Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2012-06-29, 08:54
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Sparkande barn

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Masse får starta vilka trådar han vill i vilket som helst, men inte obesvarat klanka ner på min!
Fast med i mina ögon så "Barnfientliga" inlägg från flera får man väl räkna med lite mothugg eller vill du bara ha medhåll i tråden Han har ju inte angripit dig som person. Jag tycker att det är en tydlig skillnad på att angripa en åsikt och en person.

Eva
Svara med citat
  #22  
Gammal 2012-06-29, 08:57
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 355
Standard Sv: Sparkande barn

Har ju själv barn - även om de nu vuxit upp - och älskar barn MEN det frångår inte det faktum att man inte behöver acceptera ett visst beteende ? Barn är barn och givetvis ska de få röra på sig o höras, men man måste väl också lära dem att det inte är OK att sitta o sparka på stolen framför sig, rusa fram o tillbaka i gången samtidigt som de ylar sig blå i ansiktet ? ( fenomen som vi råkat ut för )
I grund o botten är det ju inte barnen det är fel på utan deras föräldrar som inte säger ifrån om vad som är rätt och fel....jag har INTE låtit mitt föräldraskap ta semester på semestern ( inte när vi varit bortbjudna heller för den delen ) MEN det finns det faktiskt föräldrar som gör - och det tycker inte jag är OK ...

Ha en skön helg alla
Svara med citat
  #23  
Gammal 2012-06-29, 09:11
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Sparkande barn

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Fast med i mina ögon så "Barnfientliga" inlägg från flera får man väl räkna med lite mothugg eller vill du bara ha medhåll i tråden Han har ju inte angripit dig som person. Jag tycker att det är en tydlig skillnad på att angripa en åsikt och en person.

Eva
Det er mulig at problemet er min dårlige forståelse av det svenske språket, men fattar inte hva problemet er her. Tåler man ikke å bli motsagt (på sak) så bør man holde seg langt unna diskusjonsfora på internett.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2012-06-29, 09:13
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Sparkande barn

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Fast med i mina ögon så "Barnfientliga" inlägg från flera får man väl räkna med lite mothugg eller vill du bara ha medhåll i tråden Han har ju inte angripit dig som person. Jag tycker att det är en tydlig skillnad på att angripa en åsikt och en person.

Eva

Absolut inte, jag är inte ute efter medhåll, det jag reagerade på är att tråden framkallar illamående.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2012-06-29, 09:21
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Sparkande barn

Äntligen händer det lite på Kalimera
Svara med citat
  #26  
Gammal 2012-06-29, 09:24
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Sparkande barn

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Det er mulig at problemet er min dårlige forståelse av det svenske språket, men fattar inte hva problemet er her. Tåler man ikke å bli motsagt (på sak) så bør man holde seg langt unna diskusjonsfora på internett.
Jag är inte på det klara med varför du citerar Eva och undrar vad problemet är?
Svara med citat
  #27  
Gammal 2012-06-29, 09:43
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Sparkande barn

Det var for å understøtte hennes innlegg.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2012-06-29, 09:48
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Sparkande barn

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Det var for å understøtte hennes innlegg.
Ok, ja då har du också fått svar, det är alltså inte så att man måste hålla med, man får gilla att ha sparkande barn i ryggen.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2012-06-29, 09:52
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Sparkande barn

Citat:
Ursprungligen postat av Maggan1 Visa inlägg
I grund o botten är det ju inte barnen det är fel på utan deras föräldrar som inte säger ifrån om vad som är rätt och fel....
Precis min åsikt! Jag har alltid påpekat för min dotter att hon inte ska sparka i stolsryggen samt förklarat varför. Föräldraskap är 24/7/365.

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Äntligen händer det lite på Kalimera
Ja, äntligen!

/Netwolf
Svara med citat
  #30  
Gammal 2012-06-29, 09:53
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Sparkande barn

Masse
Turistens Klagan
Helt ljuvlig sång , älskar höra den spelas . Underbara bubblande barnskratt, vilken glädje samt lycka få lyssna på barnen . Våra barn är som små porslinfigurer samt dem vårda vi fint .
Birgitta som blir mormor för första gången i slutet av aug
Birgitta
Svara med citat
  #31  
Gammal 2012-06-29, 10:01
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Sparkande barn

Någon som kan klistra in låten här ?
Försökte men inte gick de .
Svara med citat
  #32  
Gammal 2012-06-29, 10:08
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Sparkande barn

http://www.youtube.com/watch?v=YkbWlOYym44
Svara med citat
  #33  
Gammal 2012-06-29, 10:36
Kattas avatar
Katta Katta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Sparkande barn

Citat:
Ursprungligen postat av Maggan1 Visa inlägg
Har ju själv barn - även om de nu vuxit upp - och älskar barn MEN det frångår inte det faktum att man inte behöver acceptera ett visst beteende ? Barn är barn och givetvis ska de få röra på sig o höras, men man måste väl också lära dem att det inte är OK att sitta o sparka på stolen framför sig, rusa fram o tillbaka i gången samtidigt som de ylar sig blå i ansiktet ? ( fenomen som vi råkat ut för )
I grund o botten är det ju inte barnen det är fel på utan deras föräldrar som inte säger ifrån om vad som är rätt och fel....jag har INTE låtit mitt föräldraskap ta semester på semestern ( inte när vi varit bortbjudna heller för den delen ) MEN det finns det faktiskt föräldrar som gör - och det tycker inte jag är OK ...

Ha en skön helg alla
Mycket bra skrivet!
Bara för att man inte tycker om att barn (eller någon) sitter och sparkar en i ryggen betyder INTE att man på något sätt inte skulle tycka om barn och att man skulle vilja ha en "barnfri värld" - herregud!!!
Man får självklart ha ett visst överseende kring dessa små liv, det förstår väl alla normalt funtade.
Men däremot så har jag inte värst mycket till övers kring dessa föräldrar som struntar hejdlöst i hur deras barn uppför sig! Hemma som borta! STOR skillnad där!!!
Sura och fulla kärringar och gubbar är heller inte kul, men inte betyder det att man vill plocka bort dem från jordens yta! Vilket i sig skulle vara omöjligt, för de finns ju ta mig tusan ÖVERALLT!!!
Svara med citat
  #34  
Gammal 2012-06-29, 11:09
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Sparkande barn

Citat:
Ursprungligen postat av Katta Visa inlägg

Sura och fulla kärringar och gubbar är heller inte kul, men inte betyder det att man vill plocka bort dem från jordens yta! Vilket i sig skulle vara omöjligt, för de finns ju ta mig tusan ÖVERALLT!!!
Fast från flygplanen får dom gärna försvinna.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2012-06-29 klockan 11:10. Anledning: Byte av smiley
Svara med citat
  #35  
Gammal 2012-06-29, 11:48
Kattas avatar
Katta Katta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Sparkande barn

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg


Fast från flygplanen får dom gärna försvinna.

Eva
Man kanske skulle börja använda nödutgångarna lite mer?!
Svara med citat
  #36  
Gammal 2012-06-29, 11:50
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Sparkande barn

Citat:
Ursprungligen postat av Katta Visa inlägg
Man kanske skulle börja använda nödutgångarna lite mer?!
Svara med citat
  #37  
Gammal 2012-06-29, 12:38
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Sparkande barn

Citat:
Ursprungligen postat av Hjalta99 Visa inlägg
Oh yes! Och skrikande barn...

/Eva
Det där lät inte trevligt , hur kan man styra över ett barn som kanske har ont i öronen eller är trött, har myror i kroppen av att sitta still länge...En del verkar tro att barn skriker för skojs skull, eller för att de är ouppfostrade... Kanske tycker man att deras föräldrar är urdåliga som inte får tyst på dom ... Jag tror alla föräldrar blir stressade om deras barn skriker , i synnerhet om de har ont eller är övertrötta, att då få blickar / suckar av passagerare runt omkring gör ju inte saken mindre stressig...

Nu menar jag inte att man som förälder ska slå sig ned i stolen , och stänga av föräldraransvaret och låta barnen röja som de vill utan att bry sig det minsta !
Svara med citat
  #38  
Gammal 2012-06-29, 13:22
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Sparkande barn

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Ja visst och det är mycket som är jobbigt i vår värld. Det jag tror Masse försöker säga är att ett samhälle utan barn skulle bli ganska konstigt och det skulle ju inte vara så länge. Tänk jag har aldrig störts av barn på flyget men däremot av sura kärringar och fulla gubbar.

Eva
...tycker det är en märklig vridning av disussionen från att man inte tycker om att barn sparkar på sätet till att man skulle vilja ha ett samhälle eller semester utan barn. Skrikande barn o sura kärringar är inte kul för någon allra minst för dem själva
Svara med citat
  #39  
Gammal 2012-06-29, 13:35
Kattas avatar
Katta Katta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Sparkande barn

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
En del verkar tro att barn skriker för skojs skull, eller för att de är ouppfostrade... Kanske tycker man att deras föräldrar är urdåliga som inte får tyst på dom ... Jag tror alla föräldrar blir stressade om deras barn skriker , i synnerhet om de har ont eller är övertrötta, att då få blickar / suckar av passagerare runt omkring gör ju inte saken mindre stressig...
Barn kan vara sjuka, rädda, trötta, ha olika diagnoser och handikapp som gör att de både skriker/gapar/gråter eller inte kan sitta still - absolut!
Och vid sådana tillfällen är det precis som du säger sjukt stressande som förälder, man känner att ALLA tittar på en och tycker att man är rätt kass.
Men jag tycker att det brukar vara väldigt uppenbart, som åskådare, om föräldrarna faktiskt gör så gott de kan eller väljer att kolla bort och ignorera det barnet håller på med?!

Jag tror att det är SÅDANT uppträdande som de flesta i den här tråden motsätter sig!
Inte att inte barn får vara barn.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2012-06-29, 19:56
myssas avatar
myssa myssa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 599
Standard Sv: Sparkande barn

Ètt litet inlägg i debatten...
Har själv rest med barn sedan länge och gör det ibland nu också (är fostermamma)
Vad jag tänker är att man som vilken resenär som helst på ett flygplan, buss eller vad som helst ska visa hänsyn till sina medpassagerare. Vare sig man är sur, full, gubbe, kärring eller barn. Barn är ju alltid barn och vet inte alltid när och för vem hänsyn ska visas. Alla barn har inte heller fått info om hur allting ska gå till. Ibland sker det som någon nämde tidigare att föräldrar slår av och tar sig en drink och låter barnen leka lite fritt. Men man kan alltid ödmjukt be om förståelse om man vill vila eller bara få sitta lungt i sin stol utan hamrande fötter bakom sin rygg. Det brukar oftast gå bra. Eller varför inte fråga barnet vart de skall bo på resmålet eller om det är spännande att flyga. Man kommer oftast längst med vanligt och normalt prat.
En annan tanke är att man vet ju aldrig vad som ligger bakom barnets vilda lekar.
Ska berätta om en tur då jag ville sätta upp en skylt vid våran plats där det skulle skrivas.
" Detta är ej mina barn, jag har inte uppfostrat dessa vildar, men ha medkänsla för dessa två små flickor kommer från ett hem där dom varit mycket utsatta och tyvärr har deras föräldrar aldrig gett dem något utom slag och skrik, dessa barn har aldrig haft någon som sagt vad som är rätt eller fel, nu försöker vi ge dem hjälp och stöd för att lära sig hur vardagliga saker går till, detta är deras första flygtur."
Men den skylten satte jag aldrig upp utan bet ihop och kände andras blickar som inte var milda.
Tur som är så är ju Grekland nära och hade det legat längre bort hade inte barnen orkat sparka så många timmar
Myssa...reser på tu man hand med mannen sin snaaaart
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT