Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2016-12-06, 11:52
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 749
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg

Jag tvivlar MYCKET starkt på att en hängiven Greklandsälskare skulle välja AI.
Jag vet inte riktigt om jag över huvud taget tycker att vi ska ge råd när det kommer önskemål om att finna ett AI.
Jag är av den uppfattningen att Kalimera är ett forum för alla frågor om
resor till Grekland

Min SISTA kommentar ang. Alincl. som jag alltså INTE förespråkar, är att
det trots allt kan vara enda möjligheten för gruppresor för handikappade
och äldreboende att kunna förverkliga drömmen om Grekland.
Försöker se lite "outside the box"....

/Kajja
  #62  
Gammal 2016-12-06, 14:23
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Charterresor

Kajja, tycker det var ett bra inlägg!

När jag kommer till äldreboendet ska jag propagera för resor till Grekland bland övriga boende så vi tar oss en tur.
Men jag hoppas vi kan köra utan AI. Men det vet man aldrig...

Tills dess försöker jag beskriva de enorma nackdelar jag har sett med AI i Grekland bland de som frågar mig och även här på forumet. Och framför allt hur lätt det är att boka sin resa själv.

Birgitta.
  #63  
Gammal 2016-12-06, 14:33
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Charterresor

Men stopp och belägg!!! Nu går väl några här över gränsen?
Ni får det att framstå som en närmast kriminell handling att åka på all-inclusive charterresa.

Att inte vilja befatta sig med Kalimera mer om vår admin nyttjat AI ?!?!
Oavsett om det handlar om restresa, bekvämast vid ont i ryggen, studiesyfte, eller whatever så borde det finnas gränser för hur svart eller vitt man bedömer saker.

Jag håller med om kritiken av AI och skulle aldrig åka på sådan resa själv men har närstående barnfamiljer som ibland gör det av skäl jag delvis kan förstå (fast bara delvis). Men att såga dem som omoraliska skulle jag aldrig drömma om.

Och när det gäller Janne finns det väl troligen ingen i Sverige som totalt sett gynnat små lokala näringsidkare i Grekland lika mycket. Dels genom eget resande men framförallt genom inspiration till andra.

Lars

Senast redigerad av laero den 2016-12-06 klockan 14:44.
  #64  
Gammal 2016-12-06, 14:59
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Om det er sant, og det går jeg ut fra at det er, så er jeg helt ferdig her.
Jag hoppas att du förstår att du har missförstått det här.

/ Anne
  #65  
Gammal 2016-12-06, 15:53
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Charterresor

En bekjennelse fra meg, jeg tar en overveid risiko på å miste "venner"!

Jeg/vi har forsøkt AI, og har fortsatt verdens beste samvittighet i fht Hellas❣️
Av ren nysgjerrig-/nyfikenhet tilbrakte vi 4-fire av vår 56 døgn's ferie i fjor høst på et AI hotell på Rhodos!
Vi har tilbrakt minst 98% av feriene våre i Hellas de siste 30årene,
f.o.m 2011 12- 13 uker pr år.
Jeg har som hobby å planlegge Hellasferier, reiser aller mest "på egenhånd", men tar gjerne en billig charter restplass når det passer/dukker opp!
Hvordan vi reiser påvirker ikke det vi "fyller" feriene våre med
  #66  
Gammal 2016-12-06, 17:11
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Charterresor

Jag håller med Laero (!) och de flesta andra här. Även om jag också tycker att AI är skit på alla sätt, så inte tänker jag lämna forumet bara för att tappre, tappre Janne råkar ha tagit in på ett dylikt nån gång. Och inte tänker jag (faktiskt) moralisera över andra som gör det heller. Alla har väl sin anledning. Att det knappast gynnar lokala näringsidkare är väl rätt klart. Liksom att det verkar oerhört tråkigt. Jag skulle själv aldrig ens fundera över AI, men det kan ju faktiskt finnas någotsånär vettiga anledningar till att en del väljer det, trots allt.
  #67  
Gammal 2016-12-06, 17:11
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Men stopp och belägg!!! Nu går väl några här över gränsen?
Ni får det att framstå som en närmast kriminell handling att åka på all-inclusive charterresa.

Att inte vilja befatta sig med Kalimera mer om vår admin nyttjat AI ?!?!
Oavsett om det handlar om restresa, bekvämast vid ont i ryggen, studiesyfte, eller whatever så borde det finnas gränser för hur svart eller vitt man bedömer saker.

Jag håller med om kritiken av AI och skulle aldrig åka på sådan resa själv men har närstående barnfamiljer som ibland gör det av skäl jag delvis kan förstå (fast bara delvis). Men att såga dem som omoraliska skulle jag aldrig drömma om.

Och när det gäller Janne finns det väl troligen ingen i Sverige som totalt sett gynnat små lokala näringsidkare i Grekland lika mycket. Dels genom eget resande men framförallt genom inspiration till andra.

Lars
Oh ja. Jag tar tydligt avstånd från det, särskilt i ett redan krisande land.

Senast redigerad av Thira den 2016-12-06 klockan 18:11.
  #68  
Gammal 2016-12-06, 17:45
Stigge Stigge är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 9
Standard Sv: Charterresor

Va kul med en fråga som rör upp så mycket känslor! När jag åker till Grekland gör jag det för att uppleva så mycket som möjligt. Att boka allt själv och resa på egen hand ger mig upplevelser längs hela vägen. Från början till slut. Målet blir inte att komma fram utan i resan ingår allt från själva pusslandet med bokningar, allt längtande till att få bekräftat att allt till slut funkar. Om det inte gör det blir ändringarna en del av resans oplanerade upplevelser. Där emellan finns alla möten med människor, miljöer, lukter, värme, bad, mat osv på alla underbara ställen i Grekland. Om jag däremot skulle resa för att komma fram och hem igen så fort och så friktionsfritt som möjligt ja då skulle jag nog välja charter. Men det är inte den typen av gruppupplevelser som jag söker. Och definitivt inte All Incl. eftersom man då troligtvis reducerar upplevelsen av Grekland ytterligare. Till något som man kan få i vilket solparadis som helst. Vi är alla olika och som tur är finns det många sätt att ta del av allt det fina som finns i Grekland.
  #69  
Gammal 2016-12-06, 19:01
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 749
Standard Sv: Charterresor

Javisst Stigge är det härligt när alla sinnen går på högvarv!
Lukt, mak, syn och hörsel används fullt ut på resan.
Jag, charterresenären, har däremot inga "gruppupplevelser" när
vi reser. Möjligtvis att en "grupp" personer går på och av planet och
på och av bussen..haha..
Nej, veckans vistelse fixar vi själva och vill komma ner och hem på direkten,
så att vi får så mycket tid som möjligt på plats.

/Kajja
  #70  
Gammal 2016-12-06, 19:19
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
En bekjennelse fra meg, jeg tar en overveid risiko på å miste "venner"!

Jeg/vi har forsøkt AI, og har fortsatt verdens beste samvittighet i fht Hellas❣️
Av ren nysgjerrig-/nyfikenhet tilbrakte vi 4-fire av vår 56 døgn's ferie i fjor høst på et AI hotell på Rhodos!
Vi har tilbrakt minst 98% av feriene våre i Hellas de siste 30årene,
f.o.m 2011 12- 13 uker pr år.
Jeg har som hobby å planlegge Hellasferier, reiser aller mest "på egenhånd", men tar gjerne en billig charter restplass når det passer/dukker opp!
Hvordan vi reiser påvirker ikke det vi "fyller" feriene våre med
Så det ikke er noen tvil om det!
Jeg synes AI, og konsekvensene av den ferieformen, er TRAGISK!
Ekstra tragisk er utviklingen, at det blir mer og mer AI....
  #71  
Gammal 2016-12-06, 19:24
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 767
Standard Sv: Charterresor

Hoppas verkligen inte Kalimera går i pension.
//
KR
  #72  
Gammal 2016-12-06, 20:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Men stopp och belägg!!! Nu går väl några här över gränsen?
Ni får det att framstå som en närmast kriminell handling att åka på all-inclusive charterresa.

Att inte vilja befatta sig med Kalimera mer om vår admin nyttjat AI ?!?!
Oavsett om det handlar om restresa, bekvämast vid ont i ryggen, studiesyfte, eller whatever så borde det finnas gränser för hur svart eller vitt man bedömer saker.

Jag håller med om kritiken av AI och skulle aldrig åka på sådan resa själv men har närstående barnfamiljer som ibland gör det av skäl jag delvis kan förstå (fast bara delvis). Men att såga dem som omoraliska skulle jag aldrig drömma om.

Och när det gäller Janne finns det väl troligen ingen i Sverige som totalt sett gynnat små lokala näringsidkare i Grekland lika mycket. Dels genom eget resande men framförallt genom inspiration till andra.

Lars
Tack Lars! Nu slapp jag skriva själv, för jag kunde inte ha formulerat det bättre än vad du gjorde.

Om det är andra än Admirala och Thira, som i protest mot mig, vill lämna forumet så skickar ni ett PM, eller skriver det i den här tråden. Mejl duger inte. Att lämna forumet betyder att medlemmen inte kan logga in, och att det står ”Avslutat medlemskap på egen begäran” bredvid användarnamnet. Alla inlägg finns kvar.

Angående Kalimeras pension så skrev jag inte att det kommer bli så, bara att det kan hända, och någon gång lär det ske. Ingenting varar för evigt, inte ens en sajt om Grekland. Men jag hoppas att vi får ytterliggare minst 10 goda år tillsammans.

För övrigt tycker jag att folk får resa precis på vilket sätt de vill!
  #73  
Gammal 2016-12-06, 20:34
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 749
Standard Sv: Charterresor

Now were talking, Janne!!

/Kajja
  #74  
Gammal 2016-12-06, 21:26
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 675
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
För övrigt tycker jag att folk får resa precis på vilket sätt de vill!
  #75  
Gammal 2016-12-06, 21:58
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Charterresor

Du kan avsluta mitt medlemskap och jag vill inte att du publicerar det resebrev om julen i Aten som jag skickade in för ett tag sen.
  #76  
Gammal 2016-12-06, 22:00
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Charterresor

Da takker jeg for meg.

AI utarmer Hellas, og vi som virkelig elsker landet vil ikke engang spøke med å bo på AI, særlig ikke i disse tidene. Vi har greske venner som ikke har råd til mat, strøm, klær, vann, de har mistet jobben sin og selvfølelsen sin og mere til.

AI er ikke nødvendigvis skyld i det, men Hellas og grekerne trenger all den støtte de kan få. At et menneske (ja, du, Janne) som i flere år har direkte tjent sitt livsopphold gjennom vår kjærlighet til Hellas, har så lav terskel for å bruke (eller iallfall ikke problematisere og kritisere) AI, er skremmende. At jeg, og kanskje andre, som har større kjennskap til Hellas enn de fleste av dere, nå velger å melde oss ut, er helt naturlig, men kanskje ikke særlig heldig for forumet. Eller kanskje er du/dere bare glade for å bli kvitt oss. Vår beskrivelse av den greske virkeligheten utenom strender, souvlakia og solskinn ødelegger kanskje feriedrømmene.

Vennligst avslutt mitt medlemsskap.
  #77  
Gammal 2016-12-06, 22:02
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
T

Angående Kalimeras pension så skrev jag inte att det kommer bli så, bara att det kan hända, och någon gång lär det ske. Ingenting varar för evigt, inte ens en sajt om Grekland. Men jag hoppas att vi får ytterliggare minst 10 goda år tillsammans.

För övrigt tycker jag att folk får resa precis på vilket sätt de vill!
Tack Janne! Det du skriver värmer mitt hjärta!

Först. Vad gäller synpunkterna på Jannes AI-resa/resor (han kanske har gjort flera som han inte berättat om? Hemska tanke!!!) så lämnar jag dem därhän. De är så befängda att de inte ens kräver ett bemötande.

Så..... om AI. Ämnet har ett antal gånger i långa trådar behandlats här på forumet. Blandade synpunkter har förekommit. Men mitt intryck är att man enligt många K-medlemmar inte är riktigt salongsfähig om man reser Ai. Åtminstone inte till Grekland.

Själv skulle jag inte drömma om att resa med AI i sin helhet för en resa till Grekland som privatperson. För mig är den grekiska maten och nöjet att besöka olika tavernor minst halva nöjet med resan. Så även i andra länder.

Men .... t ex till Fuerteventura reser vi varje gång till vårt favoritboende med en tvårumslägenhet som vi gillar skarpt och där skillnaden med och utan AI är c:a 100 kr/dygn. Det använder vi för frukost och lunch och sen går vi ut och äter på kvällen. Allt annat vore ju korkat tycker jag.

Vidare tycks det föreligga en både bred och djup kunskap bland mina vänner här på Kalimera om AI:s faktiska effekter på det grekiska näringslivet. Själv har jag inga sådana faktiska kunskaper.

Men enligt inläggen så bör alla de som faktiskt har som första kriterium att de vill resa med AI välja ett annat land. Det är t ex barnfamiljer som någon enstaka gång kan unna sig en utlandsresa och som tycker att det är tryggt och praktiskt med Ai. Det är folk som t ex har bristande språkkunskaper och därför känner att de behöver trygghet med AI när de reser.

Alla de här resenärerna kan ju tänkas att bli lite nyfikna på landet de besöker och därför göra några utflykter eller gå ut på byn och äta någon gång. Kanske blir de förtjusta i landet de besöker. Kanske lockas de att komma tillbaka och är de tryggare nästa gång och mera nyfikna och väljer något annat än AI

Men ..... alla de resenärer som av sådana skäl väljer att boka en AI-resa de gör tydligen det grekiska folket en tjänst om de istället väljer att åka till Spanien, Italien, Turkiet eller något annat land. Åtminstone enligt många inlägg här på Kalimera i detta ärende.

Och tydligen är det så att alla de som redan är inbitna Greklandsresenärer och redan reser med charter utan AI eller på egen hand, de slutar helt plötsligt med det och åker till AI-hotellet när det kommer till byn. Och därmed utarmas resten av byns näringsverksamhet.

Själv har jag vid några tillfällen faktiskt "syndat" och befunnit mig på besök i Grekland med AI. Det har vid samtliga tillfällen varit i tjänsten på resor som jag arrangerat i konferensform. Det har varit ytterligare ett sammanhang när AI har varit praktiskt och bra. Jag vet att flera deltagare har gillat besöket och sedan rest tillbaka privat med familjen. Men om det har missgynnat det grekiska folket så beklagar jag djupt. Nu har jag gått i pension och "kan icke mera synda" på det sättet utan enbart som privatperson. Och när jag vill resa AI kommer jag även fortsättningsvis att göra det i andra länder eftersom jag älskar att gå runt och äta på egen hand på olika grekiska tavernor, men inte för att jag tror att det missgynnar Grekland.

Masse
  #78  
Gammal 2016-12-06, 22:18
emma emma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 436
Standard Sv: Charterresor

säger bara; Hjälp vad är detta?! blir alldeles förskräckt över vissa inlägg.... Säger som Janne; "För övrigt tycker jag att folk får resa precis på vilket sätt de vill!"

/emma
  #79  
Gammal 2016-12-06, 22:35
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 767
Standard Sv: Charterresor

Gott att höra att pensionen inte ligger nära i tiden.
Underbart att vi i detta forum får tycka olika och resa som vi vill.
//
KR
  #80  
Gammal 2016-12-06, 22:38
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av emma Visa inlägg
säger bara; Hjälp vad är detta?! blir alldeles förskräckt över vissa inlägg.... Säger som Janne; "För övrigt tycker jag att folk får resa precis på vilket sätt de vill!"

/emma
Jamen, Precis! Blir också helt chockad över det som Thira och Admirala vräker ur sig. Jag är också kritisk till AI, men att för den delen gå ur forumet bara för att Janne bott på ett dylikt ställe nån dag, är ju helt befängt. Är det inte helt i sin ordning att ägaren av Nordens greksajt No 1 testar alla sorts boenden? Jag skulle själv kunna tänka mig att testa, bara för att veta bättre om vad jag talar om.
Årets höstbråk kom sent omsider, men det var väl tack vare att det var nere under så lång tid.

/Netwolf
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT