolut ingen förespråkare av AI o har inga planer på att prova av skäl som många andra skribenter påtalat, men att extrapolera en AI-semester till att man medvetet vill skada landet o befolkningen låter som en överdrift!
VARJE greklandsturist lär väl vara till fördel för Grekland- även om någon skulle välja att på på AI-hotell borde väl varje besökare tillföra Greklands ekonomi NÅGOT mer än om man väljer att stanna hemma eller resa till annat land?
  #99  
Gammal 2016-12-07, 11:03
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av Mette Visa inlägg
Kari, alle har lov at holde den semester de vil uden at skulle forklare.

/Mette
Jeg vet det, Mette😊
- og gjør det!
Som jeg skrev innledningsvis, jeg trenger ikke forklare!!!
Hvorfor jeg likevel gjorde det vil jeg ikke utdype...
  #100  
Gammal 2016-12-07, 11:13
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 749
Standard Sv: Charterresor

Snälla ni!!
Sluta att känna er tvugna att bikta er om era "syndiga resor"!
Nu har det gått för långt!
Vilken är nästa resnärsgrupp som ska behöva gå till skampålen?!
Dom som har bokat hotell med halvpansion...eller helpansion?
När jag startade tråden var tanken att charter skulle diskuteras
på ett trevligt sätt och att väcka upp forumet igen.
Ja det gjorde jag ju sannerligen men inte på det sätt
jag hade trott och velat.

Min förhoppning är att Kalimera hålls igång på ett informativt sätt,
med glimten i ögat och och ett glatt humör.
Det händer/hände att man blir lite provocerad ibland och med facit
i hand så skulle jag kanske låtit bli att fortsätta kommentera.

Tack Netwolf för att du startade en ny positiv tråd!
Själv känner jag mig lite mätt för att delta.
Den tråkiga attityden hos vissa har har gjort att inspirationen
har sjunkit.
Jag är fullt medveten om allt elände i Grekland och andra länder
MEN det är inte det som avgör hur, när och varför jag reser!!

/Kajja 😟
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT